חד הקרן מיהוד בסבב קיצוצים מהותי: מוותר על שני מוצרים ומפטר עשרות רבות

חד הקרן הישראלי יוצא בימים אלה לסבב קיצוצים שצפוי לכלול עשרות רבות של עובדים מתוך מצבת עובדים של 200 איש בסך-הכול • ואיאר פיתחה חיישן גלי-רדיו (RF) והתמקדה בשילובו במספר מוצרים שונים

הטכנולוגיות של חברת Vayyar / צילום: Vayyar
הטכנולוגיות של חברת Vayyar / צילום: Vayyar

המשבר בשוק הרכב נותן את אותותיו בשוק האוטו-טק הישראלי. חד הקרן הישראלי מיהוד ואיאר (Vayyar) המפתח אלגוריתמים למוצרי אלקטרוניקה מעולמות הרכב והרפואה יוצא בימים אלה לסבב קיצוצים שלפי בכירים בשוק מתואר כ"משמעותי" וצפוי לכלול עשרות רבות של עובדים מתוך מצבת עובדים של 200 איש בסך-הכול.

השבוע בביומד | היזם שמפתח תרופה מהתאים מהעור שלו אולי סידר לעצמו חיי נצח
ראיון | בגיל 68 היא הטיסה את המסוק החשמלי הראשון, הפכה לאחת הנשים עם השכר הגבוה בנאסד"ק וכעת מנסה לקדם חיי נצח

ואיאר פיתחה חיישן גלי-רדיו (RF) והתמקדה בשילובו בחמישה סוגי מוצרים: גילוי סרטן השד, גילוי מכשולים בקירות, ניטור קווי ייצור ובדיקות של טלפונים סלולריים; פיתוח רדאר פנימי וחיצוני לרכב - כזה המהווה השלמה לרוב לרכיב הליידאר - הרדאר מבוסס הלייזר; וחיישן המסייע לבתי אבות ושירותי בריאות לנטר נפילות של בני הגיל השלישי ולהזעיק עזרה מיידית.

במסגרת הקיצוצים מוותרת החברה על חלק ניכר מהיישומים הללו ועל הקבוצות העסקיות והטכנולוגיות העוסקות בהן - ותתמקד במוצרי הרכב ומוצרי הגיל השלישי. זאת, על אף המשבר בשוק הרכב שהוביל את החברה לירידה בביצועיה.

ההאטה בשוק הסיני

מוקדם יותר החודש הודיעה גם מובילאיי על סגירת חטיבת הליידאר, דבר שהוביל להזזתם של 100 עובדים מתפקידם ולפיטורי רובם. ההאטה בשוק הסיני, צמצום קניות הרכבים של סין בקרב יצרניות הרכב האירופאיות והמכסים שהטילו באירופה על רכבים סיניים מקטינים את הביקושים למוצרים חדשניים בתחום ופוגעים גם בחברות הטכנולוגיה בשוק האוטוטק.

בתחום הרכב, פיתחה ואיאר רדאר פנימי וחיצוני לרכב, כזה המהווה השלמה לרוב לרכיב הליידאר - הרדאר מבוסס הלייזר. החיישן לפנים הרכב משמש בעיקר לניטור הימצאות של ילדים ברכב ומכירתו צפויה להתגבר בעקבות הרגולציה העולמית התחום; בחוץ הרכב, מתחבר החיישן למערכת מניעת ההתנגשות של הרכב (ADAS), בדומה למובילאיי, ומסייע למניעת התנגשות הרכב עם הולכי רגל ורכבים אחרים. בין לקוחותיה, יצרנית האופנועים פיאג'ו.

חיישן הניטור לבני הגיל השלישי נמכר כמארז ליצרניות מוצרים רפואיים, כמו למשל לחברת בת של האייר הסינית, הן כמוצר סופי לצרכן באמצעות שיתוף פעולה שיש לואיאר עם אמזון במסגרת אלקסה.

ואיאר הוקמה לפני 13 שנה בידי רביב מלמד, נפתלי חייט ומירי רטנר. היא גייסה כ-300 מיליון דולר כאשר סיבוב הגיוס האחרון שלה בסוף 2022 שיקף לה שווי של מעל מיליארד דולר. בין המשקיעים העיקריים בה: הקרנות קוך (KDT), בסמר, באטרי, סלסטיאל קפיטל ומור וי.סי. מהחברה לא התקבלה תגובה לידיעה.