בעולם מתפעלים: כך הפכה ישראל את המלחמה לאירוע הרסני ומסוכן עבור אויביה המושבעים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חיסול סינוואר פותח הזדמנות להפסקת אש אבל גם מדרבן את ישראל להציג הישגיים לפני הבחירות בארה"ב, ישראל קיבלה עזרה מארה"ב במרדף אחרי בכירי חמאס, ואוסטרליה רוצה לבטל רישונות יצוא ביטחוני לישראל מלפני המלחמה• כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

שאלות ותשובות | מערכת ניווט של צוללות: כך פועלים הכטב״מים שמפתיעים את ישראל
פרשנות | מזימת ההשמדה של איראן עברה לשלב המעשי  

1איך ישפיע החיסול של סינוואר על המשך המלחמה?

"לאחר מותו של סינוואר, ישראל שואפת להגיע להישגים אסטרטגיים לפני הבחירות בארה"ב", נכתב בכותרת של כתבה שפורסמה ברויטרס. "חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר סימן ניצחון גדול לישראל. אבל מנהיגים ישראלים מבקשים להשיג הישגים אסטרטגיים מעבר לניצחונות צבאיים - לעצב מחדש את הנוף האזורי לטובת ישראל ולהגן על גבולותיה מכל התקפות עתידיות, אומרים מקורות הבקיאים בנושא". נכתב כי בשלב זה, "ישראל ממהרת להסב נזק מקסימלי לחמאס בעזה ולחיזבאללה בלבנון, ומנצלת את הרגע להגדיר אזורי חיץ דה פקטו במטרה ליצור מציאות בלתי הפיכה לפני שנשיא אמריקאי חדש ייכנס לתפקידו בינואר, מקורות אמרו לרויטרס".

"יש נוף חדש, שינוי גאו-פוליטי חדש באזור", אמר דיוויד שנקר, לשעבר עוזר מזכיר המדינה של ארה"ב לענייני המזרח הקרוב, שכיום הוא עמית בכיר בצוות החשיבה של מכון וושינגטון. לפני המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר 2023, ישראל הייתה "מוכנה לסבול איום ברמה גבוהה", הגיבה לירי רקטות מהקבוצה המיליטנטית הפלסטינית ומאויבים אחרים עם תקיפות מוגבלות, אמר שנקר. "כבר לֹא". נכתב כי לישראל יש "שאיפות רחבות יותר. מתקפה קרקעית בלבנון שהחלה במהלך החודש האחרון שואפת לדחוק את חיזבאללה בחזרה כ-30 ק"מ מגבולו הצפוני, אל מאחורי נהר הליטני, ולהבטיח שארגון הטרור יפורק לחלוטין מנשקו לאחר 30 שנות תמיכה צבאית מאיראן".

"למרות מותו של סינוואר, שלום במזרח התיכון עדיין עלול להיות חמקמק", נכתב בכותרת של כתבה שפורסמה בניו יורק טיימס. נכתב כי מצרים וירדן, שכנות קרובות לסכסוך, קראו שוב ושוב להפסקת אש, מודאגות מחוסר היציבות האזורית והשפעתה על הכלכלות שלהן. "גם המונרכיות הערביות במפרץ דחפו להרגעה". נכתב כי "אפילו אויביה המושבעים של ישראל בציר ההתנגדות - איראן והקבוצות החמושות שבהן היא תומכת, כולל חיזבאללה, החות'ים ומיליציות פרוקסי שונות בעיראק - עשויות לחפש מוצא מסכסוך שמתגלה יותר ויותר הרסני ומסוכן עבורם, אומרים אנליסטים". אבל "ההסכמה להפסקת אש תלויה יותר בישראל ובחמאס מאשר בכל אחד מאותן שחקניות", נכתב. "ובעוד שרבים בישראל קראו להפסיק את הלחימה, להחזיר הביתה החטופים, ולהפחית את העומס על הצבא והכלכלה של ישראל, מנהיגי המדינה הסלימו שוב ושוב את המלחמה".

מתוך רויטרס, מאת סמיה נקחול, טום פרי, ג'יימס מקנזי. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך הניו יורק טיימס, מאת ויויאן יי. לקריאת הכתבה המלאה. 

2לא רק עם נשק: העזרה של ארה"ב במרדף אחרי מנהיגי חמאס

"ימים לאחר שחמאס תקף את ישראל ב-7 באוקטובר 2023, הפנטגון שלח בשקט כמה עשרות חיילי קומנדו לישראל כדי לעזור לייעץ לגבי מאמצי התאוששות החטופים, אמרו גורמים אמריקאים", נכתב בניו יורק טיימס. עד מהרה הצטרפו לכוחות אלה קציני מודיעין, הן בישראל והן במטה ה-CIA. נכתב כי "במשך יותר משנה, רוב תשומת הלב והביקורת סביב התמיכה האמריקאית בישראל התמקדו בפצצות ובנשק מתוצרת ארה"ב שישראל השתמשה בה כדי לתקוף את עזה. אבל הסיוע המודיעיני לישראל היה קריטי. המודיעין האמריקאי סייע לאתר את ארבעת החטופים שחולצו על ידי כוחות ישראלים ביוני, וכמעט מתחילת המלחמה, הצבא והמודיעין של ארה"ב התמקדו לא רק בחיפוש אחר חטופים, אלא גם בציד אחר המנהיגים הבכירים של חמאס". נכתב כי כי "הצמרת האמריקאית לא תובעת קרדיט על המבצע הישראלי שהרג את סינוואר, אבל הם מציינים שהמידע שהיה בידם סייע בחיסול".

"זמן קצר לאחר מעשי הטבח ב-7 באוקטובר, הנחיתי את אנשי המבצעים המיוחדים ואנשי המודיעין שלנו לעבוד לצד עמיתיהם הישראלים כדי לסייע באיתור ומעקב אחר סינוואר ומנהיגי חמאס אחרים המסתתרים בעזה", אמר הנשיא ביידן בהצהרה ביום חמישי. עוד צוין כי במהלך המלחמה בעזה, "על פי גורמים בכירים, כוחות המודיעין המשולבים' של ארה"ב התאימו את המיקוד שלהם בהתבסס על מודיעין בזמן אמת. לפעמים, המידע הטוב ביותר היה על מיקומם של חטופים, ופעמים אחרות עקבו אחר מנהיגי חמאס, אך אף אחת מהמשימות לא נזנחה. צוותי המודיעין בישראל ובמטה ה-CIA שיתפו מידע באופן קבוע", גם "בעוד שבכירים אמריקאים הבהירו כי הם אינם מעורבים ישירות בפעולות הצבאיות של ישראל".

מאחר שבכירי חמאס החזיקו חטופים בקרבתם, והוציאו הוראות לירות בחטופים אם יתגלו כוחות ישראליים בקרבת מקום, "במשך רוב המלחמה, גורמי צבא ארה"ב אמרו שהחיפוש אחר החטופים הוא המשימה העיקרית שלהם בישראל, אבל בכירים בממשל תיארו את החיפושים אחר החטופים ואחרי מנהיגי חמאס כשזורים זה בזה".

נכתב כי גורמים אמריקאים אמרו כי בכירים בבית הלבן נפגשו בקביעות עם מנהל ה-CIA ויליאם ברנס ושר ההגנה לויד אוסטין כדי לדון כיצד לתמוך טוב יותר בצוותי המודיעין המחפשים את סינוואר. צוין כי למרות שפרטים ספציפיים על המודיעין שסופקו לישראל לא נחשפו, גורמים רשמיים אישרו כי "כוחות המבצעים המיוחדים של ארה"ב השתמשו לפחות בשישה מל"טים של MQ-9 Reaper כדי לסייע באיתור חטופים. בעוד שהמל"טים לא יכולים למפות את המנהרות התת-קרקעיות של חמאס, הם יכולים לזהות חתימות חום של אנשים שנכנסים או יוצאים. בסופו של דבר, יחידת סיור ישראלית היא שמצאה את סינוואר. גורמים אמריקאים הדגישו כי לא היו כוחות אמריקאים מעורבים ישירות במבצע שהרג אותו, וכינו זאת משימה בהובלת ישראל".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת ג'וליאן א. ברנס, אריק שמידט, הלן קופר. לקריאת הכתבה המלאה.

3אוסטרליה בוחנת מחדש רישיונות ליצוא ביטחוני לישראל

אוסטרליה בוחנת מחדש את 66 רישיונות היצוא הביטחוני לישראל שאושרו לפני תחילת הלחימה בעזה, נכתב בגרדיאן. נכתב כי הבדיקה מתבצעת "בדומה להערכה מחדש שביצעה ממשלת בריטניה לאחרונה לגבי רישיונות נשק לישראל". נכתב כי דובר משרד הביטחון האוסטרלי אישר כי הבדיקה נמשכת במטרה להבטיח שהרישיונות תואמים את מחויבויות אוסטרליה, כולל בתחום זכויות האדם. עוד נכתב כי אוסטרליה הדגישה כי לא סיפקה נשק או תחמושת לישראל מאז תחילת הלחימה ולאורך חמש השנים האחרונות. עם זאת, הממשלה מתמודדת עם ביקורת על חוסר שקיפות בנוגע לתוכן הרישיונות.

בנוסף, נודע כי מאז אוקטובר 2023 אוסטרליה העניקה 12 רישיונות יצוא ביטחוני חדשים לישראל לצורך תיקון ותחזוקה של ציוד. עוד צוין כי המרכז האוסטרלי לצדק בינלאומי "פנה באפריל לשר הביטחון ריצ'רד מרלס בדרישה לבטל את כל רישיונות היצוא לישראל, בטענה כי 'יש סיכון ממשי שהציוד יאפשר הפרות חמורות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי'". נכתב כי פנייה זו הגיעה בעקבות אזהרות מצד גופים בינלאומיים, בהם בית הדין הפלילי הבינלאומי והעצרת הכללית של האו"ם, בנוגע להפרות זכויות מצד ישראל.

מתוך הגרדיאן, מאת דניאל הירסט. לקריאת הכתבה המלאה. 

4איראן מזהירה משיתוף-פעולה עם ישראל 

"איראן מזהירה: כל מי שיודע על התקיפה הישראלית יישא באחריות", נכתב בכותרת של כתבה שפורסמה באריאן אינטרנשיונאל. "בתגובה לטענתו של הנשיא ביידן לפיה הוא יודע מתי ואיך ישראל תגיב, שר החוץ של איראן, עבאס ארקצ'י, הצהיר כי כל מי שמודע לעיתוי ולאופן של מתקפה ישראלית על איראן חייב להיות אחראי", נכתב. כל מי שיש לו ידע לגבי "איך ומתי ישראל הולכת לתקוף את איראן' ו/או תומך בפעולה כזו צריך לתת דין וחשבון לכל ההשלכות", צייץ שר החוץ האיראני בטוויטר בשבת.

זאת לאחר ש"מוקדם יותר ביום שישי אמר ביידן שיש לו תובנה לגבי 'איך ומתי ישראל הולכת להגיב למתקפות הטילים של איראן', אם כי הוא נמנע מלמסור פרטים נוספים. ביידן גם ציין כי ישנה הזדמנות לטפל במתיחות המתמשכת בין ישראל לאיראן באופן שיכול לעצור זמנית את הסכסוך ביניהן במזרח התיכון. 'יש הזדמנות, לדעתי, ועמיתיי מסכימים, להתמודד עם ישראל ואיראן בצורה שתסיים את הסכסוך לזמן מה. זה יסיים את הסכסוך, במילים אחרות, ועוצר את חילופי הדברים הנשנים', צוטט ביידן".

מאמר מערכת מתוך איראן אינטרנשיונאל. לקריאת הכתבה המלאה.