הסיבה שמשקיעי טאואר לא התלהבו מהדיווח על עסקת הענק עם אדאני

על פי הפרסומים בהודו ישקיעו טאואר וקבוצת אדאני 10 מיליארד דולר בהקמת מפעל שבבים º אופנהיימר: "יש הרבה ביקוש לשבבים, וההודים רוצים להפחית את התלות בסינים, אבל זה תהליך ארוך. לא בטוח כמה אנשים שם יכולים לעבוד במפעל כזה ומה מצב הבירוקרטיה"

גאוטם אדאני וראסל אלוואנגר / צילום:  ענבל מרמרי, APSEZ
גאוטם אדאני וראסל אלוואנגר / צילום: ענבל מרמרי, APSEZ

גורמים רשמיים בהודו עדכנו בסוף השבוע ברשת X (טוויטר) על השקעת עתק של יצרנית השבבים הישראלית טאואר, לצד קבוצת אדאני - קונגלומרט הודי בראשותו של המיליארדר גאוטם אדאני, שבין היתר שולט בנמל חיפה, לאחר שהשלים את רכישתו מהמדינה בתחילת השנה שעברה.

הקרן שלו תקבל מאות מיליוני דולרים מהאקזיט החדש. זה הסיפור שלו
WSJ | כך מצליחים בסין להשיג בחשאי גישה לשבבי אנבידיה  

לפי הדיווחים, טאואר ואדאני ישקיעו יחד 10 מיליארד דולר בהקמת מפעל לייצור שבבים במדינה ההודית מהרשטרה. "חדשות גדולות למהרשטרה", כתב דוונדרה פנדאביס, סגן ראש הממשלה של מדינה זו, כשלדבריו טאואר ואדאני ישקיעו את הסכום בשני שלבים (בשלב הראשון 70% מהסכום). קיבולת הייצור תהיה 40 אלף פרוסות סיליקון בחודש בשלב הראשון, ובשלב השני הקיבולת תעלה ל-80 אלף פרוסות סיליקון.

ככל הנראה, הסכם על פרויקט כזה עוד לא נחתם רשמית - ולו מפני שטאואר הייתה מחויבת לדווח עליו לבורסה בת"א ולרשות ני"ע בארה"ב (SEC). עם זאת, הערכות לפיהן טאואר עשויה להקים מפעל ייצור בהודו נשמעות כבר תקופה. הודו, שמעוניינת למשוך אליה ייצור שבבים, מספקת תמריצים לחברות בתחום, כאלה שעשויים לכסות חלק ניכר מההשקעה ובכך למעשה להפחית את הסיכונים בה. מטאואר נמסר בתגובה: "טאואר בוחנת כל הזמן הזדמנויות צמיחה. אם יהיה משהו מהותי החברה תדווח כנדרש". כך או כך, בהשפעת הדיווח פתחה מניית טאואר את המסחר בשישי בוול סטריט בעליות, אך בהמשך "התיישרה" עם המגמה השלילית בשוק וסיימה בירידה של 1.8%.

תהליך של שנתיים

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל, אומר כי בהודו נכונים יותר מבעבר לבנות מפעל ייצור שבבים. אולם "לבנות פאב (אתר ייצור) זה לא פשוט, זה תהליך ארוך שבממוצע לוקח שנתיים. כסף זה לא הדבר המרכזי", מדגיש וסצ'ונוק. "לדוגמה, TSMC בונה פאב חדש באריזונה - וזו חברה שיודעת לבנות פאבים, ועדיין הפרויקט היה תקוע כמה שנים ואמור להתחיל לעבוד רק בשנה הבאה".

הוא מוסיף כי "יש הרבה ביקוש לשבבים, וההודים רוצים להפחית את התלות בסינים, אבל אני לא בטוח כמה אנשים בהודו יכולים לעבוד במפעל כזה ומה מצב הבירוקרטיה שם. זה לא כמו בסין שהמפלגה נותנת הוראה וכולם מתיישרים. קל יותר לדבר מאשר לעשות".

נכון להיום יש לטאואר מפעלי ייצור בישראל, ארה"ב ויפן, אליהם נוספו לאחרונה מפעל באיטליה וכן מפעל של אינטל בארה"ב (ניו מקסיקו) לייצור שבבי 300 מ"מ. זאת, במסגרת הסכם בין טאואר לאינטל שנחתם לאחר שרכישת טאואר בידי אינטל בוטלה בקיץ שעבר. ההסכם עם אינטל קבע שטאואר תשקיע עד 300 מיליון דולר ברכישת מכונות לאתר, שיהיו בבעלותה.

בישראל טאואר פעילה במגדל העמק, ובתחילת השנה היא הודיעה על הפסקת הפעילות בפאב 1, אחד משני מפעלי הייצור שלה בעיר, שבו יוצרו שבבים מיושנים יותר שהביקוש להם יורד.

"הזדמנות פיננסית טובה"

בראיון לגלובס לפני חצי שנה, אמר מנכ"ל טאואר, ראסל אלוואנגר, כי החברה הציבה לעצמה יעד הכנסות שנתי של 2.66 מיליארד דולר, לעומת כ-1.4 מיליארד דולר ב-2023; המודל לא קובע תאריך יעד, ומתבסס על ניצול של 85% מקיבולת הייצור.

אלוואנגר ציין אז כי למרות שהחברה לא בלחץ להשקיע עוד בהרחבת קיבולת הייצור, היא בהחלט מסתכלת על הזדמנויות, "ואם תהיה הזדמנות טובה פיננסית, נעשה את זה". עוד אמר אז כי "זה לא סוד שבהודו רוצים להקים מפעלי ייצור שבבים והמדינה תתן תמריצים, אבל נבדוק כל מקום שבו נוכל להוסיף ערך בלי לפגוע בבעלי המניות. העיניים שלנו פקוחות".

לשאלה מדוע להתרחב דווקא בהודו ולא בישראל, השיב אז אלוואנגר כי "אם הייתה לנו הזדמנות לבנות בישראל זה בהחלט היה יותר הגיוני, מאשר במדינה שבה אין לנו נוכחות כלל. אם כל התנאים היו שווים, ישראל הייתה המקום הראשון להתרחב בו. אבל לישראל אין היסטוריה של מענקים בשווי 75% כמו בהודו. אם תהיה מעוניינת לסבסד באופן תחרותי, היא בהחלט יעד מועדף. אנחנו חייבים הרבה לישראל".

טאואר נסחרת בנאסד"ק ובבורסה של ת"א לפי שווי של 4.5 מיליארד דולר ובמחיר מניה של 40.5 דולר, לאחר עלייה של כ-33% מתחילת השנה. אלו עדיין לא הרמות בהן נסחרה כשהייתה אמורה להימכר לאינטל, אז הוערכה בשווי של 5.4 מיליארד דולר ומחיר המניה היה גבוה ב-30% מזה הנוכחי.