"זה הקו הכי עמוס. לאל על אין סיכוי לעמוד בביקושים, והמחירים מזנקים"

אייר קנדה הודיעה כי לא תחזור לישראל "בעתיד הנראה לעין", ובכך הצטרפה לחברות התעופה מארה"ב • כעת אל על היא היחידה שטסה לצפון אמריקה, ובענף צופים השלכות מהותיות על הביקוש והמחירים

מטוס של אמריקן איירליינס בנתב"ג / צילום: Shutterstock
מטוס של אמריקן איירליינס בנתב"ג / צילום: Shutterstock

בעיצומה של הסלמה בצפון הארץ, הכוללת הגבלת התקהלויות וסגירת המרחב האווירי מחדרה צפונה, הפעילות בנתב"ג ובשדה התעופה רמון ממשיכה כסדרה. לפי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת), בנתב"ג עברו עד היום (א') בצהריים כ-60.4 אלף נוסעים ב-366 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. 

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות
חברות התעופה האמריקאיות לא חוזרות לנתב"ג, והמחירים לניו יורק מטפסים
המצב הביטחוני הוא רק תירוץ? למה חברות הלואו קוסט לא רוצות להגיע לארץ
אובר-בוקינג והעלאות מחירים: האם הציבור מאבד אמון בחברות התעופה הישראליות?

עם כתיבת שורות אלה נוחתת בנתב"ג טיסה ראשונה של חברת התעופה טראנסוויה, לאחר שביטלה טיסותיה בשבוע האחרון בעקבות המצב הביטחוני. החברה הצרפתית מקבוצת אייר פראנס הצטרפה לחברות תעופה נוספות שביטלו את טיסותיהן, כחלק מגל הביטולים שהחל עם פיצוצי הביפרים בלבנון והמשיך עם חיסולם המוצלח של בכירי חיזבאללה. טראנסוויה מצטרפת לחברות כגון אייר פראנס ו-ITA, שביטלו טיסות לישראל בגלל המצב הביטחוני, אך חידשו את טיסותיהן חרף ההסלמה.

בין החברות שביטלו טיסות מאז החלה ההסלמה - חברת התעופה האמריקאית דלתא איירליינס, שהודיעה על הארכת ביטולי הטיסות עד סוף שנת 2024; וקבוצת לופטהנזה, המונה את החברות לופטהנזה, אוסטריאן, סוויס, בראסלס ויורווינגס, שהודיעו על הקפאת הטיסות לעוד מספר ימים (עד 24.9).

במהלך השנה החולפת, כשחברות תעופה הודיעו על ביטול טיסות ארצה, רובן נקבו בתאריך חזרה, בעוד שמספר חברות, שהיו חריגות בנוף, הודיעו כי לא ישובו לפעול בישראל עד הודעה חדשה. האחרונה הייתה אייר קנדה, שתחילה פרסמה כי תקפיא את פעילותה בישראל עד אמצע אוקטובר, אך בשבוע שעבר פרסמה כי פעילותה בישראל מושעית "לעתיד הנראה לעין". בכך, אל על נותרת החברה היחידה שטסה ליבשת אמריקה בעתיד הנראה לעין.

אייר קנדה לא לבד. אייר אינדיה, החברה היחידה שהפעילה טיסות ישירות להודו, נמנעה מלנקוב בתאריך חזרה. יונייטד איירליינס האמריקאית לא דיווחה על תאריך חזרה, וסוכני נסיעות מדווחים כי הטיסות הוסרו מהמחשבים עד סוף החורף. מהחברה נמסר כי ההקפאה היא מסיבות ביטחוניות, וכי "היא ממשיכה להעריך את צעדיה הבאים".

האמריקאיות מתנדנדות

התרחקות אייר קנדה, דלתא ויונייטד מישראל מקשה על ההגעה לצפון אמריקה. באל על מעידים על קושי לתת מענה לביקושי השיא שנבעו מהיעדר היצע טיסות הישירות, ומודים כי בטיסות אלה כמעט לא נותרו מושבים. אלו שנמכרים הם האחרונים, לכן מחיריהם גבוהים במיוחד. כמו כן, רבים מהמושבים שנותרו הם במחלקות הפרימיום - ומתומחרים בהתאם.

בהיעדר החברות האמריקאיות שמפעילות טיסות ישירות, האפשרויות שנותרו לצרכנים שמעוניינים לטוס בחברות זרות הן דרך חברות תעופה אירופיות, שגם הן לא חסינות לביטולים. בין החברות שמציעות טיסות מעבר אטרקטיביות הן לופטהנזה, סוויס, ITA, וירג'ין אטלנטיק, אייר פראנס ובריטיש איירווייז.

נכון לעכשיו, לופטהנזה וסוויס ישובו לפעול בישראל רק בעוד מספר ימים. אייר פראנס ו-ITA ביטלו טיסות בגל הביטולים הנוכחי, ווירג'ין אטלנטיק עדיין לא שבה לפעול בישראל. לפני כשבועיים היא הודיעה כי תשוב לפעול בישראל כמתוכנן בסוף החודש הקרוב, ומאז החלה ההסלמה הנוכחית, והחברה הבריטית עדיין לא חזרה בה.

רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים, מעידה כי "מרבית לקוחותינו מעדיפים לסגור עם אל על בכל מקרה בשל הביטחון שהטיסה תצא. עם זאת, סוכנינו מעידים על התלבטות באשר ליעדים בארצות הברית שאין להם טיסות ישירות, ובמקרה הזה בודקים את האפשרויות לקונקשן בלונדון, בגרמניה וכדומה, עם בריטיש איירווייז והחברות הגדולות".

לדברי יניב לניס, מייסד "טיסות סודיות", "הטיסות האטרקטיביות ביותר מבחינת תמורה למחיר הן אלה שעוברות דרך לונדון ורומא, מכיוון שהן הכי קצרות מבחינת המרחק, אבל יש לשים לב גם לזמן ההמתנה בין הטיסות".

"הקו הכי עמוס שיש"

אייל בר, מנכ"ל המטייל אמריקה, אומר כי כל עוד יונייטד, דלתא ואמריקן איירליינס (שביטלה את טיסותיה עד מרץ 25) לא יחזרו, לאל על אין סיכוי לתת מענה לביקושים הגבוהים. "מדובר בקו הכי עמוס שיש, וזה נכון שיש עומס משמעותי על החגים הקרובים, בערב סוכות כבר אין מקומות פנויים בכלל, אבל יש פתרונות. הם לא זולים כמו פעם, אבל מי שגמיש יכול להשתמש בהם. פתרון אפשרי הוא קונקשן עם עצירה ללילה או לכמה שעות, וזה יכול להוזיל את הטיסה בכמה מאות דולרים. כשטסים דרך אירופה, זה פותח את כל הטיסות של אמריקן, דלתא ויונייטד. עדיין לא חזרנו למחירים של לפני הקורונה".

כשאל על נותרת לבד, ואין תחרות, המחירים עולים באופן טבעי. לפי גורמים בענף, כמעט לא נשאר מקום בטיסותיה מעתה, דרך החגים ועד נובמבר - בכל מחלקות המטוס, והמחירים נעים בין 1,500 ל-2,000 דולר ולעתים יותר מזה. מחירים זהים קיימים גם לאחר החגים, עם ליל כל הקדושים באמריקה ובוודאי לקראת הפיק בחג המולד.

לניס, מייסד "טיסות סודיות", מוסיף כי "אחרי החגים יש הזדמנויות למחירים יותר נמוכים משמעותית בקונקשן, לכן מי שיכול לטוס בין החגים לחנוכה, זה הזמן הזול ביותר. צריך לזכור שההיצע עדיין לא תואם את מה שהיה לפני המלחמה, המחירים מתחילים יותר גבוה, והם נוטים לעלות גבוה יותר".