רבי מחבלים ומגייסי כספים: הטרוריסטים שארה"ב מוכנה לשלם עליהם מיליונים

ארה"ב הציעה פרס של 7 מיליון דולר על ראשו של איברהים עקיל, ראש אגף המבצעים של חיזבאללה שחוסל בסופ"ש - ויש בכירים ש"שווים" לממשל האמריקאי יותר מכפול • מה תפקידם של המבוקשים היקרים, ולמה סייענית המחבל מהפיגוע ב"סבארו" שווה לארה"ב 5 מיליון דולר?

עיצוב: טלי בוגדנובסקי
עיצוב: טלי בוגדנובסקי

חיסולו של ראש אגף מבצעים של חיזבאללה ומפקד כוח רדואן, איברהים עקיל, לצד שורת בכירים בארגון הטרור השיעי, העלה לכותרות, שוב, את רשימת המבוקשים של ארה"ב. על ראשו של עקיל הציעה ארה"ב 7 מיליון דולר, כשבעבור מידע שיביא ללכידת פואד שוכר שחוסל ביולי, הציעו האמריקאים 5 מיליון דולר "בלבד".

חיסול בכיר חיזבאללה וההסלמה בצפון בכותרות העיתונים בעולם
ראיון | המוסלמית שלמדה מקרוב את הברית המסוכנת של האסלאמיסטים והשמאל הרדיקלי: "זה עוד יתפוצץ"

השניים מהווים חלק קטן, אפילו זניח, בתוכנית של מזכירות המדינה האמריקאית Rewards for Justice, שמציעה להביא מידע שיביא ללכידת טרוריסטים בכל רחבי העולם. המטרה של מזכירות המדינה היא סגירת חשבונות עם טרוריסטים שפגעו באינטרסים אמריקאים. עקיל, לדוגמה, היה מבוקש בגין מעורבות בפיגוע בשגרירות ארה"ב בביירות באפריל 1983 שבו נרצחו 63 איש, ובפיגועים נגד הכוח הרב־לאומי כחצי שנה לאחר מכן, שבהם נהרגו 241 חיילים אמריקאים.

מבין המבוקשים שארה"ב מציעה עבורם את הסכום הגבוה ביותר במזרח התיכון ובצפון אפריקה, על שניים מוצע פרס של 15 מיליון דולר: איש העסקים שמקושר למשמרות המהפכה, חוסיין חאטפי ארדכני, והבכיר בכוח קודס של משמרות המהפכה, עבד אל־רזא שאהלאי.

ארדכני משתמש בעשור האחרון ברשת חברות שממוקמת במלזיה, בהונג קונג ובאיחוד האמירויות, במטרה לסייע למשטר האייתוללות להשיג רכיבים, חומרי גלם וטכנולוגיות מתקדמות מארה"ב וממדינות נוספות. אותם מרכיבים משמשים לבסוף לייצור המל"טים האיראניים שאהד 136 ושאהד 131, שמופעלים במלחמת חרבות ברזל ע"י איראן ושלוחותיה לתקיפת ישראל. אותם מל"טים משמשים גם את רוסיה במלחמה באוקראינה.

שאהלאי, לפי מזכירות המדינה, פועל מבירת תימן צנעא, בה הוא מוצב בתור סגן מפקד כוח קודס - היחידה במשמרות המהפכה שתפקידה "יצוא" המהפכה האסלאמית. במסגרת פעילותו, שאהלאי נטל חלק בהקמת המיליציות הפרו־איראניות בעיראק, וב־2011 היווה גורם מרכזי בתכנון התנקשות בשגריר ערב הסעודית בוושינגטון דאז, עאדל אל־ג'ובייר. לפני כארבע שנים, ממשל טראמפ ניסה לחסל את שאהלאי במתקפת מל"טים בתימן. גם כיום, כך לפי הערכות, הוא מעורב עמוקות בפעילות הטרור הבינלאומית של כוח קודס.

גם אנשי עסקים ברשימה

הסכומים שמציעים בוושינגטון עבור ארדכני ושאהלאי גבוהים יותר מאלו שמוצעים בעבור בכירי חיזבאללה, אך עקיל לא היה המבוקש "היקר" ביותר מבין אנשי ארגון הטרור. על שורת אנשים שמקושרים לחיזבאללה מציעים האמריקאים פרס מרשים של 10 מיליון דולר לכל אחד.

דמות בולטת מבין אלו הוא סלים עיאש, שהואשם לפני כארבע שנים שלא בנוכחותו ברצח ראש ממשלת לבנון רפיק חרירי ב־2005. סכום דומה מוצע עבור עלי קאסיר, שמהווה גורם בולט בקשר הפיננסי בין כוח קודס לבין חיזבאללה. קאסיר הוא מנהל "קבוצת טלאקי" שמקושרת לחיזבאללה, ומממנת משלוחי נפט של כוח קודס. במזכירות המדינה מציינים כי הוא דאג לאספקת מכליות לפעילות הנפט הבלתי חוקית, וכי קבוצת טלאקי אף פעלה לטובת סחר בפלדה בסך עשרות מיליוני דולר.

מוחמד אברהים באזי, שאף עבורו מציעה ארה"ב 10 מיליון דולר, הוא מבוקש שמשקף את ההתמקדות האמריקאית בקטיעת הקשרים הפיננסיים של חיזבאללה. באזי, בעלים של חברות שעוסקות בסחר בינלאומי, בהשקעות וברכבים, הוא גורם מממן משמעותי של ארגון הטרור דרך עסקים מבלגיה, לבנון, עיראק, ומדינות נוספות ממערב אפריקה.

גורם שארה"ב מציעה תמורתו 7 מיליון דולר, והוא משמעותי מן הזווית הישראלית, הוא מפקד יחידה 910 טלאל חמיה. הבכיר, שמנהל את פעילות חיזבאללה מחוץ ללבנון ואמון על תכנון פיגועים ברחבי העולם, נבחר, לפי דיווח ברשת "אל־ערבייה", למלא את תחומי האחריות של עקיל המחוסל לצד מפקד חזית הדרום, עלי כרכי. "מתקפות היחידה מכוונות בעיקר נגד ישראלים ואמריקאים", מציינים בארה"ב בנוגע ליחידה 910.

"בדרום אמריקה מתגוררים לבנונים רבים שעוזרים לחיזבאללה והקימו חברות קש. כשהאמריקאים מסמנים חברות מסוימות, זה מסר מרתיע לאחרים", מסביר ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון הבינ"ל למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן. "ערוצי המימון של ארגוני טרור הם צינור החמצן, העורק הראשי. בלעדיו בלתי אפשרי לרכוש אמל"ח, אין משכורות, ובלי משכורות - הפעילים עוזבים. חלק חשוב במאבק בטרור הוא ייבוש מקורות מימון, ולכן ארה"ב מציעה עבורם כסף רב. במקרה של דאעש, ארה"ב הצליחה לפגוע במערך המימון ועדיין יש לכך השפעה".

מיעוט מבוקשים מחמאס

אין מבוקשים רבים מארגון הטרור הפלסטיני חמאס במסגרת Rewards for Justice. עם זאת, דמות בולטת היא משוחררת עסקת שליט - אחלאם תמימי, שעל ראשה מציעים האמריקאים 5 מיליון דולר. תמימי הסיעה את המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע במסעדת "סבארו" בירושלים בשנת 2001, שנרצחו בו 15 איש ונפצעו 140. עשור לאחר מכן היא שוחררה, ומאז בלטה תמימי בפעילותה בתוכנית טלוויזיה שקיבלה ברשת "אל־קודס", שבה עודדה פעילות טרור. אותה פעילות עודדה לפני כארבע שנים את ממשל טראמפ לבחון סנקציות כלכליות נגד ירדן, כך לפי דיווח באי.פי.

הסיבה העיקרית שבגינה תמימי מבוקשת בארה"ב, היא שאחת הנרצחות הייתה מלכי רוט ז"ל, נערה ישראלית־אמריקאית. ב־2022 הביעו בממשל ביידן את ציפיותיהם מירדן כי המלך עבדאללה יסגיר את תמימי לידיהם. אולם, בדומה לסוגיות מזרח תיכוניות נוספות של הממשל הנוכחי, הם לא נקטו פעולות משמעותיות שיזרזו את ההליך.