המורדים החות'ים משתמשים בנמל הסגור ראס עיסא בתור גיבוי, לאחר הנזקים שגרמה המתקפה הישראלית בנמל חודיידה לפני כחודשיים - כך עולה מבדיקה של ערן אפרת, שמצא כי המכלית Lady Amira עזבה את ג'יבוטי ב־2 בספטמבר, יום למחרת עגנה בחודיידה וב־5 בספטמבר פרקה את הנפט בראס עיסא. הפגיעה הקשה הזו והצורך להשתקם ממנה עשויה להצביע הן מדוע לקח לחות'ים זמן לנקום על תקיפת חודיידה והן מדוע יש להם רצון להקרין כלפי העם התימני כי הם נוקמים בעזרת שיגור הטיל למרכז הארץ היום - אף שחלף זמן.
● אחרי פרו, גם ארגנטינה רוצה לקנות רובים מתוצרת ישראל
● גרמניה מציגה: "מחסל טנקים" עם אמצעים ישראליים
בראס עיסא יש צנרת נפט מיושנת מאוד שנכנסת לתוך המכלית, ומשם מועבר הנפט או LPG (גפ"מ) למשאיות שמובילות אותו לעומק תימן. לפי הערכת אפרת, המשמעות היא שהמצב שבו החות'ים היו מסוגלים לפרוק 4-3 מכליות ביום, כעת במקרה המיטבי הם פורקים אחת בחודש.
עבור שליחיה של איראן בתימן זו מכה קשה, משום שהם יצרו לעצמם תעשיית הברחות נפט אדירה דרך נמל חודיידה - נקודת החיבור המרכזית שלהם לסחר הבינלאומי. לפי הערכות, הכנסות החות'ים מהתחום מסתכמות בכ־1.8 מיליארד דולר בשנה. דוח של מומחי האו"ם מ־2022 מצא כי בין החודשים אפריל־נובמבר של אותה השנה, 69 מכליות שעגנו בחודיידה הובילו כ־1.81 מיליון טונות נפט, ששוויים כ־279 מיליארד ריאל תימני (כ־271 מיליון דולר).
הרחבה בגלובס על אתגרי החות'ים - ראו כאן.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.