בחברת נמלי ישראל ממליצים לשרי התחבורה והאוצר על שורת צעדים לנוכח התרחבות הלחימה, ובהם הענקת רציפים לנמל המפרץ - שאמורים היו להינתן במסגרת ההסדרה בנמלים, שנתקעה בעקבות התנגדות נמל חיפה המתחרה.
בנוסף, הומלץ לקדם צו יבוא לנמל אילת באופן שיחייב פריקת רכבים בו, למרות שאוניות יצטרכו להגיע לים התיכון ולעבור במפרץ סואץ פעמיים בשל המצב הביטחוני בים האדום.
● ניתוח | האם מלחמה רחבה בצפון תעלה לישראל בסחרור כלכלי?
● בלעדי | המגבלה ההיסטורית תוסר מהנמל הצפוני. האם התחרות תגדל?
במהלך הלילה שלאחר הפיצוצים שהתרחשו במכשירי הקשר של חיזבאללה בלבנון, נערכו דיונים באשר למוכנות הנמלים להתרחבות הלחימה בחזית הצפונית. בדיונים עלה כי קיימות הפרעות משמעותיות בפעילות הנמלית במרחב חיפה שכולל מספר נמלים: נמל חיפה הוותיק שהופרט, וזיכיון הפעלתו נרכש על-ידי חברת אדאני ההודית (70%) וגדות הישראלית (30%); נמל המפרץ, שהוקם ומופעל מאז שנת 2021 על-ידי חברת SIPG הסינית; ונמל מספנות ישראל, שפועל בעיקר בתחום המטען הכללי בבעלות שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר.
בתוך כך, גם תוכנית ההסדרה בנמלים נתקעה, ולכן עלה בדיון כי "נדרש לפעול באופן מיידי על-מנת ליצור מחד אפשרות מענה לביקושים מסויימים ומאידך להתארגן להסטת הפעילות הנמלית למרחב אשדוד".
אותה הסדרה כללה מתן שימוש ברציפים נוספים לנמל המפרץ, היתר לנמל חיפה לעסוק גם בתחומים אחרים ושחרור המגבלה ההיסטורית על פעילות נמל מספנות ישראל. ואולם בנמל חיפה התנגדו להסדרה המוצעת והפעילו לחצים רבים, כשהשיא היה עם שיגור תלונה מטעם שגרירות הודו בישראל למשרד החוץ, וההסדרה נתקעה.
בעקבות תקיעת ההסדרה, במשרדי הממשלה פועלים לממש אותה בחלקים-חלקים. כך, החודש נחשף בגלובס כי השרים חתמו על צווים לשחרור המגבלה על נמל מספנות ישראל, וכעת מוצע תחת נסיבות המלחמה גם להעניק רציפים נוספים לנמל המפרץ.
להחזיר את צו היבוא משנות ה-90
במסגרת היערכות לשינוי בתנאי הלחימה והפעילות הנמלית המוגבלת בישראל, מוצע על-ידי החברה להעניק לנמלים שטחי אחסון נוספים ובעיקר למכוניות, והענקת רציפים 7 ו-8 לפריקת מטען כללי על-ידי נמל המפרץ. מדובר במכה לנמל חיפה ובכפייה של ההסדרה על מנהליו, לאחר שאלה הביעו התנגדות לכך.
ואולם במסגרת הפעולות המוצעות מומלץ גם להחזיר את צו היבוא משנות ה-90 שחייב יבואני רכב לפרוק כלי רכב מהמזרח בנמל אילת באמצעות תקנות לשעת חירום. את המהלך הזה מבקשים לבצע לנוכח מצוקתו הפיננסית של נמל אילת כתוצאה מהשבתת העברת הסחורות דרך הים האדום בעקבות מתקפות החות'ים והאיומים של הנמל לפטר עשרות עובדים.
עם זאת, החזרת צו היבוא יחייב מעבר אוניות מהמזרח לים התיכון ומשם דרך תעלת סואץ לאילת, ושוב בחזור באותו המסלול דרך תעלת סואץ לים התיכון - באופן שיעכב את המסירה ויעללה את המחירים. לכן, בענף יש מי שמאשימים שהצעד נעשה לטובת הנמל ובעליו, עמם נמנה גם שלומי פוגל המזוהה כמקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו.
מנגד, גורמים בממשלה ששוחחו עם גלובס דוחים את הטענות. לדבריהם, המצוקה הפיננסית של נמל אילת, שבאה לידי ביטוי בכמעט אפס פעילות לצד 11 חודשים של תשלומי משכורות, מסכנת את פעילותו השוטפת של הנמל כנכס אסטרטגי של ישראל אשר מספק שירות גם לחיל הים. לכן, לדבריהם, ננקטים צעדים אלה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.