המומחה שמסביר: ישראל מוכנה למלחמה בצפון, אבל שאלה אחת מרחפת מעל

ברקע ההסלמה הביטחונית בצפון, אלוף במיל' יעקב עמידרור, ראש המל"ל לשעבר, מעריך בשיחה עם גלובס כי בחיזבאללה לא מעוניינים לצאת למלחמה כוללת • לצד זאת, ישנה סכנה אחרת, לדבריו: "איראן ממתינה מעבר לפינה ולכאורה צריכה להתערב"

אלוף (במיל') יעקב עמידרור / צילום: באדיבות מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון
אלוף (במיל') יעקב עמידרור / צילום: באדיבות מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון

הזירה הצפונית הסלימה בשבוע האחרון במהרה. זה התחיל עם פיצוצי הביפרים והטלפונים של אלפי פעילי חיזבאללה, ונמשך בשורת חיסולים של בכירי הארגון, ובראשם מפקד מערך המבצעים איברהים עקיל. בתגובה הרחיב חיזבאללה את ירי הרקטות עד לחיפה, ובמקביל צה"ל הגביר את הפעילות הצבאית נגד הארגון בדרום לבנון ובעומקה, עם מאות תקיפות שביצע בשעות הבוקר של יום שני בלבד. 

פרשנות | בודד, מבולבל וחבול: נסראללה עומד בפני החלטה שתקבע את עתיד חיזבאללה
כ-60% מאזרחי ירדן תמכו בחמאס. האם אנחנו יכולים לישון בשקט?

כעת עולה בין היתר השאלה כיצד יגיב מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, למכות שספג בשבוע האחרון ארגונו, והאם ישראל נמצאת בפתחה של מלחמה כוללת? אלוף (במיל') יעקב עמידרור, ראש המל"ל לשעבר וכיום עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS), מעריך בשיחה עם גלובס כי בישראל אומנם שינו גישה, אך בחיזבאללה לא מעוניינים במלחמה. "מדינת ישראל עברה פאזה והיא מוכנה למלחמה גדולה - מה שבעבר היא נזהרה מאוד שלא יקרה. היום היא מוכנה יותר לקחת סיכון. ארגון הטרור לעומת זאת לא רוצה להגיע לנקודה הזאת". 

למה אתה מניח שחיזבאללה לא רוצה מלחמה כוללת? 
"אנחנו אחרי שלושה אירועים רצופים - ביפרים, טלפונים וחיסול שורת בכירי הארגון - וחיזבאללה עדיין שומר על מסגרת אש שאינה מלחמה כוללת. ההבנה שלי מהתגובה הזו היא שהוא לא רוצה מלחמה כוללת". 

עמידרור סבור שישנה שאלה אחת שמרחפת כעת מעל ישראל: "איראן ממתינה מעבר לפינה ולכאורה צריכה להתערב. זה אירוע רציני והשאלה היא אם זה משתלב באותה תמונה עם האינטרס האיראני. אני לא יודע וגם אין לי תשובה לשאלה כמה זמן הם יחכו לפני שיסלימו את המצב באופן משמעותי. אני חושב שהם מבינים את השינוי במצב האסטרטגי".

 יעקב עמידרור 
אישי: נשוי ואב לחמישה
מקצועי: התגייס לצנחנים, שירת 25 שנים במודיעין והשתחרר בדרגת אלוף כמפקד המכללות הצבאיות. לאחר מכן הפך לראש המל"ל. כיום חוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS)

"יש דברים שמדינת ישראל לא מצטיינת בהם"

"משהו גדול השתנה במזרח התיכון", אומר עמידרור, ומסביר: "האם שאלת את עצמך את השאלה הכי טבעית שצריך לשאול - איך יגיב החמאס על החיסולים האלה? הרי החלום של סינוואר הוא שחיזבאללה יירה כמו משוגע על מדינת ישראל מהצפון, אבל איפה הסיוע של חמאס לעניין הזה? אפילו לא מטח אחד. למה? כי צריך להבין - לישראל אין עכשיו שתי חזיתות בגבולותיה, אלא חזית ושמינית. זה הבדל עצום". כהוכחה לכך שהחזית מול חמאס הצטמצמה משמעותית, הוא מציין כי "חוץ משלושת הקיבוצים שהושמדו על ידי חמאס, יש חזרה משמעותית מאוד של תושבים לעוטף".

אבל תושבי הצפון כבר כמעט שנה מחוץ לבית.
"למדינת ישראל יש בעיה שלא קשורה לאירוע. יש דברים שמדינת ישראל לא מצטיינת בהם וזה יהיה חייב להשתנות. גם בצפון וגם במקומות נוספים".

עמידרור נותן דוגמה נוספת לחולשת הביצוע של המדינה: "על מנת להתמודד עם האיומים הביטחוניים היינו זקוקים בדיעבד לפעילות מאוד נרחבת בתחום הפינוי־בינוי לאורך השנים, או לפחות לדאוג לבנות חדרי ביטחון, שבהם הסיכון להיפגע מירי קטן פי עשרה. אפילו את הדבר הזה מדינת ישראל לא יישמה בקצב הנכון. יש עוד המון נושאים כאלה שצריכים להיבדק".

לדעתך, תושבי חיפה והסביבה צריכים להיות מוכנים לפינוי?
"אני לא יודע. ולא בגלל שאני לא בתפקיד עכשיו אלא בגלל שאני בטוח ששני הצדדים לא יודעים עדייו מה יקרה. זה תלוי בהתפתחויות. אני חושב שישראל, יותר מחיזבאללה, מוכנה לקחת את הסיכון להגעה לרף הזה של מלחמה כוללת, אבל גם היא מעדיפה שזה לא יגיע לשם. כמה זמן זה יימשך? לדעתי, לשני הצדדים אין שמץ של מושג".

המהלכים האחרונים בלבנון, אומר עמידרור, בוצעו במטרה ישראלית לדחוף את חיזבאללה להסדר, או להרחיקו מהגבול. לדבריו, "אנחנו נחזור למשהו שנראה כמו - אבל הוא לא - רצועת הביטחון שהייתה לנו לפני הנסיגה החד־צדדית מלבנון, קרי לשלול מחיזבאללה את היכולת לבצע משהו כמו 7 באוקטובר". זו, אומר עמידרור, היא המטרה המוצהרת של ישראל, אולם לדבריו, המדינה מנסה להגיע גם "למצב שבו היא יכולה לפעול ללא חשש נגד התעצמות מחודשת של חיזבאללה לאחר מכן".

אחרי מתקפת הביפרים היו קריאות רבות להיכנס בצורה נרחבת ללבנון ולנצל את המכה שספג חיזבאללה. מה דעתך על זה?
"אין מקצוען צבאי שקרא לדבר כזה כי אנשי צבא יודעים שלמהלך כזה אתה לא נכנס כי 'נוצרה הזדמנות'. דבר כזה צריך להכין בצורה נרחבת. מעבר לכך, תסתכל על ההודעה האמריקאית האחרונה. הם בעצם אומרים אנחנו מאחוריכם כל עוד אתם גורעים מיכולות חיזבאללה. הם אפילו לא גינו את התקיפה בביירות כי הורדנו שם מישהו שהם נתנו עליו פרס בעצמם (איברהים עקיל, א"ו). לצד זאת אבל, הם אומרים 'אל תגרמו למלחמה גדולה'. בתוך הדבר הזה, אנחנו צריכים לשחק בחוכמה. כי בסוף אנחנו כן זקוקים לסיוע של ארה"ב במערכת הבינלאומית, בחימוש, ועוד. אנחנו יכולים להילחם בלי ארה"ב, אבל יהיה לנו הרבה יותר קל איתה".

"חמאס היום הוא שלט שאין מאחוריו יכולות"

מאז פרצה המלחמה החלו בישראל לדבר באופן משמעותי הרבה יותר על "ציר הרשע", זה שמנוהל על ידי איראן ומטרתו אחת: השמדת מדינת ישראל. מאז עולה לא אחת התהייה מתי והאם תתפתח המערכה הנוכחית לעימות ישיר בין ישראל לאיראן. בהקשר זה מציין עמידרור כי טרם פתיחת המערכה מול איראן, אם בכלל, יש לנטרל את שלוחותיה. "יש ערך בפני עצמו בשחיקת היכולות של הגורמים השונים בטבעת האש שיצרו האיראנים סביב מדינת ישראל", הוא אומר. "בתוך התיבה הזאת יש מרכיבים שונים שצריך לבחון - הג'יהאד האיסלאמי, חמאס, חיזבאללה וכו'. ככל שהסיפורים האלה יתפתחו האמצעים שיהיו בידי איראן יצטמצמו. אבל בסוף, איראן היא מדינה ענקית עם יכולות. מלחמה איתה היא לא אותו משחק. זה לא דבר שאתה נכנס אליו אגב מלחמה עם חיזבאללה". 

בתחילת השבוע דווח שישראל בוחנת אם יחיא סינוואר חוסל. מה המשמעויות של הדבר הזה, אם יתברר כנכון?
"חמאס היום הוא שלט שמאחוריו אין הרבה יכולות. נכון להיום הנכס היחיד שיש לו זה החטופים הישראלים. הדבר השני זה שסינוואר יכול להגיד 'אותי לא הצלחתם להרוג'. אין לו יכולת לתקוף את מדינת ישראל, לא קרקעית ולא בטילים. אין לו יכולת לייצר נשק והוא לא יכול להבריח נשק. סינוואר זה עניין סימבולי, ואם אנחנו נצליח להרוג אותו אז נהפוך את מה שיש מאחורי השלט לעוד יותר חשוף וחלוד".