ברחוב דאונינג בבריטניה חוששים מקטסטרופה חתולית

לארי החתול, המחזיק בתואר הרשמי של קצין העכברים הראשי במשרד הקבינט, שרד יותר מחמישה ראשי ממשלה - ואת חיות המחמד שלהם

לארי החתול, קצין העכברים הראשי של משרד הקבינט, מחוץ לרחוב דאונינג 10 / צילום: ap, Alberto Pezzali
לארי החתול, קצין העכברים הראשי של משרד הקבינט, מחוץ לרחוב דאונינג 10 / צילום: ap, Alberto Pezzali

לראש ממשלת בריטניה החדש, קיר סטארמר, יש הרבה על הראש, החל בהתפרעויות ששטפו את אנגליה לאחרונה, דרך כלכלת בריטניה המדשדשת ועד למלחמה באוקראינה.

אך לתובע לשעבר יש בעיה נוספת שמטרידה אותו: איך להתמודד עם לארי החתול.

כולם יודעים שהכוח האמיתי ברחוב דאונינג 10 נמצא בכפותיו של לארי, חתול טאבי ששלט ללא מצרים מאז 2011. הוא הובא על־ידי משפחתו של ראש הממשלה לשעבר דיוויד קמרון, ככוח חילוץ שיסייע להיפטר ממכרסמים לא רצויים במשרדים.

ראיון | בגיל 68 היא הטיסה את המסוק החשמלי הראשון, הפכה למנהלת עם השכר הגבוה בנאסד"ק וכעת מנסה לקדם חיי נצח 
זו אחת ההמצאות הגדולות של זמננו, היא נולדה במקרה בזמן מלחמה והיא לא היחידה 
הצוללת | החוקרת מצוות הפיתוח של כיפת ברזל: "מודאגת מאופן השימוש בה, היא נשחקת" 

לארי, קצין העכברים הראשי של משרד הקבינט, שרד זמן רב יותר מחמישה ראשי ממשלה - ומחיות המחמד שלהם. כאייקון בריטי, יש לו חשבון X לא רשמי משלו, עם 900 אלף עוקבים. הוא ידוע כל כך, עד שעל־פי דיווחים נעשו תוכניות ברחוב דאונינג בנוגע לאופן בו יודיעו לציבור על מותו בסופו של דבר (לארי בן 17).

לארי החתול במשכן ראש הממשלה, בתמונה שצולמה ב-2011, אז החלה כהונתו כקצין העכברים הראשי של משרד הקבינט / צילום: Associated Press, Mark Large
 לארי החתול במשכן ראש הממשלה, בתמונה שצולמה ב-2011, אז החלה כהונתו כקצין העכברים הראשי של משרד הקבינט / צילום: Associated Press, Mark Large

מה שמחזיר אותנו לסטארמר, המנהיג הבריטי השישי בכהונתו של לארי. סטארמר, אשתו ויקטוריה ושני ילדיהם המתבגרים עברו ביולי לגור בדאונינג 10 לאחר ניצחון סוחף בבחירות. אך איתם עבר בן משפחה נוסף: ג'וג'ו, חתול ג'ינג'י זכר.

ג'וג'ו עדיין לא פגש את לארי, והמשפחה עובדת על תוכנית למפגש שלא יסתיים בפרווה מעופפת, לפי מקורות הבקיאים בעניין. הצהובון "דיילי מייל" הזהיר מפני "קטסטרופה" אם הפגישה תשתבש.

"זה המרחב של לארי"

לארי, כמו חתולים רבים, אינו מסתגל תמיד בקלות לדיירים חדשים, במיוחד כאלה עם ארבע רגליים. היו ללארי "חילופי דברים סוערים" עם נובה, הלברדורית של משפחת ראש הממשלה לשעבר רישי סונאק. נובה יצאה תמיד כשידה על התחתונה, סיפרה לעיתונאים אשתו של סונאק, אקשאטה מורטי. ללארי יש גם היסטוריה עם דילין, כלב ההצלה של בוריס ג'ונסון, מסוג ג'ק ראסל.

"לארי, בעיני, הוא קצת בריון. אני טוען כך כי הכלב שלנו, דילין, הלך כמה פעמים אל המחבוא של לארי, ומאחר שלארי לא היה שם, דילין החליט - באופן טבעי והגיוני לחלוטין - לאכול את האוכל שלו. פעולות התגמול היו איומות", כתב ג'ונסון בטור בעיתון, וכינה את לארי "חתולזילה".

לארי החתול מחוץ לרחוב דאונינג 10 / צילום: ap, Frank Augstein
 לארי החתול מחוץ לרחוב דאונינג 10 / צילום: ap, Frank Augstein

המשטרה נאלצה להתערב בקרבות האגרופים של לארי עם פרייה, החתולה של השר לשעבר ג'ורג' אוסבורן. ולארי הסתכסך גם עם פאלמרסטון, חתול שביצע תפקידים דומים - תמיכה מוראלית בצוות ותפיסת עכבר פה ושם - במשרד החוץ הבריטי הסמוך. פאלמרסטון, שנפגע פעם באוזנו בהיתקלות עם לארי, פרש ב-2020 ועבר לחיות בכפר.

"אני חושב שלארי הוא די טריטוריאלי", אומר ג'סטין נג, צלם עצמאי שמצלם את לארי מחוץ לבית מספר 10 מאז 2014. "זה המרחב של לארי, והוא ירגיש מאוים מהגעתו של חתול אחר". הוא ופאלמרסטון פיתחו בסופו של דבר הבנה זהירה ולעתים קרובות היו ישנים זה לצד זה, אומר נג.

משפחת סטארמר, שאינה נבהלת מן האזהרות, הכפילה את הסיכון וקנתה השבוע חתלתול סיבירי חדש, סיפר ראש הממשלה לרדיו BBC.

עבור לארי, זו עשויה להיות החלופה הגרועה פחות: המתבגרים של סטארמר רצו במקור לאמץ רועה גרמני, אך התרצו לאחר קיץ של משא ומתן, אמר.

לעת עתה, ג'וג'ו והחתלתול החדש מוגבלים בעיקר לאזור המגורים של המשפחה, ולארי מקבל את שאר הבניין, לרבות זכות כניסה ויציאה מדלת הכניסה השחורה המפורסמת, בדרך כלל הודות לשומר שמקיש עליה בנימוס כאשר לארי רוצה לחזור.

שומר ברחוב דאונינג 10 מרים את לארי החתול / צילום: ap, Frank Augstein
 שומר ברחוב דאונינג 10 מרים את לארי החתול / צילום: ap, Frank Augstein

סטארמר אמר שאחד הדברים שמהווים מכשול בפני חופש התנועה של ג'וג'ו והחתלתול, הוא התקנת פתח לחתולים בדלת חסינת הפצצות של בית המגורים, שלדבריו התבררה כאתגר.

לבריטים חובבי בעלי החיים יש עצות רבות להציע. Cats Protection, ארגון צדקה, אמר שהסטארמרים צודקים בכך שהם ממתינים עד שיציגו את החתולים זה לזה. הם הציעו שהחתולים יכירו באמצעות ריח לפני שהם נפגשים פנים אל פנים.

"עשו זאת על־ידי ניגוב כל חתול בפלנל קטן או בשמיכה, ואז הניחו אותם ליד החתול השני", הציע ארגון הצדקה. מגזין Country Living פרסם עבור המשפחה הראשונה מדריך המפרט כל שלב בתהליך.

בנוגע לחתלתול, Cats Protection אמרו שחתול מבוגר כמו לארי עלול להיות קצת עצבני אם החתלתול שובב ואנרגטי מדי. צריך לתת ללארי את המרחב שלו.

תעלוליו של לארי מספקים חומרים נהדרים לגדודי העיתונאים הבריטיים שנאספים מחוץ לרחוב דאונינג לצורך הכרזות חשובות. הוא צולם כשהוא תוקף יונה ורודף אחרי שועל גדול ממנו בהרבה. בשבוע האחרון הוא התראיין על־ידי צוות טלוויזיה יפני.

לארי החתול (משמאל) הולך ליד מסיבת עיתונאים של ליז טראס, בסוף 2022 / צילום: ap, Kirsty Wigglesworth
 לארי החתול (משמאל) הולך ליד מסיבת עיתונאים של ליז טראס, בסוף 2022 / צילום: ap, Kirsty Wigglesworth

הוא אוהב את תשומת הלב ונוהג לפנות לתקשורת כדי לרחרח סביב תיקים ולקבל ליטוף מהיר, אומרים עיתונאים. התקשורת מנסה לעתים קרובות להכניס את לארי לפריים שלהם כי הוא אהוד כל כך על הציבור. "אני חושב שהרבה אנשים זקוקים לביטחון הזה שלארי נמצא בסביבה כדי לשפר את היום שלהם", אומר נג.

מיומנויות חברתיות

לארי מחבב ראשי ממשלה מסוימים יותר מאשר אחרים. תרזה מיי לא הייתה, ככל הנראה, טיפוס של חתולים. לפי דיווחים שלא אושרו, אומר נג, לארי השתין בנעליה. בוריס ג'ונסון אולי לא היה מעריץ גדול, אבל הוא דאג להרים את לארי כמה פעמים בשביל תמונות מבוימות.

לארי משמש כנייר לקמוס לפוליטיקאים שנכנסים לבית מספר 10. הציבור צופה בצילומים מקרוב כדי לראות אם האח"מים מצליחים להגניב ליטוף מהיר מאחורי אוזניו של לארי, או - כמו במקרה של ראש הממשלה לשעבר ליז טראס - נשארים עם היד באוויר.

סקר שנערך לאחרונה הראה שלארי זוכה לפופולריות רבה יותר מאשר סטארמר או מסונאק, כיום מנהיג האופוזיציה.

ראש הממשלה הבריטי היוצא, רישי סונאק, חולף על פני לארי החתול ברחוב דאונינג / צילום: ap, Alberto Pezzali
 ראש הממשלה הבריטי היוצא, רישי סונאק, חולף על פני לארי החתול ברחוב דאונינג / צילום: ap, Alberto Pezzali

יש מסורת ארוכה של חתולים במשרדי הממשלה הבריטית, שכן מבנים רבים מהתקופה הוויקטוריאנית סובלים מכמות לא מבוטלת של מכרסמים. קצין העכברים של נוויל צ'מברליין, בוב (שזכה לכינוי ה-Munich Mouser, על שם הסכם השלום המושמץ של בעליו עם היטלר) כנראה לא הסתדר עם נלסון, חתולו של וינסטון צ'רצ'יל.

צ'רצ'יל, על־פי השמועה, אמר לשר החינוך שלו, ראב באטלר, כי נלסון, שישב על ברכיו במהלך פגישות ובכך "משמש כבקבוק חם וחוסך דלק וכוח", תורם יותר למאמץ המלחמתי מאשר באטלר.