כשאילון מאסק בחר באולפני האחים וורנר כמיקום שבו יערוך את אירוע השקת הרכב האוטונומי של טסלה , הוא ככל הנראה קיווה לנצל את הקסם הקולנועי של המקום, שבו צולמו סרטים עתידניים רבים כל כך. ולמרות שהגיע לבמה רכוב על ה"סייברקאב", ולמרות שאפילו הייתה הופעת בכורה של רובוטי האופטימוס (Optimus), שמהווים גם הם חלק מהחזון העתידני של מאסק, התברר כי הפעם הקסם של הוליווד לא מספיק.
● אילון מאסק חשף הלילה את הרכב האוטונומי "רובוטקסי". כל הפרטים
● אילון מאסק חיכה לרגע הזה 8 שנים. הלילה מגיע המבחן הגדול
דווקא אחרי ההשקה שחיכו לה משקיעי טסלה כבר שמונה שנים, מניית החברה צללה בכמעט 9%, מחקה כ־70 מיליארד דולר ביום אחד.
המשקיעים קיוו שלמרות הטלטלות שפוקדות את החברה כבר שנתיים, הסכסוך בין המייסד לדירקטוריון, הדשדוש במכירות, והתחרות מסין - ברגע שחזון הרכב האוטונומי והאופטימוס ייתגשם, טסלה תהיה המובילה במהפכה הטכנולוגית הבאה. אבל במקום, אירוע ההשקעה שכולם חיכו לו הותיר משקיעים ואנליסטים עם יותר שאלות מתשובות. גלובס עושה סדר באחת ההשקות הדרמטיות של השנה, בסיבות לאכזבת המשקיעים ובשאלה: האם וול סטריט כבר לא מאמינה בחלום של מאסק?
מה הוצג באירוע ההשקה?
הציפייה מההשקה של טסלה הייתה גבוהה במיוחד. מאז הוכרז האירוע, בחודש אפריל, מניית החברה עלתה בכ־50%. מאחורי ההכרזה הזו עמדו שנים ארוכות של הבטחות, דחיות ורמיזות על העתיד לבוא. עתיד בו טסלה תהפוך סוף סוף מחברת רכב חשמלי לחברת רובוטיקה ובינה מלאכותית, כמו שהיא מגדירה את עצמה (וכפי שהשוק מתמחר אותה).
הרובו־ואן. אמור להסיע 20 נוסעים או מטען באופן אוטונומי. אבל אין תאריך ייצור / צילום: Reuters, TESLA
אז מה בדיוק היה בהשקה? טסלה חשפה את הסייברקאב שלה (עם הדגמה של אילון מאסק בעצמו). מדובר ברכב אוטונומי בעל שני מושבים, ללא הגה או דוושות ובכל זאת "בטוח פי 20 מרכב רגיל", הבטיח מאסק. החברה הציגה 20 יחידות שלו ומחיר צפוי של כ־30 אלף דולר ליחידה. מאסק אמר כי הוא מצפה שהסייברקאב תכנס לייצור עד 2026 או לפני 2027 (הערכה שהמשקיעים מראש לוקחים בתור אופטימית שכן מאסק ידוע בתאריכי יעד מוקדמים מידי).
טסלה הציגה גם את ה"רובו־ואן", רכב אוטונומי שמיועד להסעה של 20 נוסעים או מטען (ללא תאריך יעד לייצור). מאסק הבטיח "להפעיל מערכת נהיגה אוטונומית ללא פיקוח (FSD) בטסלה מודל 3 ומודל Y בטקסס ובקליפורניה כבר בשנה הבאה", ולקינוח פיזר בקהל דגמים ראשונים של ה"אופטימוס", רובוטים דמויי אדם שאמורים להיות עוזרים אישיים עתידניים תמורת מחיר סמלי של 20־30 אלף דולר ליחידה.
השואו היה נחמד, אבל מה עם הביזנס?
לכאורה, כל החלומות של משקיעי טסלה התגשמו. הרכב האוטונומי, והאופטימוס שניהם קורמים עור וגידים ואף הציגו שואו הוליוודי מרשים. אז למה המשקיעים התאכזבו והמניה צללה?
ראשית ייתכן שמדובר בתופעה קלאסית של כגודל הציפייה גודל האכזבה. כשמדובר באירוע שהמשקיעים מחכים לו 8 שנים, והמניה מתמחרת תרחישים אופטימיים כבר יותר מחצי שנה, טסלה הייתה צריכה לא רק לעמוד ביעדים, אלא להדהים את המשקיעים.
אבל יש גם עניינים מהותיים יותר. המשקיעים ציפו לקבל תשובות בהשקה. מה המודל העסקי של הסייברקאב? איך טסלה מתכוונת לאשר אותו מול הרגולטורים בארה"ב ובאירופה? או לגייס בסיס לקוחות? ומה יהיו לוחות הזמנים להמשך. או במילים אחרות: השואו היה נחמד, אבל מה עם הביזנס?
האופטימוס, עוזרים אישיים רובוטים דמויי אדם פוזרו בקהל / צילום: Reuters, TESLA
המשקיעים ציפו לראות התקדמות בתחום הרגולציה, הרחבת הפיילוטים לערים נוספות, במיוחד בסין, שם כבר הכריזה טסלה של שיתופי פעולה, ואינדיקציות לצמצום הפער מול המתחרות האוטונומיות של טסלה, דוגמת ווימו - מפתחת רכבים אוטונומיים וחברה בת של גוגל שנחשבת לאחת המתחרות המרכזיות של טסלה, שכבר מפעילה 700 רכבי רובוטקסי.
זה לא מספיק שטסלה תציג את הטכנולוגיה, רכבים אוטונומיים הם כבר טכנולוגיה קיימת ואפילו נפוצה יחסית אם מסתכלים על סין. התקווה של המשקיעים הייתה שטסלה תיכנס לשוק בסערה ותהפוך למובילה חסרת מעצורים. מעין אנבידיה של הרכב האוטונומי.
טוני סקונאגי, אנליסט מבית ההשקעות ברנשטיין, ציין בדוח שצוטט בפיינשל טיימס כי הם מצאו את "אירוע הרובוטקסי של טסלה מאכזב ומפתיע בהיעדר הפרטים שבו" וכי "מידע על מוצרים חדשים, הצעות ולוחות זמנים, כל אלה בלטו גם הם בהעדרם". ג'ון קולנטוני מג'פריס תיאר את האירוע, כ"חסר שיניים", וחזה כי חברות דוגמת אובר - שלאחרונה הכריזה על שותפות עם ווימו, שמהווה כאמור מתחרה של טסלה - ייהנו מכך. קולין לנגן, אנליסט בוולס פארגו, אמר לביזנס אינסיידר כי האירוע היה "בעיקר מצג ראווה, ומעט מהות. טסלה לא פירטה את לוח הזמנים הרגולטורי… אמנם האירוע הצליח לעורר התרגשות, אך הציע מעט מאוד תוכן".
וזה לא הכל, לנגן אף טען כי דווקא ההצגה המרשימה של הטכנולוגיות החדשות הייתה בעורכיה של טסלה: "ההדגמות של הסייברקאב נערכו על סט קולנועי בסביבה מבוקרת היטב שלא מדמה את העולם האמיתי, וההדגמות היו דומות מאוד לנסיעה איטית וקצרה בפארק שעשועים. לעומת טסלה, לווימו כבר כמאה אלף נסיעות בשבוע בערים גדולות, כך שציפינו ליותר מההדגמה של טסלה".
בפייננשל טיימס ציטטו אנליסטים ממורגן סטנלי שהביעו גם הם ביקורת על הצגת רובוטי האופטימוס, כשבין היתר טענו כי הם לא פעלו באופן אוטונומי לחלוטין, אלא הסתמכו על התערבות אנושית. נקודת אכזבה נוספת בעבור המשקיעים הייתה העדר החשיפה המצופה של רכב חשמלי זול יותר, המכונה "מודל 2", שאמור להיות מתומחר בכ־25 אלף דולר ולרענן את פורטפוליו המוצרים של טסלה.
ולמרות הביקורות. בבק אוף אמריקה בחרו להסתכל על הנקודות החיוביות בהשקה. לפי דוח שפרסם הבנק, האירוע עמד בציפיות, על אף העדרם של פרטים ספציפיים כמו מודל עסקי ולוחות זמנים ומחיר היעד של הבנק למניית טסלה עלה ל־255 דולר - פרמייה של 17%. עם זאת, גם בבנק אוף אמריקה הודו כטסלה תידרש לגיוס הון נוסף למימון השקעות עתידיות בתחום.
המרוויחות העיקריות: אובר וליפט
אבל על דבר אחד, כך נראה, כולם מסכימים: המרוויחות העיקריות ממהפכת הרכב האוטונומי יהיו אובר, שמנייתה זינקה בכ־11% ביום שישי, וליפט שזינקה בכ־10%. שתי החברות כבר הצהירו על תוכניות לשלב רכבים אוטונומיים בשירותיהן, ולראייה אובר כבר משתפת פעולה עם ווימו, כך שההצלחה של החזון של טסלה רק תשפר את ההיצע שלה. שנית, אובר וליפט מחזיקות בבסיס לקוחות עצום ובנתוני נסיעה רבים, נכסים חיוניים בעולם פיתוח הרכב האוטונומי. בנוסף, לשתיהן כבר תשתית קיימת ומבוססת לניהול צי רכבים ושירות לקוחות, מה שמוביל להערכה מחדש של ערכן בשוק העתידי של התחבורה האוטונומית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.