הרחפן שהפך להפתעה הגדולה של המלחמה באוקראינה ועשוי להצטרף בקרוב גם למזרח התיכון

כלי נשק חדש בשם "רחפן הדרקון" שפותח באוקראינה, הפך להפתעה הגדולה שלה, כאשר התגלה כי הוא מצליח לשרוף ולהשמיד טנקים רוסיים ולהסתער על עמדות מאוישות • מנכ"ל חברת הרחפנים רובוטיכאן מעריך: עניין של זמן עד שיצטרף למלחמה במזרח התיכון

''רחפן הדרקון'' האוקראיני פועל נגד הכוחות הרוסיים בשדה הקרב / צילום: Reuters, ukraine deffence office
''רחפן הדרקון'' האוקראיני פועל נגד הכוחות הרוסיים בשדה הקרב / צילום: Reuters, ukraine deffence office

מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה ב־2022, נוהג הצבא הרוסי להסתתר באיים של חורשות בקרקע החקלאית של חבל דונבאס במזרח אוקראינה, בשוחות, בתעלות מבוצרות ובבונקרים תת קרקעיים. כעת, כלי נשק חדש מאיים לשרוף אותם במקומם ולגרום נזק גדול יותר ממה שגורם כיום רחפן סטנדרטי המטיל רימונים או פצצות מרגמה.

"אסון מוחלט": בלבנון שואלים - האם חיזבאללה הלך שולל אחרי איראן? 
כך אוקראינה השתלטה מחדש על האי החשוב ביותר בים השחור 

זהו "רחפן הדרקון" (Dragon Drone), שפותח באוקראינה מוקדם יותר השנה, אומץ בקרב הכוחות הלוחמים החל מחודש אוגוסט ובינתיים כבר זכה לחיקוי רוסי. בחודש האחרון הפך הרחפן הקטלני להפתעה הגדולה של אוקראינה, כאשר התגלה כי הוא משמש אותה לשרוף ולהשמיד טנקים רוסיים ולהסתער על עמדות מאויישות.

רחפן דרקון
(Dragon Drone)

היסטוריה: רחפן שפותח על ידי משרד ההגנה האוקראיני, ונכנס לשימוש בשנת 2024
נתונים: נושא מיכל ובו חומר תבערה שמגיע לטמפרטורה של כ־2,500 מעלות צלזיוס
שימוש: הרחפן מיועד, בין היתר, להתמודד עם כלי רכב משוריינים, לרבות טנקים

נושא חומר תבערה קטלני

רחפני הדרקון הם רחפנים הנושאים מיכל ובו תרמיט - חומר תבערה קטלני במיוחד הכולל תערובת של תחמוצת ברזל עם אבקת אלומיניום. הצתת החומר יוצרת תגובה לוהטת המגיעה לטמפרטורה גבוהה מאוד של כ־2,500 מעלות צלזיוס במהלכה הופכת התערובת למתכת.

בזכות היכולת לבעור כך במשך דקות ארוכות, מסוגלים מטיסי הרחפנים האוקראינים להטיל את המתכת הלוהטת כלהביור אל תוך היערות ולגרום לשריפות ענק, לוודא שכלי רכב משוריינים או עמדות נשרפות עד תומן, או לפחות עד שנוצרים פיצוצי משנה המשמידים אותם.

השילוב של החום הצורב של התרמיט ויכולת התמרון והמהירות של הרחפן הופך אותו לנשק קטלני ושימושי במיוחד. מאחר וחומר הבערה עשוי בסופו של דבר גם להשמיד את הרחפן ממנו הוא מושלך, נעשה שימוש בדרך כלל ברחפנים לא יקרים שידועים גם כרחפנים חד־פעמיים.

כאמור, עוצמתו של הרחפן נחשפה כבר בקיץ האחרון כאשר הוא הופיע מעל חורשה בשדה הקרב במזרח אוקראינה ושובל של אש נפלט מתוך כלי הטיס. האש התפשטה בתוך שניות לכל אורכו של החורש ועשתה שמות בחיילים ובכלי הרכב הרוסיים שהסתתרו שם מפני הצבא האוקראיני.

מייצר אפקט פסיכולוגי על חיילים

"מדובר באמצעי לחימה שמטרתו ליצור שריפה שמבריחה את האויב ומטהרת את השטח, לא שונה ממה שעשו לאורך ההיסטוריה אמצעי שריפה אחרים כמו חביות השמן במלחמות העתיקות, הלהביורים במלחמת העולם השנייה או הנפאלם במלחמת ווייטנאם", אומר חגי בלשאי, מנכ"ל חברת הרחפנים רובוטיכאן, שעומדת מאחורי הרחפן ההיברידי "תרנגול" הנמצא בשירות צה"ל.

עם זאת, בשונה מהנאפלם, רחפן הדרקון יכול באמצעות יעף של דקות ספורות להטיל את המתכת הנוזלית בדיוק מעל לשוחה שבה מסתתרים חיילים ולגרום אגב כך לנזק גדול יותר. נוסף על כך, המתכת הנוזלית מסוגלת לחדור מבעד לחתכים של כלי רכב משוריינים, להגיע אל תא הניהוג שלהם או לתחמושת הטמונה בהם ואגב כך לגרום לפיצוץ הכלי.

כלפי החיילים, יכול חומר הבערה, המכונה תרמיט, לגרום לכוויות קשות וברוב המקרים לפגיעה קטלנית. בשל כך הוא מהווה גורם מאיים שמייצר אפקט פסיכולוגי קשה על החיילים. בעוד שרחפנים מתאבדים נהדפים מדי פעם בידיהם של חיילים באוקראינה ובשל כך ניצלים חייהם, אין לרבים מהם כל סיכוי אל מול רחפן הדרקון.

"פחות יעיל בבאר שבע או עזה"

למזרח התיכון ומלחמת חרבות ברזל רחפן הדרקון עדיין לא הגיע, אך לטענת בלשאי מדובר רק בעניין של זמן עד שארגוני טרור יאמצו אותו. "לא מדובר בכלי נשק שמשנה את שדה הקרב או באיום אסטרטגי אבל זה יכול להיות עוד כלי בארסנל של הצד השני נגדינו", הוא אומר. "הוא יכול להגיע לטווחים קצרים יחסית של 5־10 ק"מ ולמהירות טיסה יחסית איטית ודורש מיומנות רבה בשליטה בו כדי לפגוע במטרה. זה יעיל ביערות של אוקראינה אבל פחות במדבריות של באר שבע או עזה. עם זאת, בסבך של לבנון או במצבורי הנשק המוחבאים במטעים ובפרדסים, בשטחי כינוס בחורשות או סככות הוא עלול להיות יעיל".

כבר היום עושה צה"ל שימוש בחומרי בעירה לירי מוץ - נורים ממטוסים הנועד להטעות את מכ"ם האויב, או באמצעות ירי פצצות זרחן לצורך מיסוך תמונת הקרב או חישוף סבך, כפי שקורה בדרום לבנון בחודשים האחרונים - אך לא לצרכי ירי באזרחים או בחיילים.

השימוש בתרמיט נגד אזרחים אמנם איננו חוקי אך המשפט הבינלאומי איננו אוסר בשימוש בחומרי תבערה נגד חיילים או כלי רכב צבאיים. יחד עם זאת, בעוד שאוקראינה עושה בתרמיט שימוש נגד רוסיה, ורוסיה אף מטילה פצצות תרמיט על אוכלוסיה אזרחית כפי שקורה בווהלדר ובחמוט, צה"ל נמנע מלהשתמש בפצצות תבערה בלוחמה בארגוני טרור - אלא למטרות חישוף סבך או מיסוך.