יבואן המלט משתלט על חברה חדשה, המוסדיים מקווים שיעשה לה "שופרסל"

בני ברון רכש 21% ממניות יצרנית חומרי הבנייה אינרום תמורת 370 מיליון שקל • הגופים המוסדיים שמכרו לו מקווים שיצליח להשביח את החברה, באופן שעשוי להזכיר את הצלחתם המסחררת של האחים אמיר ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל

בני ברון / צילום: יח''צ
בני ברון / צילום: יח''צ

שיטת האחים אמיר, שרכשו רבע ממניות רשת המזון שופרסל מידי גופים מוסדיים והפכו לבעלי השליטה בה בפועל - הולכת ותופסת אחיזה בשוק ההון המקומי. ביום חמישי האחרון נודע כי איש העסקים בני ברון "שכפל" את המהלך של האחים ביצרנית חומרי הבנייה אינרום תעשיות בנייה, בניהולו של נועם שצ'לקה, שנסחרת ללא גרעין שליטה. חברת נכסי הברון בנימין שבבעלותו רכשה 21% ממניות אינרום תמורת 370 מיליון שקל, בפרמיה של 5% מעל מחיר השוק.

בדיקת גלובס | מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על 
רשת המלונות הקורסת סלינה מודיעה על הפסקת פעילותה בישראל 

בעקבות העסקה זינקה מניית אינרום ב-8% במהלך המסחר ביום ראשון, לשווי שוק של כ-1.8 מיליארד שקל. הגופים המוכרים - שצפויים לרדת מהחזקה של 64% במניות החברה לכ-43% - מקווים כנראה שברון יוביל בה מהלכי התייעלות והשבחה, אולי נוסח האחים אמיר בשופרסל. נזכיר כי מניית שופרסל זינקה בכ-70% מאז החלו המגעים לרכישת המניות בידי צמד האחים בחודש פברואר, והניבו רווח עצום למוסדיים, שנותרו להחזיק במניות הרשת גם לאחר המכירה לאחים.

בינתיים, משקיעי אינרום מופסדים בשלוש השנים האחרונות בכ-15% על השקעתם במניה, כולל הזינוק הנוכחי. עם זאת בקבוצת ברון, ככל הידוע, לא מתכננים בינתיים מהפכות בחברה והתוכנית לפי שעה היא להצטרף לדירקטוריון ולהיות פעילים בהצעות ייעול, כגון בתחום הלוגיסטיקה.

ערב העסקה בעלת המניות הגדולה באינרום הייתה אלטשולר שחם (דרך קופות גמל), שהחזיקה ב-17.8% מהמניות וככל הידוע מכרה כמחצית מהחזקותיה. מוסדיים אחרים שמכרו נתח דומה הם מור, כלל ביטוח, מגדל, הפניקס והראל.

אינרום היא חברת החזקות הפועלת באמצעות החברות הבנות בתחומי התעשייה והבניין. היא מחזיקה בחברת הבלוקים איטונג, חברת מוצרי הגמר מיסטר פיקס, יצרנית הצבעים נירלט ועוד. החברה הציגה תוצאות כספיות חלשות יחסית, כשההכנסות ברבעון השני עמדו על 258 מיליון שקל ובמחצית השנה הסתכמו ב-445 מיליון שקל, שחיקה של 14% עד 27%. הקיטון מיוחס להשלכות המלחמה והפגיעה בפעילות נירלט, שמפעלה בקיבוץ ניר עוז נפגע במתקפת ב-7 באוקטובר. הרווח הנקי נשחק ב-31% ברבעון ל-19.2 מיליון שקל ובמחצית נחתך בשליש ל-42.6 מיליון שקל.

רוכש המניות, בני ברון, פועל בתחומים של שינוע באמצעות אוניות ומשאיות והובלת מלט שאותו הוא מייבא מקפריסין ומטורקיה. לקבוצה בראשותו גם נדל"ן מניב. ברון כבר מחזיק פוזיציה משמעותית בחברה ציבורית נוספת: 24.9% ממניות חברת החקלאות והנדל"ן מהדרין (לצד קבוצת דלק) אותן רכש בשתי עסקאות, בין היתר מידי דלק, לפני שלוש שנים במעל ל-80 מיליון שקל.

גם ווישור מכוונת לשליטה בישראכרט

אינרום מצטרפת לגלריה של חברות ציבוריות שבהן בעל מניות גדול הופך לבעל שליטה בפועל. בנוסף כאמור לשופרסל, אפשר גם למנות את רשת תחנות הדלק והסופרמרקטים פז, שבה הפכה חברת סאמיט של זוהר לוי לבעלת 17% מהמניות, ענקית הנדל"ן המניב מבנה שבה מחזיק איש העסקים דוד פורר 21% מההון, וחברת כוח האדם והסיעוד דנאל שבה מחזיקה יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס ב-15%.

חברה נוספת ללא גרעין שליטה שעשויה לקבל בעל מניות דומיננטי בקרוב היא חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, שקיבלה ביום ראשון הצעת רכישה נוספת על זו שהגישה לה לאחרונה ביטוח מנורה, הפעם מצד חברת הביטוח הדיגיטלי ווישור גלובלטק (המחזיקה בחברת איילון).

ווישור נסחרת בשווי של 381 מיליון שקל בלבד, בעוד ששווי השוק של ישראכרט הוא 2.7 מיליארד שקל. זה לא מנע ממנה לשגר מכתב למנהלי חברת כרטיסי האשראי לפיו היא מציעה לדירקטוריון לבחון במשותף "אפשרות לקדם מהלך של יצירת גרעין שליטה, במסגרתו אנו מוכנים לשלב בהצעתנו אפשרות להשקעה שתכלול גם רכישת מניות בישראכרט, באופן שבו ווישור ובעלי השליטה בה יגיעו לכ-30% החזקה במניות ישראכרט ויקבלו היתר שליטה בחברה.

"במסגרת זו, אנו נכונים להציג בפניכם מתווים אלטרנטיביים… לרבות באמצעות אפשרות מיזוג". ההצעה מוגבלת לחודש ימים כשלפי ווישור "המהלך המוצע יאפשר להציף ערך לישראכרט ולבעלי המניות שלה ויאפשר להם לקבל תשואה משמעותית על השקעתם".