חיזבאללה | שאלות ותשובות

עם ראש נפץ של עד 150 ק"ג: זה היה יעד מרכזי לרקטות של חיזבאללה הלילה

כארבעה ימים לאחר ששר הביטחון יואב גלנט הודיע ברמת דוד על החמרת הלחימה בחיזבאללה, ארגון הטרור השיעי שיגר לפנות בוקר (א') שני מטחים לעבר בסיס חיל האוויר • לאחר מכן, לפני שעה קלה בוצעו שיגורים גם לעבר הקריות • אז מה חיזבאללה שיגרו? מהו בסיס רמת דוד? ומהם המטוסים שנמצאים בו? גלובס עושה סדר

רסיס שנפל במטח האחרון לצפון / צילום: כבאות והצלה
רסיס שנפל במטח האחרון לצפון / צילום: כבאות והצלה

מה חיזבאללה שיגרו?

חיזבאללה שיגרו לעבר רמת דוד ועמק יזרעאל שלושה מטחים, שכללו כ-25 רקטות מדגמים "פאדי 1" ו"פאדי 2". אלו כינויים שהעניקו חיזבאללה לרקטות "ח'ייבר M 220" לטווח 80 ק"מ ו־ M 302 לטווח 105 ק"מ. כל השיגורים יורטו. חיזבאללה שיגרו לראשונה לישראל רקטות "ח'ייבר 1" במלחמת לבנון השנייה לעבר עפולה, חיפה וחדרה. אלו רקטות לטווח של כ־100 ק"מ שיכולות לשאת ראש נפץ של כ־150 ק"ג. זוהי רקטה לא מדוייקת, שאורכה כ־6.3 מטר.

בודד, מבולבל וחבול: נסראללה עומד בפני החלטה שתקבע את עתיד חיזבאללה 

מהו בסיס רמת דוד?

בבסיס רמת דוד מופעלות חמש טייסות: שלוש של מטוסי F-16, טייסת מל"טים וטייסת מסוקי עטלף. שלוש טייסות ה־ F-35 נמצאות בבסיס נבטים.

מהן עלויות המטוסים והמסוקים שנמצאים בו?

מחיר מטוסי F־16 מתחיל בכ־30-25 מיליון דולר, כשהדגמים היקרים ביותר שלו יכולים להגיע אף למחיר של 63 מיליון דולר. מחיר מסוק עטלף מוערך בכ־18 מיליון דולר.

מדוע נבחרה מתקפת תגובה לעבר בסיס צבאי?

פגיעה ישירה כתוצאה משברי יירוט נרשמה ברפת בבית שערים אבל היעד של שני המטחים הלילה, כפי שחיזבאללה הודיעו, היה בסיס רמת דוד. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נמצא בסיטואציה שבה הוא מוכרח להחמיר את היקף וסוג התקיפות נגד ישראל, אבל עדיין נמנעים בארגון הטרור השיעי מניסיונות פגיעה ישירים בתשתיות אסטרטגיות על אדמת המדינה. זה נובע, ככל הנראה, מהבנה בחיזבאללה כי ברגע שבו ינסו לפגוע במתקנים שכאלה - ישראל תראה במתקנים מקבילים של מדינת לבנון בתור יעדים לגיטימיים.

מה עוד ניתן ללמוד מהמתקפות הלילה?

כטב"מים חדרו הלילה לאזור הגולן, אך אלו שוגרו מעיראק. בבוקר, נשמעו אזעקות גם באזור הערבה מחשש לחדירת כטב"מ. בדרך זו מנסים זרועות "ציר ההתנגדות" בהנהגת איראן להציג קו התקפי אחיד, לצד חיזבאללה - ארגון הטרור המשמעותי ביותר עבור איראן- הרבה יותר מחמאס והג'יהאד האסלאמי.

מהן ההנחיות המעודכנות של פיקוד העורף?

פיקוד העורף עדכן הבוקר את הנחיות ההתגוננות, ולפיהן לא התקיימו לימודים מקו חיפה צפונה. זה כולל את העמקים, המפרץ, גליל תחתון, מרכז הגליל, גליל עליון ומועצה אזורית עמק הירדן. ביישובי קו העימות צפון הגולן ודרום הגולן, בהתאם להוראות פיקוד צפון.