"עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הרגע המכריע של חיזבאללה, האם הלבנונים העקורים יחזרו לביתם, ומצב האנטישמיות בגרמניה "הוא החמור ביותר מאז 1945" • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

"חסרת מעצורים, ישראל משפילה את אויביה": בעולם המומים מפעילות צה"ל נגד חיזבאללה 
מערכת היירוט קלע דוד עשתה היסטוריה וזוכה להתעניינות בעולם 

1"כשהוא נדחק לפינה, על חיזבאללה להחליט החלטה גורלית"

ארגון חיזבאללה נמצא "ברגע הקריטי ביותר מאז היווסדו", על רקע הדיונים הפנימיים כיצד להגיב למתקפה הישראלית המקיפה עליו בשבועיים האחרונים; כך אומרים מומחים לארגון ולמזרח התיכון לוול סטריט ג'ורנל, בכתבה שכותרתה "כשהוא נדחק לפינה, על חיזבאללה להחליט החלטה גורלית".

לפי כתב העיתון, "ישנם חילוקי דעות פנימיים" בתוך הארגון אם להגיב בתקיפות על ההסלמה מצד ישראל, "ולנצל את הזעם בשורות הארגון ובאוכלוסייה הלבנונית נגד ישראל" או לספוג את ההתקפות ולחכות לשעת כושר. "הנהגת הארגון מנסה לברר איך לכונן מחדש הרתעה, מבלי להיגרר למלחמה כוללת עם ישראל", אמרו גורמים המקורבים לארגון לעיתון. מומחה למזרח התיכון אמר כי חיזבאללה שגה כאשר כרך את העימות עם ישראל במצב ברצועת עזה - "גורם שאינו יכול לשלוט בו", ובסופו של דבר סבל מכוח האש העדיף של ישראל וגם מהעורמה הישראלית שבאה לביטוי במבצעי הפגיעה בזימוניות ובמכשירי הקשר.

מאת סונה אנגל רסמוסן וסאמר סעיד. מתוך הוול סטריט ג'ורנל. לקריאת הכתבה המלאה.

2בלבנון תוהים אם העקורים מהדרום יוכלו בכלל לשוב לכפריהם

העיתון הסעודי בשפה האנגלית ערב ניוז כותב כי לפי הערכות, קרוב לחצי מיליון לבנונים נמלטו מאזור דרום המדינה ועמק הבקאע בשל ההתקפות הישראליות עד כה, וכי לצד הדאגות הכלכליות ומציאת מקום מגורים, השאלה המרחפת מעל העקורים היא אם מדובר במצב זמני או קבוע. בלבנון האשימו את ישראל ב"כתישת" כפרים באזור הגבול במטרה סמויה ליצור רצועת ביטחון בעתיד.

"חלק מהאנשים לא יוכלו לחזור כי אין להם בתים עומדים", אמר מנהל ארגון צדקה אמריקאי בלבנון. ראש העיר צור אמר לעיתון כי כ-70% מתושבי העיר עזבו אותה, ואחרים סיפרו על מצוקת מזרנים ברחבי המדינה וכי ההערכות לגבי מספר העקורים הן "הערכות חסר" בלבד. אחת העקורות, שברחה מנבטייה לצידון, סיפרה כי היססה לעזוב את ביתה בהתחלה, "חשבנו שזו מלחמה פסיכולוגית, שכמו שאנחנו גירשנו את התושבים מהצפון שלהם הם רוצים לגרש אותנו", אמרה. לפי הדיווחים, מספר העקורים הרב אינו מאפשר לממשלה המתפקדת-בקושי של לבנון, או אפילו לארגוני צדקה, להתמודד עם המצב.

מאת ענאן תלו ורוברט אדוארדס. מתוך ערב ניוז. לקריאת הכתבה המלאה.

3דיווחים: ממשל ביידן מפוצל בתמיכתו במבצע הישראלי בלבנון

ממשל ביידן מפוצל בנוגע לתמיכתו במבצע הצבאי הישראלי בלבנון בשבועיים האחרונים, כאשר כמה בכירים רואים בו הזדמנות של ממש לפגוע בארגון הטרור ואחרים סבורים כי יוביל ל"סבבי לחימה נוספים" ללא תועלת; כך מדווח הבוקר הוושינגטון פוסט"מפי גורמים בממשל האמריקאי.

העיתון מסביר כי ארה"ב "ניסתה בעקביות" להביא להסדר כלשהו החל ממועד הצטרפות חיזבאללה לעימותים עם ישראל, ב-8 באוקטובר. בכיר בממשל אמר לתקשורת האמריקאית, באופן אנונימי, כי אינו זוכר מקרה שבו האסטרטגיה הישראלית - "להסלים על מנת להפחית את ההסלמה בסופו של דבר" - עבדה. אחרים אמרו כי דווקא הלחץ הצבאי המסלים על חיזבאללה יכול להביא לתוצאות חיוביות. "מה שמניע את הדחיפה לעבר שיחות דיפלומטיות הוא בדיוק הלחץ הצבאי", אמר מומחה לעיתון. בכיר אחר בממשל אמר כי הממשל הבהיר לישראל כי התמיכה האמריקאית "היא לא צ'ק פתוח". "לא מדובר בתמיכה ללא תנאים", אמר, על רקע הסיכון שגם איראן תצטרף למערכה.

מאת ג'ון הדסון, אלן נקשימה, מיסי רייאן, קרן דה-יונג ושיין האריס. מתוך הוושינגטון פוסט. לקריאת הכתבה המלאה. 

4"צונאמי של אנטישמיות בגרמניה" דווקא מאז פיגועי ה-7 באוקטובר

הנציב הגרמני הממונה על מאבק באנטישמיות במדינה סיפק ביממה האחרונה אזהרה חריפה מפני האנטישמיות המשתוללת במדינה, דווקא אחרי פיגועי ה-7 באוקטובר. "חווינו צונאמי של אנטישמיות מאז", אמר פליקס קליין בדברים שפורסמו בשפיגל היום, והסביר כי "נשברו הסכרים האחרונים בנוגע לאנטישמיות בחברה הגרמנית" ויהודים וישראלים מותקפים על רקע הנעשה במזרח התיכון.

משרדו תיעד כ-5,000 אירועי אנטישמיות בשנה שעברה, יותר ממחציתם בשלושת החודשים האחרונים של השנה. מצב האנטישמיות "הוא החמור ביותר מאז 1945". הוא אמר כי האנטישמיות בגרמניה "הפכה למקובלת בחלקים שונים של החברה הגרמנית". עם זאת, הוא נמנע מלהזכיר את האנטישמיות מצד מהגרים מהמזרח התיכון, את האנטישמיות מצד השמאל הקיצוני וכן הלאה, ואמר רק כי התופעה "הפכה לברורה ומקובלת" גם מעבר לימין הקיצוני.

מתוך השפיגל. לקריאת הכתבה המלאה.