המרדף אחרי דיבידנדים גבוהים יותר משאיר לכם פחות כסף

קרנות סל המתמחות במניות עם תשואת דיבידנד גבוהה הן פופולריות מטבע הדברים, אך כדאי לשים לב למחיר של ההכנסה הפוטנציאלית בהן

הקרן מבטיחה דיבידנדים גבוהים? שימו לב למחיר ההכנסה הפוטנציאלית / צילום: Shutterstock
הקרן מבטיחה דיבידנדים גבוהים? שימו לב למחיר ההכנסה הפוטנציאלית / צילום: Shutterstock

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב". הטור יצא להפסקה של מספר חודשים לצורך כתיבת ספר, וכעת הוא חוזר במתכונת שבועית

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

אם הפדרל ריזרב יוריד את הריבית החודש, המהלך יועיל ללווים, אך יפגע בחוסכים. אז אם אתם משקיעים כדי לייצר הכנסה - תתכוננו להרוויח פחות.

אין זה פלא שקרנות המשלמות דיבידנדים גבוהים הן מבוקשות. בחודשים יולי-אוגוסט האחרונים, תחת התגברות הציפייה בקרב המשקיעים שהריבית תרד, זרמו לקרנות סל המתמחות במניות משלמות-דיבידנד 4.5 מיליארד דולר של כסף חדש, כך להערכת ריאן איסקאין, אסטרטג ב- First Trust , מנהלת תעודות סל מאילינוי.

אף שקרנות עם תשלומים גבוהים נשמעות בטוחות, הכנסה גבוהה עלולה לעתים להוביל לתוצאה גרועה - צריך כל העת להישמר מפני חיובי מס מיותרים, חשיפת יתר לפלחי שוק צרים ומהסיכוי להפסדים משמעותיים בטווח הארוך.

המשיכה ברורה: מאחר שקרנות דיבידנד משלמות הכנסה שוטפת גבוהה, לרוב באופן חודשי, הן נחשבות מעט פחות מסוכנות מן השוק בכללותו. שלא כמו הריבית המשולמת באיגרות חוב, דיבידנדים יכולים לגדול לאורך זמן ולסייע בגידור מפני אינפלציה.

לאורך שנים של ריבית קרובה לאפס, החל מ-2008, התקבעה בקרב משקיעים התפיסה שמניות יכולות לייצר הכנסה גבוהה יותר מאיגרות חוב (זו גם הייתה הנורמה בעבר, עד סוף שנות ה-50).

קל להדגים את החיסרון הפוטנציאלי של הקרנות האלו עם תעודת הסל Global X SuperDividend , המנהלת נכסים בסך 784 מיליון דולר. היא מניבה כמעט 11% - תשואה עצומה בהשוואה להחזרים של כ-1.3% במדד S&P 500 ושל 2.1% במדד דאו ג'ונס, או אף 5% על אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח קצר.

אך התשואה האדירה הזו של קרן SuperDividend כרוכה בעלויות. יחידות הקרן שהושקו ביוני 2011 במחיר של 75 דולר, נסחרו בשבוע החולף סביב 22 דולר - ירידה של 70%.

לו הייתם קונים את קרן הסל עם הקמתה, ומחזיקים בה ברציפות עד סוף אוגוסט, הייתם מפסידים 9% - בשקלול כל הדיבידנדים הענקיים האלה לאורך הדרך. אף שהקרן השיגה מעט ביצועים גבוהים ביחס למדד הייחוס שלה של חברות בעלות תשואה גבוהה, היא פיגרה בהרבה אחרי המניות הקטנות והבינוניות העולמיות בכללותן.

עם קרן כזו, אומר רוב איסביטס, יועץ פיננסי בדימוס בעל בלוג על השקעות, "אתם פשוט משלמים לעצמכם את התשואה הגבוהה הזו מכספכם".

'לאכול' את הקרן כדי להרוויח ממנה

הסיבה לכך פשוטה: חברה שמשלמת זרם קבוע וצומח של דיבידנדים היא כנראה במצב פיננסי חזק, אבל חברה שמשלמת דיבידנדים ענקיים היא ככל הנראה מתקשה ועשויה להיות נואשת למשוך משקיעים. הכניסו כמה חברות כאלה לתעודת סל, ותקבלו הכנסה גבוהה אבל סיכון גבוה אפילו יותר.

קרן Global X SuperDividend קונה 100 מן המניות בעלות התשואה הגבוהה ביותר בעולם, אשר נוטות להיות חברות קטנות ובינוניות. היא קונה מניות עם תשואה שאינה נמוכה מ-6% ואינה גבוהה מ-20%, ואז בוררת אותן מדי רבעון כדי לא לכלול את אלה שהקטינו את התשלום או שיש להן "תחזית שלילית" ביחס לדיבידנדים.

התשלומים החודשיים של הקרן, כמו בקרנות רבות מסוג זה, מחויבים ברובם במס כהכנסה רגילה ובהחזר הון, מה שעלול להוביל לתשלומי מס גבוהים יותר ולמורכבות חשבונאית ניכרת ביחס לדיבידנדים רגילים.

סקוט הלפשטיין, ראש אסטרטגיית השקעות ב- Global X , אומר זאת בפירוש: "אנשים להוטים לקבל תשואה של 10%-15%-20%, אבל השחיקה [בערך הנכסי הנקי, NAV] לאורך זמן היא משמעותית. אתה תקבל את ההכנסה שלך, אבל לאט לאט 'תאכל' מהקרן כדי להשיג אותה. המשקיעים צריכים לשים לכך לב היטב".

לפי חברת Morningstar , 17 תעודות סל עם נכסים בשווי מצרפי של 10.3 מיליארד דולר מניבות תשואה של 6% לפחות. בין אלו שלוש קרנות SuperDividend של Global X , שתי קרנות של First Trust ושתיים של Invesco .

קרנות עם דיבידנד גבוה מחזיקות לרוב מניות אנרגיה ופיננסים רבות יותר מאשר תיקי השקעה נרחבים יותר. זהו הרכב שעלול להגביר את הסיכון.

ב-2008, גם בקרן Dow Jones Global Select Dividendוגם ב- Stoxx European Select Dividend של First Trust היו מושקעים כ-50% מהנכסים במניות פיננסיות - ממש בטרם פרץ המשבר הפיננסי העולמי.

במהלך 12 החודשים שהסתיימו ב-31 במרץ 2009, כשמדד MSCI World איבד 42.2% והמניות האירופיות צנח ב-49.6% בסך הכול, ירדה Global Select ב-53.2% וקרן European Select הפסידה 63.9% - גם בחישוב הדיבידנדים שלהן.

Invesco KBW High Dividend Yield Financial מניבה תשואה מרקיעת שחקים של 11.9%. שווי השוק של ההחזקה הממוצעת בקרן הוא 2 מיליארד דולר בלבד. יותר מ-40% מנכסיה נמצאים בקרנות ריט של משכנתאות, אשר לוות כסף להשקעה בהלוואות לרכישת דירות ובניירות ערך מגובי משכנתאות.

מאז השקתה בדצמבר 2010 החזירה הקרן ממוצע שנתי של 6.7%, לרבות דיבידנדים. אחותה הגדולה, Invesco KBW Bank , החזירה ממוצע של 11.5% בשנה באותה תקופה, לרבות דיבידנדים גם היא - אף שהתשואה שלה (בנטרול רווחי השקעה) בשיעור 2.8%, היא זעומה בהשוואה לכך.

דיבידנד ענק - דגל אדום בוהק

"אם אתם באמת מחפשים תשואה ממניות, צריך לזכור שהיא גבוהה ביחס למקורות הכנסה אחרים", אומר ניק קליוואס, ראש מחלקת אסטרטגיית מניות ב- Invesco . "ומאחר שאין ארוחות חינם, התשואות יגיעו עם תנודתיות וסיכון גבוהים יותר".

כדאי לשאול שאלה בסיסית: למה בכלל התשואה גבוהה כל כך?

אף שדיבידנד מתון עשוי להיות סימן לאיתנות של חברה, דיבידנד ענק עלול להיות אות מצוקה. דיבידנד גדול פי 4 או 5 מזה של השוק הכולל אינו אור ירוק, זהו דגל אדום.

אם אתם מעוניינים בתשואה גבוהה, אפשרות אחת היא לייצר לעצמם כזו מתוך קרן מניות גנרית שאינה בהכרח מתמקדת בדיבידנדים; מכרו חלק מהחזקתכם בכל חודש, בסכומים שיניבו את ההכנסה שאתם מבקשים שחייבת במס בשיעורים נמוכים של רווחי הון לטווח ארוך. כמובן שיועץ פיננסי טוב יכול לעשות זאת עבורכם.

אחרת, הייתי מתרחק מקרנות דיבידנד המשלמות יותר מ-4%. הכנסה גבוהה יותר אינה שווה את הסיכון של תשואה נמוכה יותר.