אמש (ב') התקיים דיון באיחוד האירופי שעסק בהמלצת הנציבות האירופית וה-EASA (סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי) שלא לטוס לישראל עד סוף חודש אוקטובר. הדיון לא הניב דבר, וחברות התעופה וויזאייר ואייר פראנס הודיעו כי הן מאריכות את הקפאת הפעילות שלהן בישראל.
אייר פראנס הודיעה על ביטול הטיסות עד 15 באוקטובר, ו-וויזאייר עד 13 באוקטובר. מוויזאייר נמסר: "החברה בקשר עם כלל הלקוחות שהושפעו מכך וממשיכה לעקוב באופן קבוע וקרוב אחר המצב".
● בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל
● המחירים בשמיים, התחרות בשפל: למה אל על לא מוכרזת כמונופול?
המלצת הנציבות האירופית הגיעה זמן קצר לאחר חיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, בשל החשש מחילופי האש הצבאיים בין ישראל לחיזבאללה.
"נרשמה הסלמה כוללת בהתקפות האוויריות והידרדרות במצב הביטחוני, המשפיעה על בטיחות המרחב האווירי מעל ישראל ולבנון. בהקשר זה החליטו הנציבות האירופית וה-EASA לפרסם המלצות CZIBs (המלצות אזור סיכון) הממליצות להימנע מהפעלת טיסות במרחבים האוויריים של לבנון וישראל בכל גובהי הטיסה", נכתב.
בהודעה, רשויות התעופה האירופיות המליצו להימנע מהפעלת טיסות במרחבים האוויריים של לבנון וישראל, ובכך למעשה יצרו סימטריה בין ביירות לנתב"ג, נמל תעופה שמוגן באמצעות הגנה אווירית ומערכות מתקדמות.
נזכיר כי גם סגירת המרחב האווירי בישראל בשל מתקפת הכטב"מים האיראנית באפריל, ולאחר מכן במתקפת הטילים הבליסטיים בשבוע שעבר, נתב"ג נותר ללא פגע, והפעילות בו חזרה לסדרה לאחר שעות בודדות.
בשבוע שעבר התקיימה פגישה בין רשות התעוםה האזרחית ל-EASA, במטרה להגיע לסיכום שיאפשר את חזרת חברות התעופה האירופיות לישראל - אך ללא הצלחה.
ההמלצה של רשויות התעופה האירופיות הגיעה בעיצומו של גל ביטולי טיסות, אך זו הביאה חברות אירופיות רבות שהתנדנדו עוד לפני כן, להקפיא את פעילותן בישראל. בין החברות שהודיעו על ביטולי טיסות נמנות וויזאייר ובלו בירד, חברות שהקפידו על יציבות יחסית בארץ לאורך התקופה האחרונה.
חברת התעופה אייר אירופה הקפיאה את פעילותה בארץ זמן קצר לאחר מכן, וכעת היא לא מראה סימני חזרה. לעומתה, חברת טוס הקפריסאית ביטלה את טיסותיה זמן קצר לאחר ההמלצה, אך הצליחה להשיב את פעילותה לסדרה בזכות הקשר הישראלי (הבעלות החלקית של קבוצת קווי חופשה שהביאה ללחץ רב להפעיל את טיסותיה לישראל מחדש).
מי ביטלה ומי חזרה
זו הרשימה המעודכנת של החברות שהקפיאו את פעילותן בארץ מאז ההסלמה של חודש ספטמבר:
ביטלו עד 8.10: אייר פראנס
ביטלו עד 12.10: אזרבייג'ן איירליינס
ביטלו עד 13.10: אג'יאן, קורנדון, נאוס, וויזאייר
ביטלו עד 14.10: אייר בלטיק, אייר אירופה
ביטלו עד 15.10: אייר פראנס
ביטלו עד 26.10: ITA, ויולינג
ביטלו עד 27.10: בריטיש איירווייז, לוט
ביטלו עד 31.10: קבוצת לופטהנזה (לופטהנזה, בראסלס, סוויס, אוסטריאן, יורווינגס) , דלתא, איבריה אקספרס, בולגריה אייר
ביטלו עד סוף 2024: KLM, אייר אינדיה
ביטלו עד סוף מרץ 2025: וירגין אטלנטיק
בין חברות התעופה שממשיכות או חזרו לפעול בארץ: אל על, ישראייר, ארקיע, אתיחאד, פליי דובאי, טוס איירוויז, סמארטווינגס, אתיופיאן איירליינס, אייר סיישל, היינאן, אוזבקיסטן איירליינס, אזימוט, גיאורגיה אירליינס, רד ווינגס, טארום, הייסקיי וביז איירליינס.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.