הנתונים שמגלים: מחצית מגניבות הרכב הן של הדגמים הללו

בחברת איתוראן טוענים כי בשל מחסור בחלקי חילוף, מגמת גניבות הרכב בישראל נמשכה גם ברבעון השלישי של השנה, והצפי לא אופטימי • הג'יפים והג'יפונים בצמרת הרכבים המבוקשים, והגניבות הן בעיקר בגוש דן • מחירי ביטוח הרכב זינקו בממוצע בכ־70% בשלוש שנים

רכב גנוב / צילום: יח''צ איתוראן
רכב גנוב / צילום: יח''צ איתוראן

בעלי ג'יפים או ג'יפונים מהשנתונים 2019־2021, המתגוררים בגוש דן - הם המועדים ביותר לגניבת כלי הרכב שלהם. כך עולה ממחקר של חברת איתוראן, הפועלת בתחום הפתרונות לעולם הרכב, ומספקת בין היתר שירותי איתור לכלי רכב גנובים.

שאלות ותשובות | הטויוטה נגנבה וגם שילמנו ביוקר על הביטוח. האם בקרוב זה ישתנה? 
האם רשות שוק ההון תעצור את ההתייקרות בביטוחי הרכב? 

באיתוראן, חברה שבעלת המניות הגדולה בה היא משפחת שרצקי והנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של יותר מחצי מיליארד דולר, מציינים כי בשל המחסור החמור בחלקי חילוף לרכב, מגמת גניבות הרכב נמשכה גם ברבעון השלישי של השנה, הצפי הוא להמשך הגידול במגמה גם ברבעון הרביעי של 2024.

נראה שלאחר עלייה בשיעור דו־ספרתי בגניבות הרכב ברבעון הראשון של השנה, אחרי תקופה של שקט יחסי בתחילת המלחמה, בהמשכה של 2024 המגמה התייצבה באופן יחסי. עם זאת, חלה עלייה של סוגי הרכב הנגנבים ביחס לעבר.

נתונים של איתוראן על גניבות הרכב ברבעון השלישי (על פי מדגם ארצי של 850 אלף כלי רכב) מראים כי מחצית מהגניבות היו של ג'יפים וג'יפונים, 31% של רכב פרטי, 10% אופנועים, 6% רכב מסחרי, 2% משאיות ו־1% צמ"ה (ציוד מכני הנדסי). זאת ועוד: 50% ממקרי הגניבות אירעו בגוש דן, 17% באזור השרון, 10% בשפלה, 9% בדרום, 9% בירושלים ומודיעין, 4% בצפון ו־1% ביהודה ושומרון.

עוד קובע המחקר כי ב־14% מאירועי הגניבה ברשות הגנב נמצא מפתח הרכב, 13% מכלל ניסיונות הגניבה היו בשיטת הפריצה אלימה, 66% באמצעות התחברות לשקע OBD (המאפשר גישה למערכות האלקטרוניות לצורך אבחון תקלות ובדיקת מצב הרכב), 6% באמצעות גרירת/העמסת הכלי וגניבתו וב־1% הרכב נשדד מבעליו או המפתח נשאר ברכב.

"האוטוסטרדה" של הגנבים

באיתוראן מציינים שכביש 5 המחבר בין מרכז הארץ ליהודה ושומרון "הפך לאוטוסטרדה למעבר רכבים גנובים לכיוון רמאללה, טול כרם וקלקיליה" ו־70% מהגניבות בגוש דן הגיעו דרך כביש זה לרשות הפלסטינאית. בד בבד, מציינת איתוראן גידול של 17% במעצר חוליות חשודים בגניבות מתחילת השנה, לעומת התקופה המקבילה בשנת 2023. לפי החברה, היא הובילה למעצר של 615 חוליות חשודים בגניבות. ניר שרצקי, מנכ"ל איתוראן, מציין שהמעצרים חסכו למשק הישראלי 3.3 מיליארד שקל.

לאיתוראן יש כיום מעל 2.3 מיליון מנויים בעולם, לאחר שבמהלך הרבעון השני נוספו לה 38 אלף מנויים חדשים, והיא מצפה להוסיף 35־40 אלף מנויים נטו בכל רבעון במחצית השנייה של השנה. הכנסות החברה במחצית הראשונה של השנה הסתכמו ב־170 מיליון דולר, גידול של 5.4% לעומת התקופה המקבילה ב־2023. הרווח הנקי צמח ב־10.9% והסתכם ב־27.6 מיליון דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם במחצית ב־34.3 מיליון דולר, ירידה קלה לעומת התקופה המקבילה, ובסוף התקופה היו לחברה בקופה מזומנים והשקעות בסך 63.3 מיליון דולר, לעומת חוב זניח. החברה מחלקת דיבידנד באופן קבוע. מניית איתוראן נסחרת כיום במחיר של כ־26.5 דולר, דומה למחיר המניה לפני כשנה.

הגניבות עולות? הביטוח מתייקר

הצד השני של תמונת העלייה בגניבות הרכב הוא המשך ההתייקרות במחיר ביטוחי הרכב לנהגים בישראל. על פי מדד Wobi, אתר להשוואה וקניית מוצרי מוצרי ביטוח, במשך שלוש שנים (מאז ספטמבר 2021) עלו מחירי הפוליסות (מקיף+חובה) בממוצע ב־71% - המקיף עלה ב־89% והחובה ב־22%.

ב־Wobi, מצאו שברבעון השלישי של השנה, שהסתיים בשבוע שעבר, עלו מחירי פוליסות ביטוח הרכב (מקיף+חובה) בממוצע ב־1.5%, אחרי שבמחצית הראשונה של השנה הם עלו בממוצע ב־6.5%. מדובר בעלייה של 11% במחירי הפוליסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. דווקא העלייה ברבעון השלישי משקפת לטענת Wobi, רגיעה, והיא תואמת לעליית מדד המחירים לצרכן.

לפי Wobi, העלייה במחירי פוליסות הביטוח נובעת בעיקר מהעלייה בגניבות הרכב, שזינקו ב־47% מאז תחילת המלחמה (בעת שהייתה רגיעה יחסית בגניבות). לדבריהם, עם זאת, הנתונים משקפים ירידה של 21% בגניבות בהשוואה לרבעון השני של 2023, שנובעת בעיקר מהשפעות המלחמה.

הביטוחים שהתייקרו בשיעור דו־ספרתי

דגם הרכב שהביטוח שלו לפי Wobi התייקר בשיעור החד ביותר ברבעון היה יונדאי איוניק, עם עלייה של 22%. גם הביטוחים על רכבי סיאט ארונה, פג'ו 208, סקודה קודיאק, קאיה נירו, טויוטה לנד קרוזר וטויוטה קורולה התייקרו בשיעור דו־ספרתי ברבעון השלישי. דגם הרכב עם ההוזלה הגדולה ביותר במחיר הביטוח היה הונדה ג'אז, עם ירידה של 11% ואחריו סוזוקי ויטארה (ירידה של 8%).

נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב־Wobi, אומר כי "כשפרצה המלחמה, הייתה ירידה משמעותית בגניבות, בין היתר בשל פריסת מחסומים. ברבעונים הראשון והשני הייתה עלייה. הסיבה המרכזית היא משבר החלפים, שהתחיל כבר לפני כשלוש שנים בתקופת הקורונה: מחירי החלפים עלו באופן משמעותי, ואז נוצר מצב שגם רכבים שלא היו כל כך חדשים היו שווים בגלל החלפים. נוצרה תעשייה משתלמת של גניבת רכב לחלפים. ראינו גם זינוק מאוד משמעותי בגניבות כלי רכב חשמליים".

לדברי שרייבמן, "בביטוחי הרכב אנחנו מזהים שני דברים, בהקשר של כלי רכב שהם יותר 'גניבים': מחירי הביטוח עולים, וגם דרישות המיגון עולות. חברת הביטוח מבקשת מהמבוטחים לרכוש מיגון - מערכת מעקב של איתוראן, פוינטר, שגריר - כדי לדעת בכל רגע נתון איפה הרכב, ואם הוא נגנב מביאים סייר. העלות מגיעה למאות רבות של שקלים, ועלות ההתקנה היא אלפי שקלים. לכן כשמתייחסים להשפעת הגניבות על ההתייקרות צריך להסתכל גם על העלייה בפרמיה וגם על דרישות המיגון. אם לפני שנתיים, לפי נתוני Wobi, כ־8%־9% מהרכבים נדרשו למיגון, היום מדברים על 15%־20%. זו עלות משמעותית על הציבור".

אף שרוב הגניבות מתבצעות בגוש דן, חברות הביטוח לא מתמחרות את הביטוחים על בסיס גיאוגרפי, ולדברי שרייבמן "חברות הביטוח לא יכולות להפלות על סמך אזור מגורים, אך יכולות אולי לדרוש עוד מיגון. בכל מקרה, אחד הדברים הקריטיים זה להשוות, לקבל תמונה כוללת של הרבה מאוד חברות. יש נתון מעניין: כל חברה מתמחרת אחרת את סיכון הגניבה".