ב-700 דולר לאחד: כך הרחפנים החדשניים של אוקראינה משנים את הלחימה

יותר משנתיים לתוך מלחמת רוסיה־אוקראינה, טכנולוגיית הרחפנים של הצבא האוקראיני מפתיעה עם יכולת ליירט רחפני ריגול רוסיים, להטמין מוקשים ולפלוט מתכת מותכת • מפקד מחלקת מל"טים אוקראיני: "החלום הוא לשבת באיזו פינה נינוחה, לפתוח את הלפטופ ולהתחיל להילחם"

רחפן אם Kazhan. נושא חומרי נפץ כבדים / צילום: Reuters, RFE/RL/Serhii Nuzhnenko
רחפן אם Kazhan. נושא חומרי נפץ כבדים / צילום: Reuters, RFE/RL/Serhii Nuzhnenko

חוד החנית של לוחמת הרחפנים נמצא בקו החזית של ההגנה האוקראינית נגד רוסיה, שם חיילים ויצרנים מפתחים חידושים כדי להתמודד עם היתרונות של מוסקבה בשדה הקרב.

בחודשים האחרונים, אוקראינה השיקה רחפנים שמיירטים רחפנים רוסיים או שורפים עצים באמצעות השלכת מתכת מותכת מהאוויר. בנוסף, מתבצע ניסוי ברחפנים הנושאים רובים אוטומטיים ומשגרים רימונים.

הבכיר שמזהיר: ישראל חוזרת על הטעות מול חמאס גם עם חיזבאללה
"הם עצבניים מאוד": כך איראן מנסה להגן על עצמה מפני תקיפה ישראלית
הפגיעה באזור בנימינה: איך חודר כטב"ם לעומק הארץ, ולמה לא הייתה אעזקה?

בתור בעלת צבא קטן יותר ומשאבים מוגבלים, אוקראינה מסתמכת על טכנולוגיה כדי להילחם בצבא הרוסי העוצמתי. רחפנים שבעבר יכלו רק להפיל פצצות קטנות מבצעים כעת מגוון משימות, כמו הנחת מוקשים ואספקת ציוד. החדשנות בתחום הרחפנים, שנוצרת בתנאים הקשים של שדה הקרב, מתמקדת בהשגת יתרון זול, מהיר וארוך־טווח מול רוסיה. עם זאת, הרוסים לעיתים קרובות מחקים במהרה את ההמצאות האוקראיניות ומייצרים אותן בכמויות גדולות, מה שפוגע ביתרון הטקטי.

יצרני הרחפנים באוקראינה, הנהנים כעת מהטבות מס, מייצרים מאות אלפי רחפנים קטנים, זולים, עמידים וזריזים. הם גם שומרים על קשר הדוק עם החיילים, כדי לוודא שהעיצובים מותאמים לשימוש בשדה הקרב. "כך אנחנו מתפתחים", אמר אחד ממייסדי יצרנית הרחפנים Wild Hornets. המכשירים המתקדמים הללו מהווים את הבסיס לכמה מהחידושים האוקראיניים שמעצבים מחדש את שדה הקרב.

לוחמת רחפן־נגד־רחפן

אוקראינה מצאה פתרון לבעיה שהטרידה חברות אבטחה מערביות במשך יותר מעשור: כיצד להילחם ברחפנים זולים. במקום להילחם ברחפני ריגול רוסיים בעזרת לייזרים, שיבוש התקשורת או שימוש ברשתות, אוקראינה משתמשת ברחפנים משלה.

האוקראינים משתמשים ברחפנים קטנים - קוודקופטרים ורחפנים בעלי כנף קבועה - שטסים מהר יותר וגבוה יותר מרחפני ריגול סטנדרטים, כדי להפיל את רחפני הריגול הרוסיים. הרחפנים האוקראיניים משתמשים במערכת תקשורת דיגיטלית המשדרת תמונות באיכות גבוהה, מה שמקל על איתור מטרות, כך אמר המפעיל האוקראיני סרגיי סטרננקו, המגייס כספים לרכישת רחפנים עבור הצבא.

היתרון העיקרי הוא המחיר. בעוד שטיל קרקע־אוויר עולה מאות אלפי דולרים, רחפן עולה כ־700 דולר בלבד. סטרננקו מכנה את התקפות הרחפן־נגד־רחפן "השמדת רוסיה בשמיים" ומציין שהטקטיקה הביאה גם להפלת שני מסוקי קרב רוסיים.

רחפני הריגול הרוסיים כמעט ולא נראים יותר מעל ערים מסוימות, הוא מוסיף. גם בקו החזית ניכר השינוי. "יש הרבה פחות טיסות ריגול לעומת לפני שלושה חודשים", אמר מפקד מחלקה אוקראיני. "הם כבר לא מצליחים להשתמש בארטילריה שלהם באותה אפקטיביות".

חיסול "העיניים שבשמיים" הרוסיות עשוי לאפשר לאוקראינה לפרוס מערכות נ"מ מערביות יקרות קרוב יותר לקו החזית, שם הן יוכלו להגן על חיילים מפני פצצות מונחות רוסיות.

עם זאת, גם רוסיה מתאימה את עצמה, ומסווה את רחפני הריגול שלה כאוקראיניים, מתקינה בהם מצלמות נוספות אחוריות ומטיסה אותם גבוה יותר כדי להימנע מאיתור, לפי סטרננקו.

ההצלחה בהפלת רחפני הריגול מניעה פיתוח של רחפנים שמיירטים גם רחפנים איראניים מדגם שאהד, שהרוסים משתמשים בהם יחד עם טילים כדי להכביד על מערכות ההגנה האווירית של אוקראינה. "יש לנו כבר כמה אבות־טיפוס", אמר סטרננקו. "ברגע זה אנחנו בונים מערכת הגנה אווירית מלאה שתגן על הערים האוקראיניות".

רחפן FPV. מיירט רחפנים / צילום: Reuters, Viacheslav Ratynskyi
 רחפן FPV. מיירט רחפנים / צילום: Reuters, Viacheslav Ratynskyi

"נשימת הדרקון"

המלחמה באוקראינה מתנהלת מקו עצים אחד למשנהו, כאשר החיילים מסתתרים מתחת לחופות העצים כדי לחמוק מהרחפנים שמרחפים מעליהם. כדי לשבור את ההסוואה הזו, רחפן מסוג "נשימת הדרקון" מפזר תרמיט - תערובת של אבקת אלומיניום וברזל מחומצן שמפיקה חום גבוה מאוד בעת בעירה.

התערובת, המשמשת לרוב לריתוך, שורפת ציוד, אספקה ומקומות מסתור, מה שחושף את כוחות האויב לאש מרחפני תקיפה. זמן קצר לאחר שהופיע הרחפן "נשימת הדרקון" בקו החזית, הרוסים השיקו רחפנים עם יכולות דומות. "מדד טוב ליעילות הוא אם הרוסים מנסים להעתיק אותנו", אמר האנליסט הצבאי מת'יו מוס.

בניין באוקראינה שנפגע מרחפן רוסי / צילום: Reuters, Matt Rourke
 בניין באוקראינה שנפגע מרחפן רוסי / צילום: Reuters, Matt Rourke

"מלכת הצרעות"

בשדה שמאחורי קו החזית עם רוסיה, חייל אוקראיני חיבר מטול רימונים לתחתית רחפן מסוג "מלכת הצרעות". מיכאילו קודליאק, מפעיל הרחפן, הרכיב את משקפי הראייה שלו, הטיס את הרחפן לעבר הריסות של רכב, וירה. הניסוי הצליח.

רחפנים חמושים רגילים מתפוצצים עם הפגיעה במטרה או נאלצים לשחרר את התחמושת שלהם מלמעלה, מה שהופך אותם לפגיעים מול מכשירי שיבוש אלקטרוניים. משגר הרימונים המותקן על רחפן יכול לירות מרחוק, ולאפשר לרחפן לחדור "שדות כוח" משבשים סביב מטרות. הנעילה על המטרה מהווה אתגר - במיוחד אם המטרה בתנועה - אך שימוש בבינה מלאכותית לשיפור הדיוק עשוי להעלות את שיעור הפגיעות, אמר מוס.

בניסויים נוספים מותקנים גם רובי סער על רחפנים עם מנגנון הפעלה שמאפשר ירי במהלך הטיסה. הנשק אומנם לא מדויק ומוגבל למחסנית אחת, אך הוא עשוי להטריד את האויב ולהגביל את האש שלו. המטרה היא לשמור על חיל רגלים יקר ערך באמצעות הגבלת חשיפתו לקרב. "החלום הוא לשבת באיזו פינה נינוחה, לפתוח את הלפטופ ולהתחיל להילחם", אמר סרגיי איגנטוקה, מפקד מחלקת מל"טים אוקראיני.

רחפני אם

בתחילת המלחמה, רחפנים נשאו משקלים קלים למרחקים קצרים. כיום, דגמים כמו "ערפד" נושאים עד 9 ק"ג של חומרי נפץ. הרחבת היכולות מאפשרת אספקת ציוד לכוחות בתעלות והטמנת מוקשים מעבר לקווי האויב. הרחפן "מלכת הצרעות" יכול לרחף בגובה של 2 מטרים, מה שמאפשר לו להניח מטען מבלי לגרום נזק.

הטווח של רחפן מוגבל על ידי חיי הסוללה שלו. כדי להתגבר על כך, רוסיה ואוקראינה משתמשות ברחפנים גדולים יותר עם טווח ארוך יותר, כמו "ערפד", המשמשים כרחפני אם להפצת רחפני תקיפה קטנים יותר עם תחמושת חד־כיוונית. "אם אפשר להטיס רחפן גדול מבלי להתגלות... ולפגוע במטרות שלא מצפות לזה, יש לזה ערך רב", אמר מוס.