החות'ים מדאיגים לא רק את ישראל אלא את העולם כולו, ויצרני הפייקים חוגגים

החות'ים הם לא רק איום על ישראל, אלא גם על הסחר העולמי, ולכן עוד לפני הירי האחרון הם זוכים לתשומת־לב רבה. בהתאם, גם יצרני הפייקים מילאו את הרשת בשמועות בעניינם • המשרוקית של גלובס

פוסט באיקס, פורסם ב-9.9.23 / צילום: צילום מסך
פוסט באיקס, פורסם ב-9.9.23 / צילום: צילום מסך

עבור רבים במרכז השבוע נפתח באזעקות מוקדם בבוקר לאור ירי של טיל קרקע־קרקע על־ידי החות'ים מתימן. זו הייתה הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה שטיל מתימן הביא לאזעקה מעבר לאזור אילת (והפעם השלישית בה החות'ים הצליחו באופן כלשהו לפגוע בישראל). הם לא סיימו לאיים בפגיעה בישראל, והדבר ממחיש את מספר הזירות הרב עמן ישראל צריכה להתמודד. החות'ים הם לא רק איום על ישראל, אלא גם על הסחר העולמי, ולכן עוד לפני הירי הזה הם זוכים לתשומת־לב רבה. בהתאם, גם יצרני הפייקים מילאו את הרשת בשמועות בעניינם. הנה כמה דוגמאות. 

הטיל הבליסטי והמסר: למה איראן והחותי'ם תוקפים דווקא בימי ראשון
רבע שעה טיסה: הטיל הבליסטי שפגע בישראל והאזהרה של החות'ים
החות'ים שוב הצליחו להפיל מל"ט אמריקאי ששווה 30 מיליון דולר. איך הם עשו את זה?
חודשיים אחרי המתקפה הישראלית: נמל חודיידה החות'י לא מתאושש

"אייזנהאואר" לא נפגעה

אחת מהדרכים של האמריקאים לנסות לסייע לישראל בשעתה הקשה היא לשלוח למזרח התיכון נושאות מטוסים. כך למשל היה עם ה"ג'רלד פורד" שהגיעה לים התיכון בתחילת המלחמה, ה"תאודור רוזוולט" שנועדה להרתיע את איראן לאחר חיסול איסמעיל הנייה ועזבה את האזור ממש בימים האחרונים, וגם ה"דווייט אייזנהאואר" שנשלחה לים האדום בעקבות מתקפות החות'ים.

האם יכול להיות שהאחרונה נפגעה על־ידי ארגון הטרור התימני? "נושאת המטוסים 'אייזנהאואר' הותקפה על־ידי החות'ים", דיווח פוסט באיקס. "מתברר שנגרם כזה נזק שנעשה מהלך דרמטי להוציא אותה מהאזור". לכך צורפה תמונה של מה שנראה כמו שיירת כטב"מים שתוקפת את נושאת המטוסים.

בארגון בדיקת העובדות הערבי "אח'בר מטר" מצאו כמה בעיות בפוסט הזה. ראשית, התמונה היא מ־2019, של נושאת המטוסים "רונלד רייגן" ולא של ה"אייזנהאואר", והכטב"מים בתמונה הם אמריקאים. אבל כמובן ששימוש בתמונה ישנה לא אומר שלא הייתה מתקפה. אבל כפי שהזכירו בודקי העובדות, החות'ים אכן טענו למתקפה כזו ביוני, שהאמריקאים הכחישו. אנחנו נוסיף שהפוסט הזה פורסם בספטמבר, בעוד נושאת המטוסים עזבה את האזור כבר בסוף יוני.

לא הצטרפה לטיטאניק

אם החות'ים לא פגעו בספינה אמריקאית, אז אולי בבריטית? "זו לא סצינה מהסרט 'טיטאניק'", דיווחו שלל פוסטים באיקס לצד תמונות וסרטונים של ספינה שוקעת במצולות כשברור שנגרם לה נזק קשה. "זו ספינה בריטית שנפגעה ישירות מטיל בליסטי של החות'ים. עכשיו הספינה הזו מצטרפת לטיטאניק". האם זה קרה?

כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar, לצילום זה אין קשר למשבר הנוכחי בים האדום. מדובר בכלל בסרטון מיוני 2020, של ספינה ברזילאית שהייתה בדרכה לסין, אך טבעה בדרך. היא יצאה לדרכה בפברואר וטבעה, וביוני הצליחו להציף אותה מחדש, אבל היא כבר נחשבה למקרה אבוד, והבעלים שלה ויתר על שיקומה.

איומים עדכניים, סרטונים ישנים

ונחזור לזירה הישראלית. לאחרונה עלו איומים מצד החות'ים לא להכות בה רק מהאוויר, אלא גם לפלוש אליה קרקעית. אנו לא יודעים עד כמה הדבר ישים מבחינתם, אבל כדאי לא ליפול בגלל זה לסרטונים ישנים.

"צפו בכוחות הצבא התימני פולשים להדמיה של התנחלות ישראלית ומפוצצת אותה לאחר חטיפת כל היושבים בה", נכתב לצד סרטון שמראה תרגיל צבאי של חמושים עם דגלי תימן ופלסטין. כפי שהסבירו ב"אח'בר מטר", הסרטון אכן הופץ על־ידי החות'ים, אך בפברואר, וכנראה חזר לחיים בעקבות האיומים שהישראלים "יהיו מופתעים על הקרקע כפי שהיו מופתעים בים".

תחקיר: אוריה בר־מאיר 

לקריאה נוספת: