מספר היורדים מהארץ זינק, אך התמונה קצת יותר מורכבת ממה שנראה תחילה

לפי נתוני הלמ"ס, 8,600 ישראלים עזבו לחו"ל ביולי 2023, ביחס ל-6,500 אשתקד • מכיוון שהמתודולוגיה מחייבת המתנה של שנה מרגע העזיבה לנתונים בפועל, אין עדיין נתונים ל-2024 או אפילו מתחילת המלחמה הנוכחית • עם זאת, נראה שגם ב-2024 ישנה מגמת עזיבה משמעותית, לפחות בהייטק. וגם - העולים שהגיעו בגלל מלחמת רוסיה אוקראינה ועזבו

נתב''ג. נראה שגם ב-2024 ישנה מגמת עזיבה משמעותית, לפחות בהייטק / צילום: טלי בוגדנובסקי
נתב''ג. נראה שגם ב-2024 ישנה מגמת עזיבה משמעותית, לפחות בהייטק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מספר העוזבים את הארץ לטווח ארוך מטפס, כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) החדשים, ועומד על 55.3 אלף עוזבים בפועל בשנת 2022 לעומת 27.8 אלף חוזרים בלבד. הלמ"ס בוחנים את היציאה של ישראלים לחו"ל למשך יותר משנה, כאשר על פי המתודולוגיה החדשה, הגדרת יוצא לחו"ל לטווח ארוך היא מי ששהה לפחות 275 ימים בשנה בחו"ל. זאת בניגוד למתודולוגיה הקודמת, שדרשה שנה שלמה ברציפות. זאת כדי למנוע מצב בו "ביקורי מולדת" של עוזבים מונעים הגדרה של עוזבים ככאלה.

פיקוח הדוק על הפנסיות והתשלום למילואימניקים: האוצר דוחף לשינויים מבניים בניהול תקציב הביטחון 
בדיקת גלובס | כמה ישראלים עזבו את הארץ בשנה האחרונה? אף אחד בישראל לא יודע 

מכיוון שהמתודולוגיה מחייבת המתנה של שנה מרגע העזיבה לנתונים בפועל, אין עדיין נתונים ל-2024 או אפילו מתחילת המלחמה הנוכחית. אך לגבי הנתונים החלקיים לאנשים שעזבו בינואר עד יולי 2023, ניתן לראות עלייה משמעותית: בכל אחד מהחודשים ניתן לראות יותר עוזבים מאשר בשנת 2022, כאשר ביולי 2023 עזבו את ישראל כ-8,600 ישראלים, לעומת 6,500 ביולי 2022.

17 אלף מהעוזבים ב-2022 עלו לישראל באותה שנה

מבחינת פרופיל העוזבים, נראה שרובם (כ-59%) הם ילידי חו"ל, ו-41% בלבד הם ילידי ישראל. מתוך ילידי חו"ל, 72% נולדו במדינות ברה"מ לשעבר. מכיוון שהנתונים מתייחסים לעזיבות בפועל בשנת 2022, ניתן להניח שרבים מאותם עוזבים הם בכלל כאלה שעלו לישראל כבר בשנת 2022 עם הפלישה הרוסית לאוקראינה, ומשתמשים בישראל כ"קרש קפיצה" למדינות מערביות אחרות. ואכן, נראה ש-17 אלף מתוך 53 אלף מהעוזבים בשנת 2022 עלו לישראל כבר באותה שנה. בנוסף, נראה שההגירה החוצה מאפיינת משכילים יותר: ל-54% מהעוזבים יש השכלה על-תיכונית כלשהי, לעומת 45% באוכלוסיה הכללית.

"לובי המיליון" המקדמת את עולי ברה"מ לשעבר הוסיפו ש"עזיבת העולים את ישראל היא תוצאה ישירה של כישלון מדיניות קליטת העליה של הממשלה הנוכחית, שבמקום להשקיע בקליטת העולים שכבר כאן, מבזבזת עשרות מיליונים על כנסים לעידוד עולים שבכלל לא רוצים לבוא לישראל. 93% מהעולים מרוסיה ואוקראינה העידו ב-2022 שהם רוצים להשאר בישראל, כש-45% מתוכם ציינו שהחלטתם תלויה ברמת הקליטה שלהם פה. זה אך טבעי שעולים חדשים רוצים ללמוד מהר עברית, לעסוק במקצוע שלהם ולאפשר לילדיהם להקלט בבתי הספר, אלא שהמציאות רחוקה מזה: מנתוני שנתיים לפרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה - רק 16.7% מהעולים עובדים במקצוע שלהם, רק 23% סיימו אולפן ו-45% מרגישים שילדיהם לא נקלטו בצורה טובה במערכת החינוך".

"לובי המיליון" המקדמת את עולי ברה"מ לשעבר הוסיפו ש"עזיבת העולים את ישראל היא תוצאה ישירה של כישלון מדיניות קליטת העלייה של הממשלה הנוכחית, שבמקום להשקיע בקליטת העולים שכבר כאן מבזבזת עשרות מיליונים על כנסים לעידוד עולים שבכלל לא רוצים לבוא לישראל. 93% מהעולים מרוסיה ואוקראינה העידו ב- 2022 שהם רוצים להישאר בישראל, כש- 45% מתוכם ציינו שהחלטתם תלויה ברמת הקליטה שלהם פה. זה אך טבעי שעולים חדשים רוצים ללמוד מהר עברית, לעסוק במקצוע שלהם ולאפשר לילדיהם להיקלט בבתי הספר, אלא שהמציאות רחוקה מזה: מנתוני שנתיים לפרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה - רק 16.7% מהעולים עובדים במקצוע שלהם, רק 23% סיימו אולפן ו-45% מרגישים שילדיהם לא נקלטו בצורה טובה במערכת החינוך". 

מגמת העזיבה ממשיכה

נראה שגם ב-2024 ישנה מגמת עזיבה משמעותית, לפחות בהייטק: על פי נתוני לינקדאין שנותחו על ידי חברת Revelio Labs, לאחר רצף ארוך של שנים בהם היו יותר רילוקיישנים לתוך ישראל מאשר החוצה ממנה, בשנתיים האחרונות המגמה השתנתה: בשנת 2023 נרשמו 618 יותר רילוקיישנים החוצה מאשר פנימה, וב-2024 (עד חודש אוגוסט, כולל) נרשמו 959 יותר רילוקיישנים החוצה מאשר פנימה.