עומר אדם | בלעדי

ללא ערבות אישית ומבלי שהבטיח לקוח: כך גייסה הקבוצה של עומר אדם 410 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות

לגלובס נודע כי קבוצת הענן שמאחוריה עומדים השלושה, מגייסת הלוואת ענק מבנק מזרחי טפחות לבניית חוות שרתים בצרעה • ההערכה היא כי על העסקה התחרו מספר שחקנים, בהם בנק לאומי • בשוק צופים כי לאחר השלמת העסקה, הקבוצה עשויה לחלוש על כ־14% מסך פעילות חוות השרתים בישראל עד סוף העשור

מאור מלול, עומר אדם ונסים שריאל־גאון / צילום: עידן כהן, אירופה-ישראל
מאור מלול, עומר אדם ונסים שריאל־גאון / צילום: עידן כהן, אירופה-ישראל

בנק מזרחי טפחות מוביל לראשונה עסקת ענק בתחום חוות השרתים ומעניק הלוואה של 410 מיליון שקל לקבוצת ענן שמאחוריה עומדים שלושה שחקנים בולטים ששומרים על פרופיל תקשורתי נמוך: חברת PAI בבעלות הזמר עומר אדם ומשפחתו; שותפיו לעסקים האחים מאור ושניר מלול, בעלי חברת הנדל"ן אירופה־ישראל; וקבוצת ליאן השוויצרית של נסים שריאל־גאון. הידידות העסקית בין השלושה שהחלה בדובאי בתקופת הקורונה, הבשילה כעת לעסקת ענק בחסות בנק מזרחי טפחות שמטרתה הקמת חוות שרתים גדולה בסמוך קיבוץ צרעה ליד כביש 38. השלושה יקצו עוד 150 מיליון שקל מהון עצמי לטובת הקמת המתקן, שעלות הבנייה הכוללת שלו מסתכמת בכ־550 מיליון שקל.

האייפון הכי לא "מוכן" שאפל השיקה אי פעם
החברה שעבדה שנים מתחת לרדאר והפכה לשותפה של גוגל

לפני כשנתיים חכרה הקבוצה את השטח בעסקה שפרטיה לא פורסמו, ורק לאחרונה הוצא לה היתר בנייה מהמועצה האזורית מטה יהודה. בעקבות הגיוס, צפויות החפירות הראשונות באדמה לצאת לפועל כבר בחודש נובמבר.

חוות השרתים בצרעה תיבנה בתצורה של מחשוב על (HPC), כלומר תכיל ארונות שרתים מרובים ומחוברים שיוכלו לבצע משימות מחשוב ועיבוד בינה מלאכותית מורכבות. היא תיבנה בעומק של 13 מטר על שטח כולל של 18 אלף מ"ר מתוכם 6,000 מ"ר של רצפת ארונות. היא מתוכננת לספק פעילות בהיקף של 32 מגה־וואט, אך בשלב הראשון תספק סך הכול 16 מגה־וואט, מהם 10 מגה־וואט להפעלת השרתים ועוד 6 להפעלת המערכת ההיקפית של החווה הכוללת מתקני קירור, ותחובר לתחנת משנה מקומית של חברת החשמל בהסכם שמעניק לה עד 16 מגה־וואט של אספקת חשמל.

הגיוס מבנק מזרחי טפחות נעשה באופן חריג ללא דרישה מצד הבנק לערבות אישית ממי מחברי קבוצת ההשקעה וללא דרישה לקיומו של לקוח ראשון לקבוצה - דרישה מקובלת בעסקאות מימון להקמת חוות שרתים - שהביאה חברות נדל"ן ישראליות אחרות לסגת מהתחום. ההערכה היא כי על העסקה התחרו מספר בנקים, בהם בנק לאומי. מטעם בנק מזרחי טפחות הובילה את העסקה מחלקת מימון הפרויקטים בראשות אדם בן־יהודה, המשתייכת לחטיבה העסקית שמנוהלת על ידי אופיר מורד. הבנק בוחן מימון של עסקאות נוספות בתחום חוות השרתים ולאחרונה השתתף במחזור ההלוואות של קומפס, מפעילת חוות השרתים של אמזון בישראל, בהיקף של 400 מיליון דולר.

השקעה של מיליונים בנדל"ן ובתחום ענן

קבוצת ענן מורכבת למעשה משתי קבוצות שהתארגנו כל אחת בנפרד: השותפות בין PAI של עומר אדם ואירופה־ישראל של מלול המחזיקה לפי ההערכה ביותר ממחצית מהמניות, וקבוצת ליאן של גאון, המחזיקה מעל ל־40% מהשותפות. אדם ומלול הם חברים קרובים שהפכו לשותפים עסקיים שמבצעים יחד עסקאות נדל"ן מניב ומגורים כבר יותר מעשור, אך את עיקר הנכסים שלהם צברו מעסקאות שנועדו לרכוש מבנים ולהשביח אותם.

מבדיקת גלובס עולה כי סך נכסי הנדל"ן המניב בבעלות הקבוצה עומד על למעלה מ־1.5 מיליארד שקל, שעליה נמנים קניון מלכת שבא באילת שנרכשה מקבוצת מליסרון ב־2020; קניון העמקים בעפולה שנרכש ב־2023 על ידי הקבוצה ב־120 מיליון שקל; קומפלקס בתי אלמוג, מתחם המגורים לעובדי המלונות באילת הכולל 420 דירות שנרכש מחברת אלמוגים בעשרות מיליוני שקלים; בית הדיור המוגן גני יעלים בבאר שבע הכולל 207 יחידות דיור; ובית בזק ברחוב לזרוב בראשון לציון שנרכש מקבוצת שלמה.

חוות השרתים של קבוצת ענן / הדמיה: קבוצת ענן
 חוות השרתים של קבוצת ענן / הדמיה: קבוצת ענן

סך הכול כוללים נכסי הנדל"ן של הקבוצה לפי ההערכה כ־610 יחידות דיור, בנוסף על הרחבת בית האלמוג בעוד 100 יחידות דיור, עוד כ־100 יחידות דיור בעפולה וביישובים נוספים בצפון, וכן מתקני קירור לוגיסטיים במבואות גלבוע. שותף לעסקי הנדל"ן של אדם ומלול גם יעקב בר, שאיננו נוטל חלק בפעילות חוות השרתים.

כפי שנחשף בגלובס בחודש שעבר, אדם ומלול הגישו הצעה לרכישה מפירוק כמה מהבניינים האייקוניים והוותיקים של מרכז תל אביב, חלקם בני 100 שנה ויותר, בבעלות משפחת מחקשווילי ברחובות רוטשילד, מונטיפיורי ונחלת בנימין. בהצעה זכו כמה מבני משפחת מחקשוילי שהציעו את הסכום הגבוה ביותר - 540 מיליון שקל. אולם, שמם של מלול ואדם עלה על המפה כמי שמוכנים להשקיע 330 מיליון שקל בהשבחת נדל"ן גם בעסקאות שעליהם מתחרים שחקנים גדולים מהם, כמו ג'ורג' חורש, כידן דהרי וירון אדיב. הסיבה לכך היה חשש ממינוף יתר וגישה שמרנית לגבי ההון העצמי שמסוגלת הקבוצה להשקיע - לפי ההערכה, שותפות הנדל"ן איננה נוטה להשיג מינוף של יותר מ־20% מערך הנכס.

נוסף על עסקי הנדל"ן, שותפים השניים, כאמור, בקבוצת ענן ששוויה מוערך בכ־550־600 מיליון שקל. אדם עצמו וקבוצת העסקים שבבעלות משפחתו, PAI (פרודקשן עומר אינבסטמנטס), מחזיקה גם באימפריית מוזיקה ישראלית, שבתוכה אדם הוא מותג אחד מני רבים. הקבוצה מייצגת אמנים נוספים בהם אחיו של אדם: גל ורואי, אושר כהן, אודייה ושרק (שי הורוביץ). על פי פרסומים, הקבוצה שותפה יחד עם NMC יונייטד בשליטת משפחת אדרי, ארומה מיוזיק והמפיק בני מנשה בהקמתה של חברת הפצת תכני מוזיקה וגביית תמלוגים מפלטפורמות דיגיטליות כמו יוטיוב, ספוטיפיי ואפל מיוזיק.

ההיכרות שהחלה בשבת בדובאי

שותפיו של אדם הם חברת הנדל"ן אירופה־ישראל של האחים מאור ושניר מלול. הקבוצה פעלה בעבר ברכישה והשבחת מבנים בגאורגיה וברומניה, החלה בישראל את פעילותה ברכישת מגרשים בעפולה, ובעקבות היכרות מוקדמת בין מאור מלול לבין אדם שהפכה לחברות ארוכת שנים, פיתחו שותפות עסקיים. בהמשך רכשו קרקע בעפולה לבניית חוות שרתים בהיקף של 64 מגה־וואט, אך הפרויקט בצרעה צבר הצלחה רבה יותר בשל קרבתו לתשתיות חשמל.

בשנת 2020 פגשו השניים את נסים שריאל־גאון, בעלי בית ההשקעות השוויצרי ליאן גרופ (Lian Group). גאון, יהודי־שוויצרי בעל תואר במתמטיקה מאוניברסיטת ברקלי, שהה באותה השנה בדובאי וחיפש מקום להתארח בו בשבת. הוא השקיע באמצעות ליאן גרופ בחברות בנות בתחום הבריאות הדיגיטלית, התשתיות והבלוקצ'יין, ובאמצעות השקעה בחוות לכריית מטבעות קריפטו, נכנס גאון לתחום חוות השרתים ומחשוב העל. כיום מחזיק גאון, נכדו של התעשיין היהודי־שוויצרי ניסים גאון, כמה עשרות מגה־וואט בחוות שרתים ברחבי אירופה. ככל הידוע, למרות הפרופיל הבינלאומי של שותפיה, קבוצת ענן משקיעה בישראל בלבד.

פוטנציאל משמעותי מהפעילות בארץ

שוק חוות השרתים התעורר בשנים האחרונות בישראל בעקבות קיומו של מכרז הענן הממשלתי שחייב את ענקיות הענן כמו אמזון וגוגל לפעול מתוך מתקן מחשוב בארץ, וכן בעקבות הסכמי אברהם שהפכו את האפשרות להעביר מידע בין מרכזי נתונים בישראל לבין איחוד האמירויות וסעודיה דרך כבלים תת ימיים לסבירה. בעקבות מגמות אלה, צמחו בישראל חברות ענק כגון שיינפלד הנדסה, סרבר פארם, וחברות נדל"ן שנכנסו לתחום, כמו קרדן־גבע. עם זאת, מדובר בענף מורכב בשל רגולציה כבדה, עלויות חשמל ומחשוב גבוהות ותשתית חשמל חסרה. לא בכדי יצאו מהתחום בישראל כמה חברות, בהן עזריאלי, ואחרות נמנעו להיכנס אליו לאחר ששקלו זאת, כמו מליסרון.

לפי מחקר של חברת הייעוץ 11Stream של יונית גולדברג ואורן נאומן, לקבוצת ענן פוטנציאל להפוך לאחת מחמש קבוצות חוות השרתים הגדולות בישראל, עם הספק חשמלי כולל של כ־130 מגה־וואט בשני אתרים - צרעה ועפולה, עד שנת 2030. נתון זה עשוי להביא את קבוצת ענן לחלוש על כ־14% מסך פעילות חוות השרתים בישראל עד סוף העשור.

מבנק מזרחי טפחות וקבוצת ענן לא התקבלה תגובה.