מדינת האי הים-תיכונית שמטרפדת העברת חומרי נפץ לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: סינוואר הורה לחדש את פיגועי ההתאבדות בישראל, עסקי הנפט האיראנים משגשגים למרות הסנקציות, ומלטה סירבה להעניק אישור עגינה לאונייה עם חומרי נפץ לישראל • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

טור בניו יורק טיימס: "לעולם כדאי לייחל לניצחונה של ישראל"
איראן נערכת למתקפה הישראלית עם מערכת לייזר סינית  

1דיווח: סינוואר הורה להשתמש מחדש בפיגועי התאבדות נגד ישראל

אחד הצעדים הראשונים של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, אחרי שמונה לראש הארגון בעקבות חיסול איסמעיל הנייה באוגוסט האחרון, היה לשלוח פקודה לפעיל בכיר בארגון, לפיה עליהם "להחיות" את השימוש בפיגועי התאבדות נגד ישראל; כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל, בהתבסס על מקורות ערביים. לפי הדיווח, זה היה הרקע לפיגוע התאבדות כושל שאירע בדרום תל-אביב, כמה ימים בלבד לאחר מכן. העובדה כי סינוואר מונה לראש הארגון באוגוסט היא "ניצחון" לקו הנוקשה והאלים של הארגון, שהיה אחראי לפיגועי התאבדות בעבר. "סינוור מיישם כעת חזון אלים יותר לחמאס", נכתב בדיווח.

בנוסף, לפי המקורות הערביים שצוטטו בכתבה, "המשא ומתן (לעסקת חטופים) לא הולך לשום מקום", בין היתר בגלל העמדות של סינוואר. פרט נוסף המצוין בכתבה, המציגה את הפוליטיקה הפנימית של הארגון, הוא שבכירי הארגון ששהו בקאטר "ידעו על המתקפה הפוטנציאלית" (התקפת הטרור של 7 באוקטובר), "אך הופתעו לגבי התזמון שלה".

מאת סאמר סעיד ורורי ג'ונס. מתוך הוול סטריט ג'ורנל. לקריאת הכתבה המלאה.

2תחקיר גרמני: עסקי הנפט האיראנים משגשגים בעזרת "צי צללים" של מכליות

תעשיית הנפט האיראנית נמצאת בשגשוג משמעותי בשנה האחרונה, בעזרת "צי צללים" של מכליות בלתי-רשומות המכבות או משבשות את מכשירי האיתור שלהן, ולפי ניתוח מעמיק של צילומי לוויין סביב האי ח'ארג במפרץ הפרסי, אחד ממוקדי יצוא הנפט האיראני; כך עולה מתחקיר ויזואלי של המגזין הגרמני ווירשאפטסווכה, שהתפרסם השבוע.

לפי המגזין, איראן ייצאה בשנה החולפת יותר נפט מאשר בכל שנה מאז 2018, ועקפה את כוויית וניגריה בדרך להיות מספר 4 בעולם בתחום זה. כתב השבועון בחן בעזרת שירות צילומי הלוויין LiveEO את הנעשה בנמל ח'ארג, אחד החשובים במדינה, והראה פעילות ענפה של מכליות שעוגנות, מתדלקות, שטות ולאחר מכן מכבות את מכשירי האיתור שלהן, ולפעמים "מחליפות" מטען עם מכליות אחרות. התחקיר גם מראה כי יצוא הנפט האיראני "עובד בקצב גבוה" וכי המדינה לא נדרשת לאחסן באופן זמני נפט במכליות סביב האי, כפי שהיה בעבר, בין היתר בשל סנקציות עליה. לפי הערכות חברת Vortexa, היצוא בפועל של איראן עומד על 1.7 מיליון חביות נפט ביום, מה "שמכניס כסף רב למדינה ומאפשר לה לתמוך בתעשייה הצבאית שלה", נכתב.

מאת תומאס שטרצל. מתוך הווירשפטסווכה. לקריאת הכתבה המלאה.

3מלטה סירבה להעניק אישור עגינה לאונייה הנושאת חומרי נפץ לישראל

אחרי שעוכבה בנמיביה במשך שבועות, המסע של אוניית המשא MV Katherin, שלפי ארגוני BDS הפועלים נגד ישראל נושאת מטען של חומר נפץ לצה"ל, נתקל בקשיים גם באירופה. הרשויות במלטה הודיעו שלשום כי לא יעניקו רשות לספינה לעגון במדינת האי, למרות בקשה לעגינה קצרה כדי "להחליף צוות". כך מדווח הטיימס אוף מלטה. מי שהובילה את הקמפיין נגד מתן אישורי עגינה היא נציגת האו"ם לזכויות אדם בשטחים, פרנצ'סקה אלבנז, שקראה למדינות "להימנע משותפות לרצח העם בעזה" ולאיסור עגינה על הספינה.

לפי הדיווחים, האונייה נושאת כשמונה קונטיינרים המכילים חומר נפץ שיוצר בוייטנאם מסוג RDX Hexogen. הספינה נושאת דגל פורטוגלי, והדבר עורר סערה במדינה בשל המטען שלה, והתנגדות הממשלה למלחמה הישראלית בעזה. לפי הדיווח, הרשויות במלטה אסרו על הספינה כלל להיכנס למים הטריטוריאליים שלה. נכון לבוקר יום חמישי, הספינה אוכנה מדרום לסיציליה. לפי הממשלה המלטזית, אישור כניסה לספינה עומד בסתירה לאמנת ז'נבה, "וגורר שותפות ברצח עם". ביחד עם סלובניה, ספרד, אירלנד ומדינות נוספות הובילה מלטה קו ביקורתי מאוד כלפי ישראל בשנה האחרונה, וניסתה להטיל סנקציות על המדינה באיחוד האירופי.

מתוך טיימס אוף מלטה. לקריאת הכתבה המלאה.

4סקר בבריטניה: אחד משישה צעירים סבור כי ה-7 באוקטובר היה מוצדק

התוצאות של סקר מקיף שקיים ארגון נגד אנטישמיות בממלכה המאוחדת עומדות בבסיס מאמר דעה שהתפרסם היום (ה') בטלגרף, המאשים את השמאל הקיצוני במדינה בתמיכה בחמאס ובמעשי הטרור של הארגון בשל אנטישמיות. הכותב, מייקל דיקון, מציין כי מסקר של חברת YouGov עולה כי 16% מהצעירים בבריטניה מאמינים שהתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר "הייתה מוצדקת". בקרב מי שמזהה עצמו כ"מאוד שמאלי" השיעור מזנק ל-28%. 9% מהצעירים בבריטניה תומכים בחמאס.

הבעיה אינה תחומה לשמאל בלבד, לפי הסקר כ-33% מהציבור בבריטניה סבורים כי "ישראל מתנהגת לפלסטינים כפי שהנאצים התנהגו ליהודים". בקרב צעירים השיעור מזנק ל-48%. בקרב צעירים (18-24), 18% סבורים כי לישראל אין זכות קיום. "תהיה מה שתהיה הסיבה (לתוצאות הסקר), זה מדכא לראות בריטים צעירים מהשמאל עדיין משתתפים בהפגנות הנוראיות נגד ישראל. צועקים מהים עד הנהר למרות שאינם יכולים לציין מה שמותיהם של גופי המים הללו, ולבושים בכאפיה", כתב דיקון.

מאת מייקל דיקון. מתוך הטלגרף. לקריאת הכתבה המלאה.