הבדיחה שפשטה במסדרונות אינטל, ומה יקרה לטאלנטים?

גל הקיצוצים וביטול ההטבות הביא לתסכול בקרב עובדי אינטל ישראל: "נקלענו למאבק שהוא הרבה מעבר לפעילות בארץ" • בתעשייה מעריכים כי החברה עלולה לאבד טאלנטים למתחרות

אינטל חיפה. ''אווירה לא נעימה'' / צילום: Shutterstock
אינטל חיפה. ''אווירה לא נעימה'' / צילום: Shutterstock

במסדרונות אינטל ישראל מהדהדת תחושה של אי־ודאות נוכח המשבר שחווה ענקית הטכנולוגיה. החברה הודיעה כי בהמשך לפיטורי אלפי עובדים, היא תבטל את סבסוד חשבונות הסלולר של אלו שיישארו, ונבחן שינוי גם בהטבות נוספות, בהן הבונוסים השנתיים וחופשות השבתון.

פרשנות | הפיצול באינטל סיפק את המשקיעים, אבל הסינים מחכים מעבר לפינה 
הפיצול באינטל יוצא לדרך: המניה זינקה ב־8% במסחר המאוחר
פחות חופשות ושינוי במענקים: אינטל שוקלת עוד קיצוצים אחרי ביטול הליסינג

העובדים, מהוותיקים ועד החדשים, מספרים לגלובס כי הם ניצבים על קו התפר של המשבר שאליו נקלעה אינטל, משבר שבין היתר משקף את הערעור המתמשך במעמדה של החברה שהיוותה סמל ומופת בתעשיית ההייטק הישראלית במשך עשורים.

לדבריהם, עובדי אינטל ישראל מודעים למצב הגאו־פוליטי המורכב סביב תעשיית השבבים העולמית, כמו גם לטענות שאינטל התנוונה עם השנים ולא השקיעה מספיק בחדשנות.

הקיצוצים שנשקלים באינטל

1. החלפת תפריט הקפה והכיבוד, וצמצום תחזוקת מכונות יקרות
2. שינויים באופן הצבירה והמימוש בחופשת ה"שבתון" (חופש של חודש שניתן פעם ב־7 שנים)
3. בחינת הבונוס השנתי בן 2־3 המשכורות שמקבל כל עובד

הקיצוצים שהוכרזו

1. תוכניות מימון הרכב קוצצו לחלוטין לכלל עובדי אינטל
2. תוכניות הסלולר לכ־7,000 עובדי מרכזי הפיתוח בוטלו

"זה די ברור שנקלענו לאיזשהו מאבק שהוא הרבה יותר מעובדי אינטל או אינטל ישראל", מסביר עובד ותיק. הוא מוסיף כי "הביצועים בארץ טובים והיו החלטות ניהוליות לא טובות, גם ברמה הגלובלית. אנחנו מבינים שאנחנו צריכים לשלם את המחיר".

אך בעוד שהעובדים מבינים את התמונה הגדולה, הם עדיין מתמודדים עם השלכותיה היומיומיות. הפיטורים כמו גם השמועות הרבות על הרעת התנאים, מעיבים על האווירה. "יש תחושה לא טובה", מספר אחד העובדים, "אפשר לומר שלא הכי נעים להגיע עכשיו לעבודה". עובד אחר מספר: "הרבה אנשים שאני מכיר, שבאמת יש להם תרומה אישית לחברה, בחרו ללכת. אחד הבכירים אצלנו לקח את הצעת הפרישה מרצון והוא משאיר אחריו נעליים די גדולות למלא".

"המהלכים נובעים מחשיבה אמריקאית"

הקיצוצים בהטבות, כמו ביטול הליסינג לעובדי החברה, נתפסים על ידי העובדים כפגיעה משמעותית. התסכול גובר כשהם משווים את מצבם למי שבוחרים לעזוב ומקבלים חבילות פרישה נדיבות. "למה החברה מצ'פרת את מי שעוזב וגורעת ממי שנשאר? אנחנו לא מבינים את ההיגיון בלפרנס את אלה שעוזבים ולקחת מאלה שנשארים", מתלונן אחד העובדים.

בשיחות הפנימיות בין העובדים מתייחסים בהומור לצעדים שהחברה לכאורה שוקלת, כמו הפסקת אספקת הקפה, אך מבהירים שזו פגיעה בתרבות הארגונית. "מילא לקחו את הטלפונים, אבל איפה נשמע דבר כזה שאין קפה? זה א' ב' של כל מקום עבודה. זה כמו שיגידו שאין מזגן. יש לנו בדיחה של העובדים, שמינואר 2025 לא יהיה נייר טואלט בשירותים".

בכיר לשעבר במשאבי אנוש של אינטל מנסה להסביר את הלוגיקה מאחורי המהלכים, ואומר שהיא נובעת מ"חשיבה אמריקאית": החברה צריכה לחסוך וחושבת באופן גורף. החיסרון בכך, הוא אומר, זה היעדר היכולת להתעסק בפרטים הקטנים. "גם הטאלנטים הכי גדולים יכולים להגיד לעצמם 'אוקיי, החברה במצב לא טוב, פיטרו הרבה חברים שלי, אין לי ליסינג ואין לי קפה, למה שלא אלך לחברה אחרת? כחברה, אינטל מתנהלת באופן נכון, היא אומרת ש'זה לא אישי נגדכם', אבל בפן שימור הטאלנטים היא הולכת להיפגע משמעותית".

מעריכים את ההנהלה בישראל

גורם בכיר בהייטק הישראלי, שמלווה לעיתים תהליכי השמה וגיוס בסטארטאפים ישראלים, אומר לגלובס כי "אנשים רואים שבמקומות אחרים יש תנאים יותר טובים ושואלים את עצמם, 'מה, עכשיו אני צריך להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית?'".

מנגד, יש גם עובדים שחושבים שמהלך מבורך. "החברה מתנהגת בצורה הוגנת, ומקבלים פיצוי יפה לעזיבה. ממה שאני יודע, אנשים עם ותק משמעותי יכולים לקבל גם 10 משכורות", אומר אחד העובדים.

עובדים נוספים מציינים את הערכתם להנהלת אינטל המקומית, שמנסה לשמור על האינטרסים של העובדים בארץ אל מול החלטות של ההנהלה הגלובלית, מה שלדבריהם, לא תמיד מצליח. "אני יודע שההנהלה הישראלית טסה להיפגש עם ההנהלה העולמית, והייתה להם ישיבה טעונה שכללה צעקות ואי נעימויות", מספר עובד אחר. "ההנהלה של אינטל ישראל אלו אנשים רציניים שאכפת להם".