מו"ל גלובס, אלונה בר און: "אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק ממנה"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, ציינה אלונה בר און, מו"ל גלובס, כי בזמן שהתחולל הגל הבורסאי של ההנפקות, בתעשייה הקיבוצית התמקדו דווקא בעסקאות פרטיות • "אנחנו מייצרים עיתונות כלכלית ישראלית ערכית ומנומקת", אמרה

מו"ל גלובס, אלונה בר און, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף
מו"ל גלובס, אלונה בר און, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

אלונה בר און, מו"ל גלובס, פתחה את דבריה בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט באזכור שמותיהם של החטופים זיו וגלי ברמן, דורון שטיינברכר, אמילי דמארי וקית' סיגל מקיבוץ כפר עזה. בר און נוהגת לפתוח כל כנס של גלובס בסיפור של חטוף או חטופים. 

כנס התנופה הקיבוצית | מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"

"ההנפקה הקיבוצית האחרונה הייתה לפני 17 שנה", אמרה בר און, בכנס, שנערך היום (ד') בקיבוץ שפיים. "מאז 2007, נכשלו מספר ניסיונות הנפקה, לדוגמה של יצרנית דודי השמש כרומגן, מקיבוץ שער העמקים". יתרה מזאת, "בגל ההנפקות בבורסה של תל אביב בין השנים 2020 ו-2021, הונפקו 100 חברות חדשות, אבל אף אחת מהן לא הייתה מהתעשייה הקיבוצית". עוד סיפרה בר און כי אמנם היו מספר ניסיונות הנפקה דרך מספר קרנות, בעיקר קרן פלא, שמתמחה בהנפקות של קיבוצים, אך ללא הצלחה. עם זאת, בזמן שהתחולל הגל הבורסאי של ההנפקות, בתעשייה הקיבוצית התמקדו דווקא בעסקאות פרטיות. כך, למשל, האקזיט של חברת שמיר אופטיקה, שנמכרה בשנת 2022 בכ-500 מיליון דולר, והפכה לאקזיט הכלכלי הגדול ביותר במגזר הקיבוצי מאז שנת 2017.

בר און התייחסה לסיקור בגלובס לאורך השנים של התעשייה הקיבוצית, שמהווה חלק אינטגרלי מהכלכלה הישראלית ואמרה כי ״אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק מהתעשייה הישראלית״. בר און התייחסה גם לערכים המובילים את התנהלות העיתון ואמרה כי "אנחנו מייצרים עיתונות כלכלית ישראלית ערכית ומנומקת, אם זה לדוגמה במדור המשרוקית, שמטרתו לבדוק אמירות של אנשי ציבור, או מדור המוניטור, שמטרתו לשקף מעקב אחר ביצוע של החלטות ממשלה. ככה אנחנו רואים את עצמנו - ככלי שמטרתו להביא ידע, אבל גם ככלי שמטרתו לפקח". עוד אמרה בר און כי "אותן פעולות של גלובס, ללא שימוש במילות שנאה או מלים מפלגות, פעולות אפרוריות לכאורה, עדיין מצליחות להביא תנועה לאתר". בר און הציגה נתונים שנאספו מחברת סימילארווב (Similarweb), ומראים כי מספר הקוראים באתר גלובס, נמצא בפער משמעותי מעל מספר הקוראים באתרים הכלכליים המתחרים. 

הכנס, שכולל בין הדוברים את מנכ"ל קבוצת דיסקונט אבי לוי ומזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה, נעשה בעזרת שיתופי פעולה עם יצרנים משלל קיבוצים, שמרכולתם נרכשה בעבור הכנס. לגבי ההרכב המגדרי של הדוברים, בר און ציינה כי ישנם מעל ל-70% דוברים גברים, אך שאיפת גלובס היא להמשיך ולנסות להפוך את החלוקה לשיוויונית ככל הניתן. 

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק דיסקונט, קבוצת דוראל, התנועה הקיבוצית, התעשייה הקיבוצית וקרן קמע