הממשלה נערכת למכרז חדש למנהל רשות המטרו

הליך הבחירה למנהל רשות המטרו החל לפני כשנתיים והתעכב ארוכות עקב חוסר הסכמה בין משרדי האוצר והתחבורה • אי המינוי פוגע ביכולת של הרשות לפעול ולקדם את הפרויקט • ראש רשות המטרו יחלוש על תקציב העתק של הפרויקט - 150 מיליארד שקל - ותחתיו יפעלו כ־30 עובדים

תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא
תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא

במשרדי האוצר והתחבורה מתכננים לצאת להליך חדש לאיתור מנהל רשות המטרו וזאת לאחר שההליך הנוכחי שהתחיל לפני שנתיים ונגרר מאז צפוי להתבטל.

בעיכוב של שנתיים: מתקרבים להכרעה בנוגע לתחנת המריבה של המטרו ברעננה 
ראיון | "יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד" 

ראש רשות המטרו יחלוש על תקציב העתק של הפרויקט - 150 מיליארד שקל - ותחתיו יפעלו כ־30 עובדים. ההליך החל לפני שנתיים על ידי מינהלת המטרו המורכבת משני נציגים ממשרד האוצר ושני נציגים ממשרד התחבורה. ההרכב השוויוני שלה מחייב קבלת החלטה מוסכמת על מנהל הרשות. הרשות הוקמה מכוח חוק המטרו, ומטרתה לתכלל את הפרויקט הלאומי הענק ולהסיר חסמים בפני גופי הביצוע.

הליך האיתור התעכב ארוכות. תחילה בשל חוסר הסכמות בין המשרדים בתקופת הממשלה הקודמת, לאחר מכן נדחה בגלל הבחירות לכנסת ואז ההליך הוקפא בשל חוסר שיתוף הפעולה של שרת התחבורה מירי רגב שהתנתה את הליך הבחירה בקידום מסילות רכבת לאילת ולקריית שמונה, עד שהועבר תקציב לתכנון.

בכל אופן, ועדת האיתור שהוקמה לבחירת ראש הרשות המליצה על שלושה מועמדים: אלכס דן, לשעבר המשנה למנכ"ל רכבת ישראל; צחי דוד, לשעבר סגן ראש אגף תקציבים; ועינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית. השניים האחרונים הסירו מועמדותם על רקע התמשכות ההליך ודן נותר מועמד יחיד. בין לבין, במשרדים ניסו להביא למינויו של גיא סמט מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לשעבר אך נבלמו על ידי הנציבות.

במשרדי הממשלה רצו לפנות למועמדים חיצוניים כדי להרחיב את מעגל הבחירה, אך נבלמו שוב על ידי הנציבות. כעת האפשרות שעומדת בפניהם היא בחירה בדן או יציאה להליך חדש כדי להביא לתחרות אמיתית על התפקיד, מהחשובים בממשלה. לגלובס נודע שבממשלה נערכים להוצאת הליך איתור מחודש לתפקיד.

פעילות במתכונת מצומצמת

בנתיים רשות המטרו פועלת במתכונת מצומצמת של צוות חלוץ המונה כמה עובדים, אך עד שלא תוקם הרשות הצוות עדיין מוגבל בסמכויותיו וביכולתו לנהל את הפרויקט - עובדה זו עשויה להוביל לעיכובים בפרויקט.

במסגרת פרויקט המטרו יוקמו שלושה קווי רכבת תת־קרקעית ויותר מ־100 תחנות ב־24 רשויות מקומיות. הפרויקט הענק אמור על פי לוחות הזמנים הרשמיים להיפתח בהדרגה ב־2032, אולם חיים גליק מנכ"ל נת"ע לשעבר העריך כי שנת 2040 היא מועד רלוונטי יותר.