מהן קרנות הפנסיה "ברירת מחדל", והאם הן מתאימות לכם?

לקרנות הפנסיה ברירת מחדל יש יתרון גדול וחיסרון גדול, מסבירה יעל גלטמן מבנק לאומי • מצד אחד הן מציעות דמי ניהול נמוכים ותנאים טובים ללא מיקוח כלל • אבל מצד שני יש בהן סיכון שקשה לתמחר – מקרה בו חלק גדול מהחוסכים בקרן ייקלעו לקשיים • שאלת השבוע

איור: גיל ג'בילי
איור: גיל ג'בילי

יעל גלטמן, ראש ענף ייעוץ פנסיוני במערך הייעוץ של בנק לאומי, עונה על שאלת השבוע

אי שם במהלך שנת 2016 החל שר האוצר דאז משה כחלון, והממונה על שוק ההון דאז דורית סלינגר, לקדם מהלך מהפכני בשוק הפנסיה בישראל. המדינה תצא למכרז מדי תקופה, שבו ייבחרו גופי השקעה שינהלו קרנות פנסיה ברירת מחדל. המטרה הייתה בין היתר לשפר את המצב המעוות שבו דווקא העובדים החלשים במשק משלמים את דמי הניהול היקרים ביותר על החיסכון הגדול בחייהם.

שאלת השבוע | האם משקיעי הנדל"ן חוזרים לשוק הדיור?
טרנד ההשקעות הלוהט והטיפים של מנהל ההשקעות הבכיר: "הפנסיה שלכם יכולה להיחתך בחצי"

קרנות פנסיה ברירת מחדל הן למעשה קרנות פנסיה רגילות לכל דבר, רק שדמי הניהול בהן נמוכים יחסית ונותרים קבועים בהחלטת המדינה. אל הקרנות הללו מצטרפים אוטומטית כל מי שלא בחרו קרן פנסיה, ולמעשה כל אדם יכול להחליט להצטרף אליהן וליהנות מדמי הניהול הנמוכים. אבל האם זה הצעד הנכון?

מי מנהל את קרנות הפנסיה ברירת מחדל?

יעל גלטמן, ראש ענף ייעוץ פנסיוני במערך הייעוץ של בנק לאומי עושה סדר בכל הנוגע לקרנות הללו. "קרנות פנסיה ברירת מחדל נקבעות כיום על ידי רשות שוק ההון באמצעות מכרז. המטרה של הרשות בהקמתן הייתה להוזיל דמי ניהול לחוסכים, כך שגם לקוחות עם פחות מודעות לחיסכון הפנסיוני, בין היתר צעירים או בעלי הכנסה נמוכה שכושר המיקוח שלהם נמוך יותר, יוכלו באופן אוטומטי ליהנות מדמי ניהול נמוכים לאורך זמן.

"הגישה של הרגולטור הייתה לבוא לקראת העובדים ולדאוג להם למסגרת שתאפשר להגיע לחסכון בקרן פנסיה עם הטבות טובות יותר ביחס למה שיכלו להגיע בכוחות עצמם".

מי הן הקרנות האלה כיום? "כיום קרנות הפנסיה ברירת מחדל מנוהלות על ידי בתי ההשקעות אלטשולר שחם, מיטב, מור ואינפיניטי", מסבירה גלטמן, אך הגופים עשויים להשתנות במכרז שייערך בנובמבר הקרוב.

חיסכון של אלפי שקלים בשנה בדמי ניהול

אחד הרכיבים החשובים בחסכונות לטווח ארוך הוא דמי הניהול. שברי אחוזים בדמי הניהול הופכים עם השנים לסכומי עתק. בחסכונות פנסיונים יש שני סוגים של דמי ניהול: מהצבירה, כלומר מהחיסכון המצטבר בקרן, ומההפקדה, כלומר מהסכום שמפקיד העובד בכל חודש. המדינה קבעה שיעור מקסימלי בקרנות הפנסיה המקיפות של 0.5% דמי ניהול מהצבירה ועוד 6% מההפקדה. נניח לשם המחשה שהפקדתם 2,000 שקל מהמשכורת שלכם לחסכון הפנסיוני מדי חודש, ושצברתם עד כה 100 אלף שקל בקרן הפנסיה. הרי שדמי הניהול מקסימליים שינוכו על ההפקדה החודשית יעמדו על 120 שקלים וקרן הפנסיה תנכה עוד כ־50 שקלים (0.5%) מהחסכון שצברתם עד כה. זו עלות של 2,040 שקלים בשנה על דמי ניהול, והיא תלך ותגדל ככל שהצבירה תגדל.

לכן, אומרת גלטמן יש חשיבות קריטית להפחתת דמי הניהול, שמשמעותה בפועל הגדלת הצבירה. "בקרנות פנסיה ברירת מחדל , דמי הניהול המקסימלים המשולמים הם 0.22% מהצבירה ועוד 1% מההפקדה החודשית (כאמור בהשוואה ל־0.5% ו־6% בשיעור המירבי)".

לכמה זמן תקפים דמי הניהול בקרן ברירת מחדל?

"המכרז דורש שדמי הניהול בקרנות הללו יהיו תקפים ל־10 שנים. אם משווים לקרנות הפנסיה הרגילות שמנוהלות על ידי חברות הביטוח כמו מנורה מבטחים, הראל, הפניקס, מגדל וכלל - שם דמי הניהול נקבעים בדרך כלל ל־5 שנים. גם פה המחוקק האריך את תקופת דמי הניהול מתוך מטרה להגן על העמיתים".

אז מה החסרונות? אפקט הערבות ההדדית

אז אם חוסכים בדמי הניהול, מה החסרונות בקרנות הללו?
"היתרון מבחינת החוסך הוא שהוא יכול להיכנס לקרן ברירת מחדל ללא חיתום רפואי (הליך שבו נבדקת זכאותו להצטרפות לקרן הפנסיה, ח"ש). כלומר, אם מישהו נכנס למשל לקרן פנסיה 'רגילה' שהחריגה בעניינו בעיות רפואיות שונות, בקרן פנסיה ברירת מחדל יקבלו אותו ללא החרגה בשל מצבו הבריאותי. זה יתרון מבחינת העמית אבל זו גם מגבלה בגלל הסיכון לפגיעה אקטוארית".

מהי פגיעה אקטוארית? "קרנות פנסיה פועלות לפי מנגנון של ערבות הדדית. כלומר, אם יש חלילה ריבוי של מקרי מוות, או אנשים רבים שחלו במחלות בגיל צעיר, העול נופל על כלל העמיתים בקרן הפנסיה. יכול להיות מצב שתהיה קרן פנסיה שתקלוט הרבה עמיתים עם בעיות רפואיות והיא תצטרך לשלם קצבאות נכות ושארים לאותם עמיתים. בשל מנגנון הערבות ההדדית מי ש'יממן' את הקצבאות האלה יהיו שאר העמיתים".

גלטמן מוסיפה כי קרנות הפנסיה ברירת המחדל הן "צעירות", כלומר הושקו לפני מספר שנים וגם חתך הגילאים שחוסכים בהן צעיר. "אז אין לקרנות האלה עדיין אנשים שדורשים פתרון בעיות ושצריך לשלם בגינם. זה משהו שיכול להתעורר בעתיד, כך שזו מגבלה שצריך לקחת בחשבון".

מעבר לכך, קרנות פנסיה נעזרות בביטוחי משנה במטרה להקטין את הסיכון מקריסה. אך גם ביטוחים אלה מן הסתם לא מכסים הרמטית כל אסון. קרנות ברירת מחדל, אומרת גלטמן, "קטנות בהיקפי הנכסים המנוהלים שנצברו בהן, ולכן האיתנות שלהן יותר קטנה". מבחינת מסלולי השקעה, אלה דומים לקרנות הפנסיה הרגילות. ניתן לעבור בין מסלולי חסכון ולבצע צעדים דומים לקרנות פנסיה אחרות.

*** גילוי מלא: שאלת השבוע הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם