זה מה שעשרות מיליוני ילדים עושים בטלפון כל היום

בשנה האחרונה קשה לפספס את הטירוף סביב משחק הווידאו בראול סטארס - עם עשרות מיליוני משתמשים בעולם, הכנסות של מאות מיליונים בשנה, תעשיית יוטיוברים וכמובן מרצ'נדייז • בחודש שעבר התופעה הגיעה לשיאה בישראל באירוע שמילא את היכל מנורה שש פעמים • איך עובד המנגנון שמאחוריו, מה כל־כך שואב בו, ואיך תדעו אם הילד שלכם מכור?

עידן כהן (דה כהן) / צילום: דניאל סטרבו
עידן כהן (דה כהן) / צילום: דניאל סטרבו

אמ;לק

בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2024 משחק הוידיאו "בראול סטארס" הכניס לחברה שלו כ־236 מיליון דולר. אבל זה רחוק מלספר את הסיפור: בשנה האחרונה הטרנד הזה יוצא משליטה בישראל ואפשר לראות כמעט כל ילד צמוד למסכים. והם לא רק משחקים - הם גם צופים במשחקים של אחרים, משתתפים במופעי ענק ונהנים ממרצ'נדייז שממלאים את מדפי החנויות. ולמרות הסכנות שבהתמכרות, יש מי שבטוח שזה בדיוק מה שהילדים צריכים: "זה מקום טוב שמשמח אותם ומייצר להם סביבה שונה מכל מה שקורה ביומיום" 

לפני שבועיים, ממש בשיאו של החופש הגדול, צבאו על שערי היכל מנורה מבטחים בתל אביב עשרות אלפי ילדים. זו לא הייתה הופעה של נועה קירל, גם לא הפסטיגל ואפילו לא משחק של קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב. מה שהביא את ילדי ישראל לגדוש את ההיכל ביד אליהו היה אירוע הגיימינג של בראול סטארס, שבמהלכו שיחקו אלופי ישראל נגד אלופי ברזיל.

זו הייתה אמורה להיות עסקת החלומות שלהם בקפריסין. אבל אז הם התעוררו לסיוט
חלוץ הבינה המלאכותית שמזהיר: "אין לנו כלים לעצור אותה"
הפתרון של יפן לבעיית הילודה: תוכנית שידוכים בתנאים מחמירים

הכרטיסים נחטפו כולם בתוך שעות ספורות, והמופע הבודד שתוכנן בהתחלה הפך לאור הביקוש לשישה מופעים, שבמהלכם נמכרו כ־42 אלף כרטיסים. לפי המידע באתרי המכירות, מחיר כרטיס בודד התחיל מ־129 שקל, כך שבחישוב גס ההכנסות מהאירוע עומדות על יותר מ־5.5 מיליון שקל.

אם אין לכם מושג על מה אנחנו מדברים, כנראה אין לכם ילדים או שלא ממש דיברתם איתם לאחרונה. אם תשאלו אותם, הם בטח יוכלו לשתף אתכם שמות כמו מיקו פיקו בצד הישראלי או אלוף העולם חואן קרלוס בצד הברזילאי.

אחד מהמארגנים הבלעדיים של סדרת ההופעות הזאת הוא עידן כהן, בן 20, יוטיובר שמוכר בשם דה כהן. הוא יוצר תוכן כמעט שש שנים ברשתות השונות, ויש לו כ־600 אלף מנויים ביוטיוב. בין היתר הוא יכול לעשות לייבים משמונה בערב ועד הלילה, כשהוא משחק בראול סטארס וכולם צופים. משם למעשה כל הטירוף התחיל.

עידן כהן בהופעה בהיכל מנורה מבטחים / צילום: דניאל סטרבו
 עידן כהן בהופעה בהיכל מנורה מבטחים / צילום: דניאל סטרבו

"יצרנו מועדון של ישראל, עם הדגל והסימן של החטופים. צירפנו שחקנים, וביקשנו מהעוקבים שלנו להגיב ליוצרי תוכן מברזיל והם הראו תמיכה ואהבה בישראל", מספר כהן. "היה גם את מועדון Free Palestine, שניסה לעקוף אותנו, אבל לאט לאט הצלחנו לצרף למועדון שלנו שחקנים מרחבי העולם, עד שהוא הגיע למקום הראשון. אפילו הגענו עד לחואן קרלוס. לבסוף, בגלל הפופולריות שלנו, הצלחנו להביא לאירוע הגדול הזה בארץ. זה היה יומיים ברצף עם רקדנים, תאורה ומסך עצום. זה לא רק לבוא ולראות את האלופים משחקים, אלא ממש לקבל מופע. זה הפסטיגל הבא. יש לנו אמונה שאנחנו עושים משהו גדול שלא היה".

חואן קרלוס / צילום: Pioneers
 חואן קרלוס / צילום: Pioneers

מטבעות, פרסים, חבילות מיוחדות וגאדג'טים

אם עדיין לא הבנתם במה מדובר, נעשה לכם סדר. בראול סטארס הוא משחק וידאו חינמי לסמארטפון, שפותח בשנת 2018 בידי חברת SuperCell הפינית. מדובר בזירת קרב רבת־משתתפים שהמטרה בה פשוטה - לקבל את מרב הנקודות ולהישאר אחרון בחיים.

לכל דמות יש "כוח מיוחד" אחר ובעזרתו אפשר להביס את שאר המשתתפים. נוסף על כך, המשחק מאפשר לשחק בהרכבים שונים כמו זוגות וקבוצות, בפורמט כדורגל ועוד. ככל שמנצחים, כך אוספים עוד מטבעות ועוד טוקנים שמאפשרים להתקדם בו - הן ברכישת דמויות והן במוצרים אחרים.

בראול סטארס (Brawl Stars)

השקה: דצמבר 2018
סוג המשחק: זירת קרבות מרובת משתתפים
החברה המפתחת: Supercell הפינית
משתמשים: כ-100 מיליון

קשה לאמוד כמה משתמשים יש לבראול סטארס בימים אלה, שכן כל אתר שמנהל מעקב מציג מספרים שונים לחלוטין. ובכל זאת, לפי נתוני חברת התוכנה Sensor Tower, בשנת 2021 כבר היו לו יותר מ־265 מיליון הורדות. אפשר להניח כי כיום יש כמה עשרות מיליוני משתמשים, ולפי חלק מגופי המחקר יש לו אפילו כ־100 מיליון שחקנים ברחבי העולם.

ולמרות שהמספרים לא מוחלטים, ברור לחלוטין שבישראל מדובר בתופעה. "בראול סטארס הוא משחק חברותי שמדבר את השפה של הילדים", דה כהן מנסה להסביר את ההייפ. "אלה למעשה בובות קטנות שנלחמות זו בזו. זה מקום טוב לילדים, שמשמח אותם ומייצר להם סביבה שונה מכל מה שקורה ביומיום. זה משחק מאוד אופטימי. נוסף על כך, מה שהפך אותו עוד יותר פופולרי בישראל הוא יוצרי התוכן, הלייבים והטיקטוקים. המשחק גם יודע לשמר את עצמו, הוא מביא עדכונים חדשים כל הזמן".

ואכן, נראה שהעדכונים האלה הם אחד מגורמי ההצלחה. לפני כמה חודשים המנהל הכללי של בראול סטארס פרנק קיינבורג ומעצב המשחקים פרנק יאן ניסו להסביר על במת אחד הכנסים (GDC) מה השתנה במשחק ואיך הוא הגיע לשיא שלו. הם אמרו שהצוותים שינו פיצ'רים והסירו כאלה שלא התאימו למשחק. לדבריהם, הם גם רוצים לקחת יותר סיכונים ולתת למשתמשים יותר מטרות וברירות.

ולגמרי נראה שזה עובד. כדי להבין כמה, מספיק להסתכל על מה שקרה להכנסות החברה בשנה האחרונה: לפי דיווחים בעולם שציטטו את נתוני App Magic, כבר בארבעת החודשים הראשונים של 2024 בראול סטארס הצליח לייצר יותר הכנסות מאשר בכל 2023. לפי SuperCell, השנה החזקה ביותר של המשחק הייתה 2020, אז החברה גרפה כ-454 מיליון דולר. שנתיים לאחר מכן היא הרוויחה רק מחצית מהסכום. ב-2023 הנתון ירד עד ל-154 מיליון דולר. וכאמור, רק בארבעת החודשים האחרונים החברה גרפה כ-236 מיליון דולר בהכנסות מהמשחק.

גם לפי פלטפורמת הנתונים Statista ניתן לראות את השינוי שחל בשנה האחרונה. באפריל 2024 הניב בראול סטארס כ-64.06 מיליון דולר בהכנסות מאפליקציות ברחבי העולם, לעומת 6.57 מיליון דולר בתקופה המקבילה של השנה הקודמת.

את הרווחים עושה בראול סטארס בשתי דרכים עיקריות. האחת והמוכרת במיוחד היא פרסומות. למשתתפים מוצע לצפות בסרטונים כדי לקבל פרסים או את המטבע של המשחק. האמצעי השני כולל רכישות אקטיביות בתוך המשחק - מטבעות של המשחק (Gems), פרסים, חבילות מיוחדות, דמויות וגאדג'טים שונים.

"אין ספק שמכונת השיווק עבדה פה טוב"

עם זאת, יש מי שמצנן את ההתלהבות ומציין שעיקר ההצלחה של החברה נמצא בפן התרבותי. "יש פער גדול מאוד בין תפיסת הציבור את בראול סטארס לבין ההשפעה בדוחות הכספיים של החברה המפתחת, שלפיהם מדובר במאות מיליוני דולרים בשנה, וזה לא נתון גבוה", אומר אביחי חרמון, מייסד ומנכ"ל Leia Games, מפתחת משחקים למובייל.

ואכן, במונחי מובייל לא מדובר בטירוף או במשחק ששבר את שיאי ההכנסה. לצורך ההשוואה, המשחק הפופולרי Monopoly Go הרוויח כ־3 מיליארד דולר מאז ההשקה ב־2023.

חרמון אף מסביר שהעובדה שהמשחק מיועד לילדים מקשה את האפשרות לעשות כסף גדול. "קשה לעשות מוניטיזציה על ילדים כי זה אומר לקחת לאבא את כרטיס האשראי. אבל אין ספק שמכונת השיווק עבדה פה טוב, המוזיקה הנכונה, הדמויות הנכונות, השפה העיצובית והכול.

"באופן כללי לפתח משחק זה מאתגר. מצד אחד צריך לייצר משחק שלא יהיה קל מדי, ומצד שני אסור שהוא יהיה קשה מדי, כלומר לא משהו בלתי אפשרי".

אגב, ברשתות החברתיות יוצרי תוכן משתפים כמה הם מוציאים על חבילות המשחק. כך לדוגמה, אחד היוצרים ביוטיוב, KairosTime Gaming, שיש לו יותר ממיליון עוקבים, שיתף כי הוא הוציא 2,000 דולר כדי להצליח לרכוש את כל הדמויות, הגאדג'טים ומה שדרוש להשלמת הדמויות החזקות במשחק.

"האחים שלי מכורים מאוד, הם כל היום בטלפון"

כדי לנסות להבין יותר מה קורה בישראל, שוחחנו עם ילדים וילדות שלגמרי נסחפו לתוך זה. "אני משחק בערך שעה ביום", אמר למשל הראל גואטה בן ה־9. "מה שמיוחד בבראול סטארס זה שהוא פשוט לא משעמם. לדעתי אפילו ממכר כי אתה כל הזמן רוצה לנצח ולהשיג כמה שיותר גביעים וקרדיטים".

אחיו, עילי בן ה־13, לא לגמרי מסכים. "זו לא התמכרות. אני פשוט התחברתי למשחק. גם העובדה שהוא נייד מאפשרת לשחק בו יותר וכל הזמן יוצאות דמויות חדשות".

"כל החברות משחקות במשחק", אומרת אמה בת ה־11 וחצי. "זה התחיל מכמה בנים בכיתה ואז כולנו הצטרפנו. בעבר הייתי ממש מכורה והייתי משחקת שעתיים ביום. היום זה איך שמתחשק לי, לפעמים גם שעה ביום. אחים שלי מכורים מאוד, בכל הזדמנות שיש להם להיות בטלפון הם יהיו בבראול סטארס".

כשאנחנו שואלים את ינון, בן ה־11, אם הוא מכור, הוא לא מהסס. "בטח, אני מכור למשחק. אבל מכור קל. אני יכול לשחק בערך ארבע שעות ביום, וזה הרבה פחות ממה שאלוף העולם משחק - 17 שעות ביום".

כפי שניתן לראות, במהלך השיחות עם הילדים עולה שוב ושוב שאלת האיזון. "ילד שמשחק הרבה - זה לא בהכרח אומר שהוא מכור", אומרת ד"ר שמרית תלרז כהן, פסיכולוגית קלינית מהמכללה האקדמית בית ברל. לדבריה, יש כמה רכיבים מרכזיים שמשפיעים על התמכרות אפשרית. "ראשית, יש פרסים ודברים שצוברים תוך כדי המשחק ויש דברים שרוצים להשיג ולא תמיד מצליחים. זה מגדיל את פוטנציאל ההתמכרות. שנית, זה לא משחק שחוזר על עצמו. המשחקים קצרים ומהירים, זה משחק פשוט ומאוד מגוון.

ד''ר שמרית תלרז כהן, פסיכולוגית קלינית / צילום: פרטי
 ד''ר שמרית תלרז כהן, פסיכולוגית קלינית / צילום: פרטי

"למעשה, מה שגורם להתמכרות הוא הנושא של החיזוקים החיוביים והמיידים שמקבלים כל הזמן במשחק. המוח שלנו בנוי בצורה של ציידים ולקטים - הוא מחפש תמיד חיזוקים והם עושים לנו תחושה טובה. בדיוק כמו האדם הקדמון שהיה צריך לצוד וללקט כל הזמן".

וזה משפיע במיוחד על ילדים.
"כן, ילדים עדיין לא סיימו להתפתח והם לא יודעים לחשוב על מטרות לטווח ארוך. הם לא יודעים מה יקרה להם אם הם ישחקו במקום ללמוד או לחזק קשרים חברתיים".

עם זאת, ד"ר תלרז כהן מדגישה ש"בפסיכולוגיה אנחנו לא מדברים על ההתנהגות כרעה או כטובה, אלא על התנהגות יעילה ומתאימה להקשר". לדוגמה, גיימינג במינון מסוים זה כיף, מעורר עניין ומפתח יכולות מסוימות. אבל אם בגלל זה הילדים מפסידים דברים אחרים, זה עשוי להיות בעייתי.

"כשילדים קופצים בטרמפולינה הם צריכים גדרות שיוודאו שהם לא נופלים", היא אומרת. "ילד צריך גבולות והכוונה. אבל כמובן שכל ילד הוא שונה - יש כאלה שיכולים לשחק ארבע שעות ביום ועדיין להיפגש עם חברים והכישורים שלו מפותחים, ויש ילד שזה יגרום לו להיות עצבני ומעורער וזה פחות מתאים לו".

אפילו אנחנו הצלחנו למצוא ילד שזה נמאס לו בשלב מסוים. "אני לא משחק כל הזמן, נגיד איזה שעה-שעתיים ביום", אומר הלל בן 11. "לא מגבילים אותי בטלפון, אבל מתישהו זה נמאס. חברים שלי מוציאים כסף על המשחק, ואני חושב שזה מטופש כי עדיף לי לבזבז את זה על אוכל או על החיים האמיתיים".

"אם ההורים לא היו מגבילים, הייתי משחק 12 שעות ביום"

אחד הדברים שמאפיינים את בראול סטארס זה שהוא כבר הרבה מעבר למשחק. אפשר לראות את זה בעובדה שהילדים צופים באנשים אחרים משחקים, אפשר לראות את זה במופעי הענק, ואפשר גם לראות את זה במרצ'נדייז שממלאים את מדפי החנויות - מבובות של דמויות המשחק, דרך תיקים וחולצות ועד מצעים למיטה. וכמו כל מוצר ממותג, גם אלה מוצעים במחירים מופקעים.

אדם, בן 9, מחופש לדמות מהמשחק. ''אם לא היו מגבילים אותי הייתי משחק 12 שעות ביום'' / צילום: פרטי
 אדם, בן 9, מחופש לדמות מהמשחק. ''אם לא היו מגבילים אותי הייתי משחק 12 שעות ביום'' / צילום: פרטי

את הטירוף סביב בראול סטארס מלווה גם הרצון של הילדים להידמות לדמויות עצמן. כך למשל, אדם בן 9 התחפש בפורים בשנתיים האחרונות לשתי דמויות מהמשחק. "ביקשתי מההורים שלי להתחפש למורטיס ולארי, והיינו צריכים להכין תחפושות ממש מאפס, כי אין בחנויות את מה שצריך ואפילו בעלי אקספרס לא מצאנו. כשנכנסתי לבית הספר החברים שלי התלהבו ממש".

אדם, אתה מכור למשחק?
"קצת, אם ההורים שלי לא היו מגבילים אותי והייתי יכול לשחק כמה שאני רוצה, הייתי משחק 12 שעות".