וטרמן נגד האחים אמיר: "התנערו מהתחייבויות למרות הסיכומים"

מנכ"ל שופרסל לשעבר, אורי וטרמן, שלח מכתב התראה להנהלת החברה ולאחים יוסי ושלומי אמיר, בטענה לפיטורים שלא כדין ולפגיעה בזכויותיו • "האחים אמיר הפנו למרשנו עורף, התנערו מהתחייבויות החברה כלפיו ולא השכילו להגיע עמו להסדר בעניין", כתבו עורכי דינו

אורי וטרמן / צילום: איל יצהר
אורי וטרמן / צילום: איל יצהר

נראה כי למרות היציבות היחסית בחודשים האחרונים, שוב צצות טלטלות בשופרסל , הפעם בין המנכ"לים בהווה ובעבר: קצת לפני סוף השבוע שלח מנכ"ל שופרסל לשעבר, אורי וטרמן, מכתב התראה להנהלת החברה ולאחים יוסי ושלומי אמיר, המכהנים כמנכ"לים משותפים, בטענה לפיטורים שלא כדין ולפגיעה בזכויותיו.

במכתב טענו עורכי דינו של וטרמן כי שופרסל לא כיבדה את הסכמות הפרישה שסוכמו עמו, בדגש על תקופת ההסתגלות ותקופת ההודעה המוקדמת, שלדברי וטרמן לא ניתנו לו כדין.

משופרסל נמסר בתגובה: "המכתב התקבל והועבר לעורכי הדין של החברה להתייחסות, והם לא ישאירו אותו חסר מענה". 

ניתוח | אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה
ראיון | ודמני על שופרסל: "האחים אמיר לא היו צריכים אפילו להתכופף כדי להרים את הכסף מהרצפה"
האחים אמיר מציגים: התייעלות אגרסיבית ושני מפסידים גדולים

נזכיר כי עזיבתם של המנכ"ל לשעבר וטרמן והיו"ר לשעבר איציק אברכהן הייתה אחד המהלכים הראשונים שעליו הכריזו האחים אמיר עם כניסתם לחברה, ולצורך יישומו אף היו מוכנים לשלם לאברכהן ולוטרמן מענקי פרישה נדיבים, שבמקור עמדו על סכום של 5 מיליון שקל לאברכהן ו-3.2 מיליון שקל לוטרמן. אלא שהגופים המוסדיים סירבו לאשר את המענקים האלה, שבהמשך קוצצו במחצית, אולם הסירוב עבר גם להסכם המקוצץ. וטרמן, שכיהן כמנכ"ל קבוצת שופרסל במשך כשנתיים, היה קודם לכן מנכ"ל רשת הפארם של הקבוצה, Be.

לפי ההסכם, וטרמן עבר מתפקיד המנכ"ל לתפקיד יועץ, עליו קיבל שכר מלא במשך ארבעה חודשים, עד סוף חודש אוגוסט. בתחילת ספטמבר הייתה אמורה להתחיל תקופת ההודעה המוקדמת בת 6 חודשים, ולאחריה תקופת הסתגלות בת 6 חודשים, שבהן היה אמור לקבל שכר מלא. את כל אלה הוא לא קיבל, למרות הסיכומים.

לפי המכתב, האחים אמיר התחייבו בפני וטרמן כי פרישתו תנוהל בצורה מסודרת, וכי הוא יקבל את כל תנאי הפרישה שהובטחו לו, אך בפועל המצב היה שונה. וטרמן ציין כי הוא ניסה למצוא פתרונות הגיוניים וישימים לשמור על הסדר הפרישה ולמנוע את הפיטורים החד-צדדיים, אך "החברה והאחים אמיר בחרו שלא לשתף פעולה ולהתנער מכל ההתחייבויות". בין השאר נטען כי "האחים אמיר הפנו למרשנו עורף, התנערו מהתחייבויות החברה כלפיו ולא השכילו להגיע עמו להסדר בעניין".

וטרמן מציין במכתבו כי בעקבות הפיטורים והפרת ההסכמות, הוא נאלץ לדחות הצעות למשרות אחרות ולהימנע ממהלך של אי-תחרות עם שופרסל, בהתאם להתחייבויות שנטל על עצמו בהסדר הפרישה. הוא טוען כי אובדן ההזדמנויות והפגיעה הכלכלית שגרמו לו מצדיקים פיצוי. "הפרת חובת תום-הלב המוגברת החלה ביחסי עבודה מזכה את מרשנו בפיצוי", טוענים עורכי דינו.

עוד מצוין במכתב כי ב-15 בספטמבר שלחה החברה לוטרמן הודעה חד-צדדית על סיום העסקתו, ללא עריכת שימוע ומתן הודעה מוקדמת, וקבעה כי מועד סיום יחסי העבודה יחול ב-27 באותו החודש, וכי עליו להשיב את רכב החברה כבר למחרת היום.

דורש משא-ומתן מחודש על תנאי הפרישה

עלות שכרו של וטרמן בשנת 2023 הסתכמה בכ-6 מיליון שקל, מתוכם כ-2.6 מיליון שקל בתשלום מבוסס מניות. לאחרונה, ולאחר הזינוק בשווי של שופרסל מתחילת השנה, וטרמן מימש אופציות בסך כ-2.8 מיליון שקל. כאמור, לפי ההסכם וטרמן היה אמור לשמש כיועץ עד 27 באוגוסט, אז הייתה אמורה להתחיל תקופת ההודעה המוקדמת בת 6 חודשים, ולאחריה תקופת הסתגלות בת 6 חודשים נוספים.

לדברי וטרמן, ביולי פנה אליו יו"ר ועדת התגמול והסביר כי ישנה התנגדות לגובה מענק הפרישה, אולם לעניין יתר תנאי הפרישה קיימת הסכמה. לדברי וטרמן, הוא הסכים לקצץ את המענק בחצי כאמור, אולם ביום האסיפה גילה מהתקשורת כי ההסדר לא אושר.

"לאור הבטחותיהם של האחים אמיר", נכתב במכתבו של וטרמן, "היה על החברה לעשות את מלוא המאמצים כדי להגיע עם מרשנו להסדר פרישה חלופי, או לכל הפחות להעניק לו את תנאי הפרישה שמגיעים לו כמנכ"ל היוצא של החברה. אך... האחים אמיר החזירו למרשנו רעה תחת טובה, וכעת מנסים בחוסר תום-לב לשלול ממרשנו את כל זכויותיו".

בשורה התחתונה, וטרמן דורש כי תבוטל ההחלטה על סיום העסקתו חד-צדדית, וכי יחל משא-ומתן מחודש בין הצדדים לעניין תנאי הפרישה. לחילופין הוא מציע לספור את 6 חודשי ההודעה המוקדמת ו-6 חודשי ההסתגלות החל מחודש זה, כך שלמעשה הוא יועסק בחברה למשך 12 החודשים הקרובים, יחד עם בונוס בעבור 2024. זה למעשה מראה על ויתורו של וטרמן על המענק בסך 3.2 מיליון שקל, אולם הוא מסרב לוותר על זכויותיו בדמות חודשי ההודעה המוקדמת ועל תקופת ההסתגלות, שכרגע בחברה מתעלמים מהם.

"זו השיטה שלהם, להבטיח ולא לקיים הסכמים"

"הניסיון לסיים את העסקתו של מרשנו עומד בניגוד גמור לנוהג הקיים בשופרסל, לפיו מנכ"ל החברה זכאי לתקופת הודעה מוקדמת בת 6 חודשים ולתקופת הסתגלות של 6 חודשים נוספים", כתבו עורכי דינו של וטרמן. "נוהג זה, המחייב את החברה לכל דבר ועניין, עומד בהתאם למדיניות התגמול של החברה, והלכה למעשה מענק הפרישה (שהוצע למרשנו ביוזמת החברה) הוא הרכיב היחיד במסגרת הסדר הפרישה שחורג ממדיניות זו.

"מענק הפרישה הוצע למרשנו בעקבות בנסיבות חריגות של החלפת בעלים בחברה, בהן התבקש מרשנו לסיים את תפקידו, שבוצע בצורה מצוינת, אחרי פחות משנתיים בתפקיד. מרשנו לא ביקש מיוזמתו לקבל את מענק הפרישה, וגם בשלב זה מרשנו עומד על זכויותיו להן הוא זכאי במסגרת הנוהג הקיים בחברה ובהתאם למדיניות התגמול של החברה".

עוד צוין במכתב כי "לא מתקבל על הדעת שחברה תציע למרשנו מענק פרישה חריג בשל הצלחתו בתפקיד והסיטואציה החריגה בה ביקשה החברה לסיים את כהונתו של מרשנו כמנכ"ל בחברה, מבלי שניתנו לו תנאי הפרישה הסטנדרטיים לפי הנוהג ומדיניות התגמול של החברה, והכול אך ורק בגלל מענק פרישה חריג שהוצע למרשנו וגרם לאי-אישור הסדר הפרישה באספה הכללית".

גורמים בשוק ציינו כי "זו השיטה שלהם, להבטיח ולא לקיים הסכמים, וכנראה שלוטרמן נמאס לחכות, והוא דורש, בצדק, את מה שמגיע לו".

מנגד, מקורבים לחברה מסרו: "אנחנו מקווים שהסכום בן 15 מיליון שקל שקיבל וטרמן במשך שנה וחצי בלבד בהן היה בתפקיד, יעזור לו בהכנות לחגים". 

זינוק ברווח הנקי 

מגמת השיפור בתוצאות שופרסל, שהחלה בימי וטרמן ואברכהן לאחר תהליכי התייעלות וארגון מחדש, נמשכה והתעצמה בחודשים מאז נכנסו לתפקידם בעלי הבית החדשים יחסית ברשת. האחים אמיר הובילו שורה של מהלכים, בהם סבב קיצוצים בקומת ההנהלה, פיטורי כ-150 עובדים, הקשחת תנאי הסחר מול חלק מהספקים ומיתוג מחודש של רשת הפארם Be.

אלה - לצד המלחמה שהשאירה כסף פנוי עם מיעוט הטיסות וצרכנים מפוחדים שהסתערו על המדפים במספר "פיקים" של פאניקה והצטיידו במזון, מים ומוצרי צריכה - הובילו לזינוק ברווח הנקי של קמעונאית המזון הגדולה בישראל, שעלה ב-153% ברבעון השני של השנה והסתכם ב-169 מיליון שקל. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-8% והסתכמו בכמעט 4 מיליארד שקל.

את וטרמן יצגו עורכי הדין עפר פירט, יעל בן נעים ואורן נקש ממחלקת ליטיגציה ודיני עבודה של FWMK פירט וילנסקי מזרחי כנעני.