גדול וזול: הרכבים שממהרים להיכנס לישראל לפני הכבדת המיסוי

ענף הרכב ממשיך להיערך כדי להקדים את גזירות המס הצפויות להיכנס לתוקף בתחילת 2025, ולהעלות את מחירי כלי הרכב החשמליים בישראל • אלו הדגמים החדשים שינסו לשנות את התמונה התחרותית בפלח החשמלי

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock
יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

בינואר 2025, אמורה להתבטל הטבת מס הקנייה על כלי רכב חשמליים בישראל, והמס עליהם יזנק מ-35% ל-83%, בניכוי זיכוי "המס הירוק" המקובל של כ-18 אלף שקל. אומנם מאחורי הקלעים מתקיימים כיום מגעים של הרגע האחרון במטרה לבטל את רוגע הגזירה, או לפחות לרכך אותה, אבל בענף הרכב לא מחכים לניסים. הנחת העבודה היא, שהמס אכן יזנק והמחירים יטפסו לרף חדש.

החלום האמריקאי: יותר ממחצית מכספי הפנסיה השנה זרמו למדד S&P 500 
הנתונים שמגלים: מחצית מגניבות הרכב הן של הדגמים הללו 
אילון מאסק חשף את הרכב האוטונומי "רובוטקסי". כל הפרטים 

חלק מהיבואנים עושים מאמצים גדולים להקדים את היבוא של מלאי דגמים חשמליים חדשים לפני ה"דד-ליין". אחרים יצליחו לייבא אותם רק אחרי ינואר. אולם נראה שאף אחד לא מתכוון להרים ידיים ולוותר על נוכחות בפלח, שתפס בשנה החולפת כמעט שליש מהמכירות בישראל. הנה כמה מהדגמים החדשים שינסו לשנות את התמונה התחרותית בפלח החשמלי, כל אחד בדרכו.

LeapMotor C10: גדול אבל זול, יחסית

בתחילת החודש אמור היה לנחות בישראל משלוח ראשון של מאות כלי רכב מבית LeapMotor הסינית. ואולם, הספינה שהובילה אותו ביחד עם עוד אלפי כלי רכב של מותגים אחרים, "גורשה" מנמל אשדוד לנמל בכרתים. זאת בשל התקנות החדשות של רשות הספנות והנמלים, שאוסרות על אחסון כלי רכב נוספים בשטחי נמלי הים התיכון של ישראל.

אם וכאשר תימצא הדרך להביא את המשלוח לארץ, ייצא לשוק הקרוס-אובר החשמלי החדש C10 של המותג, שמשווק כיום באירופה על ידי "סטלנטיס". הרכב מיועד להתחרות בפלח העממי של כלי הרכב החשמליים.

LeapMotor C10 / צילום: יח''צ
 LeapMotor C10 / צילום: יח''צ

מידותיו של ה־C10 גדולות מעט מהממוצע בפלח עם אורך של 4.74 מ', רוחב 1.9 מ', גובה 1.68 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.82 מ'. לעומת זאת תא המטען הוא בנפח של 435 ליטר בלבד. יש לו תא נוסעים מרווח עם עיצוב מינימליסטי ואבזור עשיר כמקובל בפלח.

הרכב מגיע לאירופה ואלינו בתצורת הנעה אחת בלבד שכוללת מנוע עם 218 כ"ס וסוללה של 70 קילוואט־שעה, שמספקת טווח מרבי של עד 420 ק"מ בתקן WLTP.

המחיר בגרמניה, לפני "מכסי העונשין" החדשים, עומד על 36,400 אירו והוא זול שם בכ־1,000 אירו לערך ממחיר הבסיס של ATTO. בהנחה שהמלאי יגיע עוד לפני סוף השנה אפשר לצפות למחיר התחלתי בטווח של 170־180 אלף שקל.

שנגאן Deepal S07: קרוס-אובר סיני עם מוטיבציה

בסוף ספטמבר נחתו בישראל "מכוניות חלוץ" ראשונות של ענקית הרכב הסינית Changan, שמיובאת על ידי מכשירי תנועה. החשמלית הראשונה, שהשלימה לאחרונה תקינה אירופית, היא S07 החדשה שמעוצבת בתצורת קרוס-אובר בגודל בינוני.

שנגאן Deepal S07 / צילום: יח''צ
 שנגאן Deepal S07 / צילום: יח''צ

אורכה 4.75 מ', רוחבה 1.93 מ', גובהה 1.62 מ' ובסיס הגלגלים באורך 2.9 מ'. על פי פרסום בחו"ל גרסת היצוא מצוידת במנוע בודד בהספק של כ-210 כ"ס ובסוללה של 67 קילוואט עם טווח רשמי מוצהר של 410 ק"מ בתקן WLTP. תא הנוסעים מפואר ומאד מאובזר, כמקובל אצל הסינים.

המחירים לא ידועים עדיין אבל בהתחשב בחשיבות היחסית של השוק הישראלי, שהוא שוק היצוא הראשון של שנגאן באירופה, לא נופתע אם המשלוח הראשון יוצע עם מחיר פתיחה אגרסיבי של 180־190 אלף שקל.

סקודה ELROQ: חשמלית "משפחתית" במחיר לא עממי

לסקודה הייתה עד כה נוכחות מוגבלת בפלח הרכב החשמלי, שהתמקדה בדגמים גדולים ויקרים יחסית ממשפחת ה"אנייאק". אולם כעת היא יוצאת לדרך חדשה עם קרוס-אובר חשמלי קומפקטי ומעט נגיש יותר, שנושא את השם ELROQ.

סקודה ELROQ / צילום: יח''צ
 סקודה ELROQ / צילום: יח''צ

אורכו של הרכב 4.49 מ', רוחבו 1.88 מ' וגובהו 1.62 מ' והממדים הללו ממצבים אותו פחות או יותר מול להיטי המכירות הסיניים בהובלת BYD ATTO. אולם יש לו בסיס גלגלים באורך 2.76 מ', שמבטיח חלל פנימי מרווח, ותא מטען גדול בנפח 470 ליטר.

באירופה הוא מוצע בשלוש גרסאות עם הספק של בין 170 כ"ס ל־286 כ"ס ועם סוללות בקיבולת של 55 קילוואט, 65 קילוואט או 85 קילוואט בהתאם לגרסה, וטווח של 374 קילומטר, 449 ק"מ או 579 ק"מ בהתאם.

כל הגרסאות מציגות תא נוסעים דיגיטלי בעיצוב מינימליסטי נוסח טסלה, עם הרבה מערכות בטיחות וסיוע לנהיגה.

רבים באירופה ציפו למחירים שוברי שוק של הדגם, אבל נראה שסקודה מעדיפה ליישר קו עם הרף הגבוה. המחירים בגרמניה של שתי הגרסאות הבכירות נעים בין כ־39 ל־44 אלף אירו, שהם כ־9% בלבד פחות מהגרסאות המקבילות של "אניאק" הגדולה. כאשר המכוניות ינחתו בישראל בתחילת 2025, עם המיסוי הגבוה, יהיה די קשה לתמחר גרסת בסיס בפחות מ־200 אלף שקל.

טסלה 3 עם טווח של 700 ק"מ

לטסלה 3 שמור מקום של כבוד כמי שהתניעה את מהפכת הרכב החשמלי המודרני בישראל ב־2021, והוכיחה שיש כאן פוטנציאל למכירות משמעותיות בפלח. המכונית עצמה חוגגת השנה שבע שנים מיום השקתה, וזה גיל די מופלג לכלי רכב בימינו.

אבל מסתבר, שעוד נותרו לה כמה קלפים מפתיעים בשרוול, והפעם זו גרסת "טווח ארוך" במיוחד, שמתהדרת ב־702 ק"מ בין טעינות על פי תקן WLTP המחמיר. היא מהווה שילוב בין גרסת ההנעה החד־מנועית הבסיסית של טסלה 3 (RWD) לבין הסוללה הגדולה בקיבולת 80 קילוואט, מתוצרת LG, שבה מצוידת גרסת ה־LONG RANGE, שהוצעה עד כה עם שני מנועים.

טסלה 3 / צילום: יח''צ
 טסלה 3 / צילום: יח''צ

המנוע הבודד הוא בהספק 283 כ"ס, התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש 5.2 שניות ומשקל עצמי נמוך (יחסית) מאפשר להשיג את הטווח שובר השיאים.

המחיר בגרמניה, אחרי "מכס עונשין" של כ־19% במצטבר הוא כ־45 אלף אירו. בישראל עשויה המכונית לעלות בסביבות 215־220 אלף שקל.

טסלה לא משחררת פרטים על השיווק כאן אבל השבוע נחתו באשדוד כ־800 רכבים שלה אחרי מסע מפרך בחופים מופגזים, כך שייתכנו הפתעות בקרוב.