הבורסה שעלתה ב־28% בחודש אחד והמלכודת שמסתתרת מאחוריה

מדדי המניות בסין רשמו חודש של ראלי היסטורי עם זינוק של 28% • תוכנית התמריצים של בייג'ינג מחזירה את המשקיעים לכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אבל בבנק לאומי מזהירים מפני נהירה לשוק הסיני: "השקעה כמעט ספקולטיבית, שתלויה במוטיבציה של השלטון" • שאלת השבוע

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

אלרן מורגנשטרן, אנליסט שוקי חו"ל במערך הייעוץ של בנק לאומי, עונה על שאלת השבוע

לפני מספר שבועות ממשלת סין החלה בחבילת תמריצים היסטורית לכלכלה. הפחתות ריבית, פתרונות מימון לענף הנדל"ן ושורה של הטבות למשקיעים - כולם חלק מהתוכנית של בייג'ינג לשקם את המשק ולעצור את זליגת המשקיעים למערב. התגובה הייתה מהירה. בשבוע שלאחר ההכרזה על התוכנית, שוקי המניות בסין רשמו את השבוע הטוב ביותר שלהם מזה 16 שנה.

שאלת השבוע | לא רק באזור המרכז: המגמה הזו יכולה להעלות את ערך הדירה שלכם
שאלת השבוע | המניה שעקפה את אנבידיה: האם זה אחד התחומים המעניינים להשקעה כיום?

התמריצים החדשים מצטרפים למגמה חיובית במדדי המניות הסיניים. אחרי שנים של דעיכה, מדד פוטסי סין 50 עלה למשל בכמעט 28% בחודש האחרון ומדד שנזן 300 של בורסת שנחאי טיפס ב־23%, בזמן ש־S&P 500 עלה בכ־4%. בשנה האחרונה עלה מדד פוטסי סין 50 ב־25%, ושנזן 300 עלה ב־6%, כשמדד S&P 500 עלה ב־34% באותו זמן.

ועדיין, במבט רחב יותר, בשלוש השנים האחרונות, שני המדדים הסינים ירדו בהתאמה ב־16% ו־21%, כשהמדד האמריקני עדיין עלה ביותר מ־30%. בין הסיבות לירידות במדדי המניות הסיניים בשנים האחרונות היו חששות לקצב הצמיחה העתידי של סין וגם מהסתמכות חוזרת ונשנית על תוכניות חילוץ ממשלתיות. האם זה הזמן לחזור ולהתעניין בכלכלה הסינית? או שבעיות העומק של בייג'ינג צפויות לצוף מחדש? שאלנו את אלרן מורגנשטרן, אנליסט שוקי חו"ל במערך הייעוץ של בנק לאומי.

מה התוכנית שהציגה ממשלת בייג'ינג?

לקראת סוף ספטמבר הציג הבנק המרכזי של סין (PBOC) תוכנית תמריצים שכללה הורדה של 0.5% ביחס הרזרבה בבנקים (היחס בין הפקדונות שעליהם לאגור לעומת ההלוואות) מה שמאפשר להם להגדיל את היקף ההלוואות ולהעניק יותר אשראי. בנוסף, מתכננת הממשלה הנפקת אג"ח מסיבית של 325 מיליארד דולר, שתסייע למימון פעילויות של משרדי ממשל וגופים פיננסיים במדינה.

"האנליסטים התייחסו לחבילות התמריצים האחרונות של ממשלת סין בגישת כבדהו וחשדהו", אומר אלרן מורגנשטרן. לדבריו, מאז הקשיים שאליה נקלע ענקית הבנייה למגורים הממונפת מסין אוורגרנד לפני שלוש שנים, בוחנים את סין בשווקים הגלובליים בקפדנות. "הכלכלה הסינית חוותה משבר בשל קריסת אוורגרנד, ויש חשש בעולם משוק הנדל"ן בסין. נראה שהממשלה שם תצטרך לבצע רפורמות מבניות, כשבמקביל יש לה אתגרים כלכליים אחרים כמו אבטלה גבוהה בקרב הצעירים, לצד בעיות נוספות". קבוצת אוורגרנד הייתה חברת הנדל"ן השנייה בגדולה בסין, ונקלעה בשנת 2021 לקשיים פיננסיים עם חוב של כ־300 מיליארד דולר לפחות. בתחילת השנה ביהמ"ש בהונג קונג הורה לפרק את החברה. קריסתה של החברה שהעסיקה כ־200 אלף עובדים והייתה בהליכי בנייה של כ־1.6 מיליון דירות, הובילה לסחרור מתמשך בשוק הנדל"ן הסיני - אחד מאבני הייסוד של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

מה הבעיות שנותרו בכל הנוגע לנדל"ן בסין? "הבעיה העיקרית היא שנותרה מאסה גדולה של דירות שבנו שם הקבלנים ועומדות ריקות. נראה שהממשל הסיני רוצה לספק תמריצים בצורת הנפקת האג"ח שיאפשרו לרשויות מקומיות לרכוש נכסים ולהפוך אותם לחלק מתוכניות לדיור בר השגה, צעד שיצמצם את ההיצע (של הדירות)".

מורגנשטרן מוסיף כי השוק הפך לחשדן משום שמדובר ב"שידור חוזר" להתערבות ממשלתית. "מאז 2008 היו כבר שתי תוכניות סיוע כלכלי של הממשל, מעין 'בזוקה סינית'. בתחילה, היא סייעה להשתחרר ממשבר 2008, ונראה שזו הייתה תוכנית שנחלה הצלחה. ב־2015, הוצגה חבילה נוספת. אבל כיום האנליסטים, ככל שאני מתרשם, מטילים ספק אם התוכנית החדשה תצליח. לפי שעה יש תחושה שלא הוגדרה תוכנית מספיק ברורה להמשך ההבראה של הכלכלה הסינית. ככלל דובר על רצון לסייע מצד הממשל, אך זה נתקל בספקנות מאוד גדולה בקרב האנליסטים בעולם שבוחנים זאת".

בשבוע שעבר הבנק העולמי הקטין את תחזית הצמיחה של סין והוא צופה צמיחה של 4.8% השנה (במקום 5%), ובשנה הבאה צפויה לצמוח ב־4.3% (ללא שינוי). הקיטון בתחזית הצמיחה לשנה הנוכחית, אומר מורגנשטרן, מצטרף לתחזיות של בנקים אחרים בעולם "זה מגיע למרות חבילת התמריצים, ומראה שהכלכלנים לא נראים יותר מדי מרוצים ממנה".

"לא שוק נורמלי": הכל חוזר למוטיבציה של השלטון

מה זה אומר מבחינת המשקיע הישראלי?
"שההשפעות של האירועים האלה גורמות לשוק המניות הסיני להיות מאוד תנודתי. זה לא שוק 'נורמלי' שנסמך על נתונים כלכליים של חברות וכלכלה יציבה כמו שאנחנו רגילים (בבורסות המערביות, ח"ש). בשווקים שנסמכים על נתונים מדווחים, קל לנתח את החברות והסביבה העסקית. כשמדברים על סין, מה שנכנס למשוואה זה כמובן השלטון. צריך לנתח את המוטיבציה שלו, ולכן קשה לדעת איך השוק יגיב. לפעמים השוק חושב שהממשל לא יתמרץ מספיק את הכלכלה, ולפעמים רואים תגובת 'וואו' בבורסות.

"במבט קדימה, השוק הסיני ימשיך להיות תנודתי. העולם להערכתי מתקשה לסמוך על סין, זה לא מה שהיה לפני עשור, כשהייתה עדיין פחות התערבות ממשלתית. יש קושי להבין את השלטון הזה. כך שזו עדיין השקעה בסיכון גבוה, ושיש בה מהטעם הספקולטיבי". מורגנשטרן סבור שעדיף כיום להתמקד בכלכלות מפותחות. "שם אפשר להבין מה קורה, שוקי המניות פחות תלויים בהחלטה כזו או אחרת של שלטון ריכוזי".

ומי שבכל זאת רוצה להשקיע בסין. איך אפשר להיחשף?
"קרן הדגל של ענקיות הטכנולוגיה הסיניות נקראת CQQQ והיא של חברת אינווסקו (שכוללת את החברות כמו מייטואן, טנסנט, פי.די.די הולדינגס (temu) ואחרות). זו הקרן שהכי מומלצת למי שהחליט בכל זאת להשקיע בכיוון הסיני (בתחומי הטכנולוגיה) בכדי 'לפלפל' את תיק ההשקעות שלו. כמובן שרצוי להיחשף במידה לא גבוהה".

האם יש מעין מדד S&P 500 בסין?
"יש את מדד שנזן 300, או CSI300, (שלוש מאות המניות הגדולות בבורסת שנגחאי) אך התמחור שלו לא זול ביחס לממוצע מכפילי הרווח של 5 ו־10 השנים האחרונות. יש אמנם צפי לצמיחה, אבל אני לא הייתי הולך לשם, שם לא טמון הפוטנציאל לדעתי".

***גילוי מלא: שאלת השבוע הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם