ארבעת הנרצחים בפיצוץ ברמלה: ילד, אימא ובת ואישה נוספת

המכונית התפוצצה - וחנות סמוכה עלתה בלהבות • אחרי סריקות ממושכות אותרו חמישה נפגעים ללא הכרה, במצב אנוש • יתר הפצועים במצב קל-בינוני, הוכרז אירוע רב נפגעים מצומצם • המפכ"ל בזירת האירוע: "נבוא בחשבון עם מי שעשה את הדבר הזה, אזרחים תמימים נפגעו" • אלימות מחוץ לבית החולים שאליו פונו הפצועים: עשרות קרובי משפחה התעמתו עם שוטרים

אחת מהחנויות שנשרפו לאחר הפיצוץ ברמלה / צילום: כבאות והצלה
אחת מהחנויות שנשרפו לאחר הפיצוץ ברמלה / צילום: כבאות והצלה

דועאא אבו חילווה, סילה אבו חילווה, מוחמד אבו חילווה ולין מוגרבי הם ארבעת ההרוגים מפיצוץ הרכב ברחוב הרצל ברמלה שהתרחש היום (חמישי) אחר הצהריים. יחד עם ארבעת ההרוגים הגיע לבית החולים שמיר-אסף הרופא במצב אנוש תינוק בן כחודשיים, שהצוותים הרפואיים עדיין נלחמים על חייו. עימותים נרשמו בין שוטרים במקום לבין קרובי משפחה של פצועים מחוץ לבית החולים. כמה חשודים נעצרו.

הפצועה הנוספת, כבת 50, חולצה מהחנות במצב קשה, אך בדרך לבית החולים מצבה הידרדר. שני פצועים נוספים נמצאים במצב בינוני - וחמישה במצב קל.

מהחקירה עד כה עלה חשד לסכסוך בין שני ארגוני פשיעה שמנהלות מלחמה עקובה מדם זה תקופה ארוכה בערים רמלה ולוד. ההערכה היא רימון רסס שהושלך לעבר חנות, גרם לאש להתלקח ולפיצוץ המכונית בזירה. לפי ההערכות של כוחות הביטחון, הרימון שהושלך נגנב מבסיס צה"ל והגיע לידיהם של ארגוני פשיעה.

לזירת הפיצוץ הגיעו השר לביטחון לאומי, מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז מרכז במשטרה, והם מקיימים במקום הערכת מצב. "אנחנו נבוא בחשבון עם כל מי שעשה את העוולה הזו לאזרחים שלא היו מעורבים בשום דבר", הצהיר המפכ"ל דני לוי. "אנשים תמימים שהגיעו למכולת נפגעו. אין פה שום תקלה טכנית - זה אירוע פלילי".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סרב להשיב לשאלות בזירת הפיצוץ והאשים את היועמ"שית: "לא נתנה להוציא צווים מנהליים". הוא הוסיף: "מדובר באירוע קשה וחמור שהוא כתוצאה מעשרות שנים של הזנחה של הפשיעה במגזר הערבי. מעצרים מנהליים זה פתרון לארגוני פשיעה".

פרמדיקית מד"א ליאת כהן סיפרה: "מדובר בזירת פיצוץ קשה של רכב. הצוותים הראשונים של מד"א שהגיעו לזירה החלו להעניק טיפול רפואי לפצועים בינוני וקל, שסבלו מרסיסים וחבלות ופינו אותם לבית החולים. כוחות גדולים נוספים שהגיעו למקום חברו לכוחות הכיבוי שתוך כדי פעולות כיבוי האש חילצו מתוך החנויות הסמוכות 5 נפגעים מחוסרי הכרה, בהם אישה כבת 50, נערה כבת 15, ילד כבן 10, ילדה כבת 5 ופעוט כבן חודש. הם סבלו כולם משאיפת עשן, ופונו לבית החולים במצב אנוש תוך כדי ביצוע פעולות החייאה".

"הגענו לכאן בעקבות דיווחים על עשן שחור באזור ופיצוץ ברכב", שחזר טפסר משנה עוז כהן, מפקד מרחב איילון בכבאות והצלה. "כשהגענו ראינו רכב וחנות בוערים. אנשים שהיו בתוך החנות עלו לקומה השנייה". כהן סיפר על מאמצי החילוץ: "ביצענו שבע סריקות, בגלל אינדיקציה שיש לכודים בפנים. אנחנו מצאנו את החמשה ללא הכרה. חילצנו אותם וצוותי מד"א החלו בפעולות החייאה".

לוחמי האש השיגו שליטה על השרפה, והמשטרה פתחה בחקירת האירוע - כשהרקע ככל הנראה פלילי. במשטרה בוחנים מה גרם לשרפה הקשה בחנות כשכמה כיוונים נחקרים. אחת האפשרויות היא שפיצוץ המכונית, ברחוב הרצל המרכזי, הובילה להתלקחות של החנות הסמוכה, ממנה חולצו חמשת הפצועים באורח אנוש.

לפי אפשרות נוספת שנחקרת, אלמוני זרק רימון רסס לעבר החנות, וכתוצאה מפיצוץ הרימון התלקחה המכונית ועלתה בלהבות. זהות הפצועים במצב אנוש לא ידועה למשטרה.

במד"א פרסמו את הקלטת השיחה שבה התקבל הדיווח הראשוני על פיצוץ הרכב. "יש נפגעים מחוץ לרכב - נפגעים בזירה כתוצאה מהפיצוץ", אמר האזרח שדיווח על האירוע. "כתוצאה מהפיצוץ של הרכב החנות בוערת, יש שם אנשים לכודים בפנים".

האירוע הקשה ברמלה מתרחש אחרי שני מקרי רצח אמש בעיר. גבר בשנות ה-30 לחייו נורה למוות בשעות הערב, וכעבור שעה מצאה אישה בשנות ה-40 לחייה ירוייה בכל חלקי גופה. בתום הערכת מצב הורה הערב מפקד מחוז מרכז במשטרה לתגבר את הסיורים ברמלה, על מנת לשפר את תחושת הביטחון בקרב הציבור.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12