"צעד ענק לישראל": איך מגיבים בעולם לחיסול סינוואר

הדיווח על חיסולו של מנהיג ארגון הטרור מסוקר בהרחבה בתקשורת העולמית • "החיסול המשמעותי ביותר של ישראל של בכיר חמאס"

מפגין פרו-פלסטיני מחזיק בתמונה של סינוואר בהפגנה לקראת ה-7 באוקטובר ליד הבית הלבן בוושינגטון / צילום: Reuters, Seth Herald
מפגין פרו-פלסטיני מחזיק בתמונה של סינוואר בהפגנה לקראת ה-7 באוקטובר ליד הבית הלבן בוושינגטון / צילום: Reuters, Seth Herald

ההודעה הדרמטית של צה"ל לפיה הוא חיסל את יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס, במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה, מסוקרת בהרחבה בתקשורת העולמית. על פי ההודעה, שלושה מחבלים חוסלו במבצע.

● החיסול של סינוואר: חמאס הוחרב, גם ציר ההתנגדות של איראן נפגע קשות 

״מנהיג חמאס מת״ - זו הכותרת הראשית כעת באתר הניו יורק טיימס. בעקבות החיסול בעיתון מציגים ידיעה מתגלגלת עם עדכונים קצרים ושוטפים. בין היתר, נכתב שם כי ״סינוואר היה היעד מספר אחת של ישראל מתחילת המלחמה. המנהיג המיליטנטי החזק והחמקמק חוסל בקרב״.

הכותרת הראשית של הניו יורק טיימס / צילום: צילום מסך
 הכותרת הראשית של הניו יורק טיימס / צילום: צילום מסך

עוד נכתב כי ״אף מטרה לא הייתה גדולה יותר עבור ישראל מאשר סינוואר עצמו. במהלך השנה האחרונה בה הסתתר במובלעת ההרוסה, האמינו כי הוא עדיין פיקח מקרוב על פעולות צבאיות של חמאס. מותו של סינוואר מעלה תקוות לסיום הסכסוך שגבה את חייהם של עשרות אלפי עזתים והפיל רבים נוספים למשבר הומניטרי. מותו עשוי לעודד את חמאס להסכים לדרישות הישראליות״.

בוול סטריט ג'ורנל כתבו הערב כי מותו של "המחבל הכי מבוקש של ישראל" הוא ניצחון גדול לבנימין נתניהו, שהבטיח להרוס את הנהגת חמאס והיכלות הצבאיות של הארגון ברצועת עזה.

"ישראל מאשרת שמנהיג חמאס נהרג בעזה", נכתב בכותרת הראשית של CNN. "גופתו של סינוואר נמצאה בהריסות בניין שנפגע על ידי טנק ישראלי בעזה".

צוין בנוסף כי שר הביטחון גלנט שוחח עם שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, שקיבל את הידיעה על חיסול סינוואר על פתק במהלך פגישה של נאט"ו.

גם בוושינגטון פוסט סוקר בהרחבה. הם מגוללים את סיפורו של סינוואר עוד מהימים שישב בכלא הישראלי, חשיבותו לחמאס, ובהשפעה האפשרית של מותו על המשא ומתן.

"מותו עשוי לעודד את חמאס להסכים לדרישות הישראליות, ועשוי גם להציע לישראל הצלחה צבאית שעשויה להוביל את ממשלת נתניהו לרכך את עמדתה במשא ומתן״.

מוקדם יותר נכתב בעיתון כי ״סינוואר היה בראש רשימת היעדים של ישראל וכי סברו שהסתתר במנהרות ברצועת עזה. לדבריהם, ״זה החיסול המשמעותי ביותר של ישראל של בכיר חמאס״. העיתון מזכיר גם את חיסולם של מוחמד דף, המנהיג הצבאי של חמאס, ואיסמעיל הנייה בקיץ האחרון״.

הכותרת בראשית של רויטרס / צילום: צילום מסך
 הכותרת בראשית של רויטרס / צילום: צילום מסך

גם ברויטרס הקדישו סיקור מתגלגל המתעדכן בתדירות גבוהה. בין היתר, מביאים שם ציטוטים של מנהיגים מרחבי העולם לחיסול:

מזכ"ל נאט"ו מארק רוטה אמר כי "אם הוא אכן מת, אישית לא אתגעגע אליו". שר החוץ האיטלקי, אנטוניו טאיאני, צוטט על ידי סוכנויות ידיעות איטלקיות באומרו: "נראה כי המנהיג הצבאי של חמאס נהרג ואני מאמין שמנקודת מבט זו ישראל אולי ביצעה את ההגנה העצמית שלה נגד מחבלי חמאס. אני מקווה שהיעלמותו של מנהיג חמאס תוביל להפסקת אש בעזה״.

שר ההגנה הבריטי, ג'ון הילי צוטט כי "אני, מצדי, לא אתאבל על מותו של מנהיג טרור כמו סינוואר, מישהו שהיה אחראי למתקפת הטרור בשבעה באוקטובר, ואני מודע, כמו ממשלת בריטניה, שזה הביא לא רק ליום האפל והקטלני ביותר לעם היהודי מאז מלחמת העולם השנייה, אלא גם הביא מאז ליותר משנה של סכסוך ולרמה בלתי נסבלת של נפגעים אזרחיים פלסטינים״.

לפני שחיסולו של סינוואר אומת, כתבו ברויטרס כי הוא זה יהווה ״חיזוק משמעותי לצבא הישראלי ולראש הממשלה בנימין נתניהו״, לאחר שורה של חיסולים בולטים של מנהיגים בכירים של אויבי ישראל בחודשים האחרונים. הסוכנות מציינת כי סינוואר מונה למנהיג הכללי של חמאס לאחר חיסולו של הנייה בטהרן באוגוסט.

באיראן אינטרנשנל, גוף תקשורת של האופוזיציה האיראנית, נכתב בכותרת הראשית כי "ישראל מדווחת שחיסלה את מפקד חמאס סינוואר". "סינוואר מילא תפקיד מרכזי בבניית הברית האסטרטגית של חמאס עם איראן, לפי אנליסטים וגורמים צבאיים ישראליים ומערביים", נכתב.

הכותרת הראשית באיראן אינטרנשנל / צילום: צילום מסך
 הכותרת הראשית באיראן אינטרנשנל / צילום: צילום מסך

"הדיכוי האכזרי של בעלת בריתה של איראן, סוריה, החל מ-2011 נגד מורדים ומתנגדי משטר הקשורים לאחים המוסלמים - התנועה האידיאולוגית ממנה צמח חמאס - פגע ביחסים עם טהרן שסינוואר סייע לתקן. סינוואר נסע לאיראן לביקור ב-2012 בו צולם כחלק ממשלחת חמאס בקהל עם חמינאי ולאחר מכן השתפרו קשרי חמאס-איראן. הסיוע של איראן, שהוזכר תכופות על ידי סינוואר, היה חשוב בבניית הכוח הצבאי של חמאס".

הפייננשל טיימס הבריטי מדווח כי סינוואר נחשב ל"אדריכל" של מתקפת ה-7 באוקטובר 2023. העיתון מציין כי סינוואר החליף את קודמו, איסמעיל הנייה, שנהרג בפיצוץ שיוחס לישראל בטהרן ביולי. העיתון מזכיר גם את חיסולו של חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה, בחודש שעבר.

בסקיי ניוז מביאים את דבריו של סמואל רמאני, עמית מכון המחקר הבריטי RUSI, שטוען כי מותו של סינוואר יהיה "צעד ענק" לקראת השגת יעדי ישראל בעזה. עם זאת, רמאני מדגיש כי חמאס "ישרוד" למרות זאת, כפי שהארגון הצליח להתאושש בעבר. הוא מוסיף כי ארגונים אחרים, כמו הג'יהאד האיסלאמי, עשויים לנצל את המצב ולצבור תאוצה בעקבות השיבושים הנוכחיים.