הפיצול באינטל יוצא לדרך: המניה זינקה ב-8% במסחר המאוחר

מנכ"ל אינטל פט גלסינגר הכריז כי ההפרדה המבנית בין חטיבת פיתוח השבבים לחטיבת הייצור יוצאת לדרך • ההכרזה של גלסינגר איננה מפורטת מספיק כדי להבין מה יהיה המנגנון המימוני של חברת הייצור החדשה • גלסינגר הודיע כי אינטל תעכב משמעותית את בניית כמה ממפעלי הדגל עליו הכריזה בשנים האחרונות

מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר / צילום: Reuters, Jonathan Ernst
מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר / צילום: Reuters, Jonathan Ernst

לאחר שבועות שבהם רעיון הפיצול באינטל  - הפרדה מבנית בין חטיבת פיתוח השבבים לחטיבת הייצור - נידון בתקשורת ובמועצת המנהלים של אינטל, קובע מנכ"ל החברה, פט גלסינג, כי הפיצול יצא סוף סוף לדרך. חטיבת הייצור של אינטל ("פאונדרי") תתפצל לחברה נפרדת בעלת דירקטוריון נפרד ובמקביל תצא למסע גיוס הון במטרה לגייס מיליארדים להמשך התמיכה בבניית מפעלי ייצור חדשים.

הסכם עם הפנטגון ופריצת דרך טכנולוגית: מה עומד מאחורי העלייה במניית אינטל 
פחות חופשות ושינוי במענקים: אינטל שוקלת עוד קיצוצים אחרי ביטול הליסינג 

המצוקה התזרימית אליה נקלעה החברה הביאה לבנייה של מפעלים רבים - בהם בישראל, בגרמניה ובפולין - להתעכב. ההצהרה של גלסינגר הזניקה את מניית אינטל במסחר המאוחר בכ-8%, לאחר יום מוצלח במיוחד למניית חברת השבבים, שבמהלך המסחר עצמו זינקה ב-6.4%.

לצד ההצהרה ששימחה את המשקיעים - אשר תומכים במהלך ולוחצים לקיימו מזה שנים - גלסינגר הודיע כי אינטל תעכב משמעותית את בניית כמה ממפעלי הדגל עליו הכריזה בשנים האחרונות: המפעלים בגרמניה ובבפולין יתעכבו בכשנתיים והתןכניות לבניית מפעל חדש במלזיה נגנזו. הבנייה בארה"ב לא תיפגע. גלסינגר לא הזכיר את בניית מפעל אינטל החדש בקריית גת, שמחצית ממנו הוקפאה.

האם החברה החדשה תיסחר בבורסה?

ההכרזה של גלסינגר איננה מפורטת מספיק כדי להבין מה יהיה המנגנון המימוני של חברת הייצור החדשה, אך לפי אתר CNBC, אינטל בוחנת את הפרדת חטיבת הייצור לחברה הנסחרת בנפרד בבורסה. הנהלה שונה, מבנה ארגוני שונה ואפילו "טיקר" שונה יקלו על המתחרות של אינטל - בהן חברות כמו AMD , אנבידיה , אפל  וקוואלקום  לייצר שבבים במפעלי אינטל - שעדיין נתפסת כמתחרה בשל השקות שבבי המחשבים האישיים, השרתים והבינה המלאכותית שהיא מתכננת. בחודשים הקרובים, אמורה חטיבת הייצור של אינטל להשיק את "גאודי 3" שאמור לטענת החברה להיות מעבד הבינה המלאכותית המוביל בתעשייה.

היממה האחרונה היתה חיובית בכמה בשורות חיוביות שתרמו לאווירה החיובית סביב מניית החברה: אינטל הודיעה כי תייצר שבב בינה מלאכותית עבור אמזון , שמשמשת כבר היום לקוחה של מעבדי הקסיאון שלה. יחד עם זאת - לא נודע היקף ההתקשרות בין החברות ועד כמה השבבים של אינטל מהווים חלק מהותי משרתי אמזון, שנסמכים לא מעט גם על שבבים מתוצרת עצמית. עוד נודע כי הפנטגון חתם על הסכם רב שנתי לרכישת מעבדים מתקדמים ממפעלי אינטל בארה"ב בסכום של עד 3.5 מיליארד דולר.