בלדי | בלעדי

בפעם השנייה בתוך שנה: הדרך של בלדי בחזרה לבורסה מסתבכת

בעקבות חשיפת גלובס כי מנכ"ל ובעלי חברת המזון מסר מידע למשקיעים שאינו נמצא בתשקיף, רשות ניירות ערך דחתה את הנפקת האג"ח של בלדי • למעשה, רק לפני שנה בלדי עמדה בסיטואציה דומה, כשהניסיון שלה להיכנס לבורסה דרך מיזוג SPAC כשל

חנות המפעל של חברת בלדי / צילום: איל יצהר
חנות המפעל של חברת בלדי / צילום: איל יצהר

תחושת דז'ה־וו קלה התפשטה בבורסה בליל שני. רשות ניירות ערך הקפיאה - בעקבות חשיפת גלובס - את גיוס האג"ח שתכננה חברת מוצרי הבשר הוותיקה בלדי. גלובס חשף כי הבעלים ומנכ"ל בלדי, ארז דהבני, הציג בסיור עם משקיעים יעדים ומידע שלא פורסמו בתשקיף לגיוס האג"ח בסך 300 מיליון שמבקשת החברה לבצע בבורסה. מתן פרטים שאינם מדווחים בתשקיף לכאורה, בימי הנפקה, הוביל להחלטה חריגה ברשות ניירות ערך להקפיא את הגיוס לתקופת זמן מוגבלת.

בלעדי | בעקבות חשיפת גלובס: רשות ניירות ערך מעכבת את הנפקת האג"ח של בלדי
הטעות ההיסטורית ומה מחכה לשוק האמריקאי: ההמלצות של האיש שמנהל 11 מיליארד שקל

לא הפעם הראשונה שהנפקה מסתבכת

למעשה, מדובר במערכה נוספת במהלך שכשל מול שוק ההון לפני שנה. בקיץ שעבר תכנן דהבני להכניס את בלדי לבורסה דרך מיזוג שלה ל־SPAC (חברה ציבורית לא פעילה שנועדה לקלוט לתוכה פעילות) בשם איי ספאק 1. ביולי 2023, בעקבות מחלוקות מול הגופים המוסדיים, חברת הספאק מסרה כי לאחר שהתקבלה "אינדיקציה ברורה כי לא יושג הרוב המיוחד הדרוש לאישור העסקה, להשלמת רכישת חברת בלדי", היא מבטלת את המהלך ותחזיר את הכספים שגייסה למשקיעים. המשמעות בפועל היא כי סיימה את דרכה. באותה עסקה אמורה הייתה ההנפקה להזרים 370 מיליון שקל לתוך בלדי ולשקף לה שווי של 650 מיליון שקל (לפני הכסף).

עברה כמעט שנה אך בבלדי לא התייאשו, והתניעו את מהלך גיוס האג"ח. כמה חודשים לאחר כשלון המיזוג עם ה־SPAC, פורסמה טיוטת תשקיף. החיכוכים עם המוסדיים נמשכו, כאשר בלדי אמנם הציגה שיפור בביצועים העסקיים, אך מנגד הוטחה בה ביקורת ציבורית על חגיגת שכר מתוכננת לבני משפחת דהבני המועסקים בה. שכרו של ארז דהבני אמור היה לזנק ל־5.9 מיליון שקל, כששכר ילדיו שמועסקים במשרות שונות בבלדי צפוי היה גם כן להיות מוכפל. גיוס האג"ח גם אמור למחוק ערבויות של בעל השליטה לבנקים במאות מיליוני שקלים.

התסבוכת החדשה התפתחה לאחר שבלדי פרסמה תשקיף לקראת גיוס האג"ח. ביום שני חשף גלובס הקלטות בלעדיות מסיור למשקיעים שקיימה החברה בשבוע שעבר, שבמסגרתו נחשפו פרטים שלא הוזכרו לכאורה בתשקיף. ובהם יעד ל־4-5 השנים הקרובות למחזור מכירות של 3 מיליארד שקל, שמשמעותו זינוק של 200% בהכנסות, ועדכון על חתימת חוזה עם חברה ברזיאלית. לאחר פניית גלובס לחברה ולרשות ניירות ערך, בלדי פרסמה עדכון לבורסה לגבי הדברים שנאמרו בשיחת המשקיעים, אך כאמור זה לא הספיק והרשות החליטה לדחות את ההנפקה.

יש לציין כי רשות ניירות ערך טרם העניקה לבלדי היתר להשלמת גיוס האג"ח שתכננה. ולאחר חשיפת גלובס, היא מעכבת עוד יורת את אותו היתר. ברשות ציינו אמנם כי בלדי מיד "התנערה מהמידע", שהוצג בסיור. "היא פרסמה טיוטת תשקיף חדשה... בהיבט הגילוי האירוע הסתיים", אמרו גורמים ברשות לגלובס. כעת ממתינים שם לראות ש"המידע ישקע (אצל המשקיעים), כך שיש להמתין עוד פרק זמן לצורך השלמת הגיוס". מכיוון שלא מדובר בחברה נסחרת, אלא בהנפקה לראשונה, הרי שאין כאן השפעה על המסחר בניירות ערך. כעת, בלדי נבחנת כדי לוודא שלא צצות עוד בעיות גילוי מהותיות, וככל שלא יתגלו כאלה - יינתן לה ההיתר להנפקה.

רשות ניירות ערך: חשוב לשים גבולות לנושאי משרה

דרך הפעולה של רשות ניירות ערך בנוגע להתבטאויות או תחזיות של בכירים בחברות ציבוריות, שלא דווחו או הובאו לידיעת המשקיעים במסגרת הדיווחים באתר הרשמי משתנה לפי חומרת האירוע. "חשוב לשים גבולות גזרה לנושאי המשרה ובעלי השליטה בחברות הציבוריות לגבי מה מותר ומה אסור לומר על מה שמדווח לציבור", אומרים ברשות. "יש מקרים בודדים בשנה שבהם בעלי שליטה ונושאי משרה, לפעמים בהיסח דעת או אף באופן יזום ומתוכנן, מספקים בפגישות עם משקיעים נתונים מסוימים, לעיתים תחזיות או מידע שלא נכלל בתשקיף ובדיווחים". ברשות מציינים כי נושא זה נמצא על סדר יומה של הרשות ונאכף במידת הצורך. במקרה של הנפקה לראשונה, החברה נדרשת לעדכן את התשקיף והתוצאה של אירוע כזה כרוכה בדרך כלל בעיכוב הליך הגיוס, עד שהמשקיעים יהיו מודעים למידע החדש ועד "להתקררות" המידע.