התרגלו למלחמה? 3 גרפים שמלמדים על חזרת אמון המשקיעים, ואחד שלא

הבורסה המקומית נמצאת בחודשים האחרונים במגמה חיובית, המשקיעים הזרים מתחילים לחזור בהדרגה, ו"מדד הפחד" נמצא בירידה • גם שער הדולר התייצב, והוא נמוך מהתקופה שקדמה למלחמה • גרף אחר, מנגד, דווקא מצביע על כך שפרמיית הסיכון של ישראל עדיין גבוהה

מגמה ירוקה בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מגמה ירוקה בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1

מאז נקודת השפל באוקטובר, טיפס מדד ת"א 35 בכמעט 30%. "לאחר כשנה במהלכה המשקיעים הזרים הפחיתו חשיפה לנכסים פיננסים בישראל, בחודש אוגוסט ניכר כי הם חזרו לבורסה הישראלית", מסביר קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בבנק לאומי. עם זאת המצב הנוכחי, הוא מדגיש, לא בהכרח יישאר כפי שהוא. "אנחנו נמצאים בסביבה עם הרבה חוסר ודאות", הוא אומר. חרף האופטימיות של החודשים האחרונים, אם מסתכלים מתחילת 2024, עדיין מציגה תשואת חסר בהשוואה לוול סטריט. 

הנטו יישחק, הטבות המס יקוצצו: תוכנית התקציב שהציג סמוטריץ' 
בלעדי | התרגיל שמקדם סמוטריץ' כדי להדיח את היועץ המשפטי של משרד האוצר

2 

אומנם ביממה האחרונה וברקע הירידות החדות בוול סטריט הדולר התחזק מעט מול השקל, אך שערו נמוך מימי ראשית המלחמה ואפילו מתקופת המאבק סביב הרפורמה המשפטית. לשם המחשה, באוקטובר שער הדולר עמד בשיא על 4.08 שקלים, וכיום הוא נע סביב 3.7. רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מסביר כי עד לאחרונה "התרחיש המציאותי יותר היה שאנו על סיפה של תקיפה מצד איראן והתלקחות דרמטית בחזית הצפונית. ההבנה שמלחמה אזורית לא נמצאת על פתחנו הביאה להתאוששות". עם זאת, על פי הערכות שער הדולר עדיין מגלם פרמיית סיכון משמעותית למדי.

דווקא ההסלמה עשויה להסביר את העליות בשוק | אמיר כהנוביץ', פרשנות

שורה של ענפים רשמו עליות נאות במניותיהם באוגוסט, והביאו את הבורסה של תל אביב לטפס לרשימת שוקי המניות החזקים בעולם ● כנראה ששום איום איראני או הורדת דירוג לא יכולים לעצור את הכלכלה הישראלית 

הכותב הוא כלכלן ראשי ומשנה למנכ"ל פרופיט 

חודש סוער ביטחונית עבר על ישראל באוגוסט. בימים האחרונים של חודש יולי חיסלו כוחות הביטחון גם את רמטכ"ל חיזבאללה וגם את ראש הזרוע המדינית של חמאס. על רקע ההתפתחויות, סוכנות פיץ' ביצעה הפחתה נוספת בדירוג האשראי של ישראל, והציבה תחזית שלילית קדימה.

אם זה לא מספיק, אז בשטחי יהודה ושומרון ניכרת הסלמה ממשית עם מבצע רחב של צה"ל כמענה. לקראת סוף החודש דווח כי שיחות המו"מ בקהיר מול חמאס קרסו, מה שעל פניו מבטיח התארכות נוספת במערכה. ולמרות כל זאת, השקל דווקא התחזק באוגוסט מול הדולר ושוק המניות בתל אביב שבר שיאים חדשים, כשאף התבלט בין מדדי המניות החזקים בעולם.

הסקטור שרשם את העליות החדות ביותר בבורסה בת"א היה חיפושי הנפט והגז, שזינק בכ־7.5%, על רקע עליית מחירי האנרגיה בשוק העולמי. המעניין הוא שהעלייה במחיר הנפט יוחסה בין היתר להסלמה במזרח התיכון. הסקטור שרשם את עליות השערים השניות בעוצמתן היה זה של מניות הנדל"ן, וייתכן שגם הן נתמכו על ידי המלחמה, הן דרך הפגיעה בהתחלות הבנייה (עקב המחסור בעובדים פלסטינים) או בשל גל העלייה לארץ.

לפי נתונים שפרסמה בסוף אוגוסט ההסתדרות הציונית העולמית, כמעט 30 אלף עולים חדשים הגיעו מאז ה־7 באוקטובר. נתון זה גבוה משמעותית מהיקף פתיחת הבקשות לניתוק תושבות באותה תקופה.

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ
 אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

ענף נוסף שנהנה כלכלית מההסלמה הביטחונית הוא התעשייה הביטחונית, כשמניות חברות התחום הנסחרות זינקו בחודש החולף (מניית אלביט מערכות לדוגמה ביותר מ־10%).

אותה הסלמה ביטחונית גם אחראית במידה מסוימת על האצת האינפלציה בישראל (ביולי מ־2.9% ל־3.2%), ובכך הקשתה על בנק ישראל ליישר קו עם איתותי הפחתות הריבית של הבנק המרכזי האמריקאי - פער כוונות שתרם גם הוא לאיתנות השקל.

עדיף בלי תיירים

המתיחות הביטחונית מייצרת עוד תופעות עם השפעות חיוביות על הכלכלה, כמו גיוס ותשלומים לאנשי המילואים, שהובילו כנראה לנתונים הלא־הגיוניים כמעט של ירידה בשיעור האבטלה ביולי מ־3.0% ל־2.8% (שפל היסטורי). לאלו נוספים המשך עלייה בפדיון בכלל ענפי המשק וזינוק ברכישות בכרטיסי אשראי ביוני, של 6.8%.

במלחמה גם גילינו שאנחנו לא זקוקים לתיירים כמו שחשבנו. לפי נתוני הלמ"ס ההכנסות מתיירים זרים, הכוללות הוצאות של עובדים זרים בארץ (לא כולל עלויות הטיסה שלהם), הסתכמו ביוני רק ב־221 מיליון דולר, לעומת רמות של כ־600 מיליון דולר בממוצע בחודשים שלפני המלחמה. עם זאת, הוצאות הישראלים בחו"ל ירדו דרמטית, ושילוב זה עשוי להסביר את חוזקת השקל.

למעשה גם למלונאים אין כל כך מה להתלונן, כשלפי נתוני למ"ס הם הקפיצו ביולי את המחירים בכ־10%.

3

מדד הפחד הישראלי VTA35 ירד בכ־20% בחודש האחרון. המדד מהווה נגזרת של תנודות חדות בשוק. נהוג להתייחס לזינוק במדד בעיקר בעיתות של משברים ונפילות בבורסות, אך גם עליות חדות יכולות להקפיץ אותו. הירידה במדד הפחד הישראלי מצביעה על על יציבות מסוימת בשוק, ודאות מצד משקיעים ופחות תנודות במחירי המניות בשוק. כך, בזמן שהמצב הביטחוני לוט בערפל, התנודתיות בשוק המניות יורדת והבורסה בישראל נצבעת בעיקר בירוק.

4 

פרמיית הסיכון של ישראל, כפי שהיא באה לידי ביטוי במרווח התשואות בין אג"ח ממשלת ישראל ל־10 שנים למקבילתה האמריקאית, עדיין מצויה ברמה גבוהה ביותר. המרווח ממצב את ישראל לצד מדינות בעלות דירוג BBB, נמוך משמעותית מדירוגה הנוכחי. בכירי המערכת הכלכלית, בראשם נגיד בנק ישראל, ציינו לרעה את מרווח התשואות, והדגישו את חשיבות העברת התקציב וההתאמות הנדרשות לו. חברות הדירוג, הזהיר הנגיד, יכולות להמשיך ולהוריד את דירוג כלכלת ישראל.