"טרוריסטים בפאניקה": כך מסקרים בעולם את הפיצוצים בלבנון

התקרית, שבה לפי הדיווחים מלבנון נרשמו עד כה אלפי פצועים, כ-150-200 מהם במצב קשה וכשמונה הרוגים לפחות, זכתה לכותרות ראשיות בכלי התקשורת ברחבי העולם • "חיזבאללה ככל הנראה נפרץ, ואחת מדרכי ההתקשרות של הארגון הפכה ליעד להתקפה", נכתב ב"שפיגל" הגרמני

אנשים מתאספים סביב אמבולנס סמוך לביה''ח האמריקאי בביירות, הערב / צילום: ap, Hassan Ammar
אנשים מתאספים סביב אמבולנס סמוך לביה''ח האמריקאי בביירות, הערב / צילום: ap, Hassan Ammar

כלי התקשורת ברחבי העולם דיווחו בהשתאות בשעות האחרונות על התפוצצות אלפי מכשירי ביפר בלבנון, במבצע שנקשר בכותרות הראשיות לאזהרות ישראליות לחיזבאללה להפסיק את התקפותיו. "מאות זימוניות של חברי חיזבאללה התפוצצו במה שנראה כמו התקפה", כתב ה"וול סטריט ג'ורנל" הערב (ג').

כ-2,750 פצועים בפיצוצים בלבנון; חיזבאללה: "ישראל אחראית" 
WSJ | המערכת המיושנת של מסרים מקודדים שמשאירה את מנהיג חמאס בחיים 

ה"ניו יורק טיימס", על רקע תמונות של פצועים מלבנון כתב כי "זימוניות התפוצצו ברחבי לבנון אחרי שישראל הזהירה את החיזבאללה". ב"וושינגטון פוסט" דיווחו על פציעה של "מספר גדול של אנשים" אחרי ש"זימוניות של חברי פעילי חיזבאללה התפוצצו ברחבי לבנון". רשת CNN נקבה במספרים, ודיווחה על לפחות שמונה הרוגים ו-2,800 פצועים ב"מתקפת הביפרים", שהתרחשה שעות אחרי שישראל עידכנה את מטרות המלחמה שלה כך שיכללו גם השבת התושבים לצפון המדינה". העיתון הצרפתי לה מונד דיווח שגם בדמשק נרשמו פיצוצים, ושלפי מקורות מקומיים שבעה בני אדם נהרגו בעיר כתוצאה מכך.

המבצע, שבו לפי הדיווחים מלבנון נרשמו עד כה אלפי פצועים, כ-150-200 מהם במצב קשה וכשמונה הרוגים לפחות, זכה לכותרות ראשיות גם בכלי התקשורת האירופיים. "חיזבאללה ככל הנראה נפרץ, ואחת מדרכי ההתקשרות של הארגון הפכה ליעד להתקפה", נכתב ב"שפיגל" הגרמני, "אלפים מהמכשירים הללו התפוצצו על הפעילים הנושאים אותם והמיליציה הנאמנה לאיראן מאשימה את ישראל". ה"בילד" הפרו-ישראלי דיווח על "גל פיצוצים שמרעיד את לבנון" ועל כך ש"הטרוריסטים נמצאים בפאניקה". "זה מסתמן כמו מבצע חשאי ספקטקולרי", מדווחים כתבי העיתון.

ה"לה מונד" הצרפתי, מדינה המקורבת לשלטון בלבנון ושהייתה מעורבת בניסיונות להשיג הפסקת אש בחזית הצפונית, דיווח גם הוא אחר הצהריים בכותרת הראשית שלו על מספר הפצועים הרב. הוא גם דיווח על קריאת שר הבריאות הלבנוני לתרום דם "באופן דחוף", בגלל מספר הפצועים. הקריאה לתרומת דם רלוונטית לכל הערים בלבנון, נכתב. העיתון מצטט את הודעת חיזבאללה, שמאשימה את ישראל ובה נטען כי היתה כרוכה ב"השפעה גם על אזרחים ושגרמה לשהידים ולפצועים רבים". לפי ההודעה ההתקפה הסימולטנית בוצעה ב-15:30 (שעון לבנון). גם הממשלה הלבנונית האשימה "תוקפנות ישראלית" במעשה.

"נשמע כאילו מדובר במדע בדיוני"

כלי התקשורת הבינלאומיים ניסו להבין כיצד המתקפה יצאה לפועל. גורם בלבנון אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הזימוניות שהתפוצצו היו חלק ממשלוח שהגיע לחיזבאללה "לאחרונה", וכי הארגון הסתמך על הטכנולוגיה המיושנת כדי לנסות ולהתחמק מאמצעי מעקב מודרניים. הודעה שהגיעה לידי ה"וושינגטון פוסט" מאת חברי חיזבאללה הזהירה כל מי ש"קיבל זימונית חדשה" לזרוק אותה מיידית. העיתון דיווח גם הוא על "סצינות כאוטיות בבתי חולים" בגלל מספר הפצועים הרב.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי הביפרים שהתפוצצו היו ממשלוח חדש שארגון הטרור קיבל "בימים האחרונים". בכיר בחיזבאללה אמר לעיתון כי מאות לוחמים כבר נשאו את הזימוניות הללו, והעריך כי ייתכן שתוכנה זדונית שהושתלה בהם גרמה להם להתפוצץ. לדבריו, כמה מפעילי הארגון הרגישו את הביפר מתחמם במהירות והשליכו אותו הרחק מהם, וכך ניצלו.

"קוריירה דלה סרה" האיטלקי, שגם הוא הקדיש את הכותרת הראשית שלו להתקפה, התראיין מומחה אלקטרוניקה שאמר כי להערכתו מדובר ב"מיקרו-מטענים" שהוסתרו בביפרים, ולא בבטריות שלהם. "מבחינה טכנית, האפשרות שזה נגרם מבטריה שנשלטה מרחוק היא מאוד לא סבירה", אמר. לדבריו, ישנה חומרה בביפרים ובכלי תקשורת אחרים שמונעת התחממות יתר, ושבה לא ניתן לשלוט מרחוק. כמו כן, לדבריו, העובדה שהן התפוצצו בו בזמן מעלה את החשד ש"המכשירים נתפסו במהלך שרשרת האספקה, ומיקרו-מטענים הוכנסו אליהם ואז נשלטו מרחוק בעזרת התוכנה של הזימוניות".

ב"דיילי מייל" הבריטי דיווחו על "פצצות הביפרים הישראליות", ואמרו כי הפיצוצים לא התרחשו באופן סימולטני, אלא נמשכו על פני דקות ארוכות. "הקורבנות נראו כשהם סובלים מפציעות משמעותיות, כשהם שוכבים על הקרקע מוקפים בעוברי אורח מבועתים, בפוסטים ובקטעי וידיאו שהועלו לרשתות החברתיות וששודרו בכלי תקשורת לבנונים", כתב כלי התקשורת הבריטי. ה"פוליטיקן" הדני כתב גם הוא כי המבצע "נשמע כאילו מדובר במדע בדיוני".