בני 50 ומעלה? בקרוב תקבלו הודעה מפתיעה בנוגע לפנסיה שלכם

תקנות שהפיץ משרד האוצר עשויות להשפיע על חוסכי פנסיה שנמצאים ב"מסלול תלוי גיל" שאינו מתאים לגילם • לפי טיוטת התקנות, חוסכים אלו יקבלו התראה של שלושה חודשים על העברה אוטומטית למסלול התואם את גילם, אלא אם כן יבקשו אקטיבית לעבור למסלול עם רמת סיכון גבוהה יותר • ומה בנוגע לחוסכים במסלולי S&P 500?

הודעה חשובה לחוסכים לפנסיה מעל גיל 50 / צילום: Shutterstock, Artem Postoev
הודעה חשובה לחוסכים לפנסיה מעל גיל 50 / צילום: Shutterstock, Artem Postoev

טיוטת תקנות שהפיץ משרד האוצר עשויה להשפיע על לא מעט חוסכים לפנסיה, הנמצאים ב"מסלול תלוי גיל" שאינו מתאים לגילם. בהתאם ל"מודל הצ'ילאני" המקובל בישראל, ככל שאדם מתקרב לגיל הפרישה, כך רמת הסיכון שלו אמורה לרדת. לפי הכללים החדשים, שצפויים להיכנס לתוקף ב־31.12.25, "עמית לא יהיה רשאי להצטרף למסלול ברירת מחדל שאינו תואם את גילו". במילים פשוטות, החברות יקבלו תקופת זמן של שנה לעשות סדר ולוודא שאנשים נמצאים במסלולים התואמים את גילם. נדגיש שלא תהיה מניעה לבחור לחסוך במסלולים שונים כגון מניות או S&P 500.

רשימת הגזירות מתרחבת: באוצר רוצים להנחית מכה על חוסכי הפנסיה התקציבית
האם יהיה לנו מספיק כסף בפנסיה? התשובה של מנכ"לית חברת הגמל הגדולה בישראל  

מטרת התקנות היא לעשות סדר במנגנון הבטחת התשואה, שמחליף את האג"ח המיועדות (אותן אגרות שהאוצר הנפיק). ככל שהגיל עולה, כך ההגנה גדולה יותר. המטרה היא שמי שפרש לפנסיה יקבל כ־60% הגנה, בני 50 ומעלה שחוסכים במסלול תלוי גיל יקבלו כ־30% ושאר החברים בקרן יתחלקו ביתר.

לפי טיוטת התקנות, חוסכים שנמצאים במסלול שאינו תואם את גילם יקבלו התראה של שלושה חודשים על העברה אוטומטית למסלול התואם את גילם, אלא אם כן יבקשו אקטיבית לעבור למסלול עם רמת סיכון גבוהה יותר. לדוגמה, אם אדם בן 65 חוסך במסלול לגילאי 50 ומטה, הוא יקבל הודעה המתריעה על כך שהוא נמצא במסלול שאינו תואם את גילו ויצטרך לעשות פעולה אקטיבית כדי להישאר במסלול ברמת סיכון גבוהה יותר. אם אותו אדם חוסך במסלול מתמחה כגון S&P 500, לא יחול שינוי אוטומטי והוא אומנם ייהנה מסיכוי לתשואה גבוהה יותר אבל גם מסיכון גבוה יותר. במקרה זה, מנגנון הבטחת התשואה שלו יהיה קטן יותר מהחוסכים במסלול תלוי גיל. נדגיש שמדובר בשלב מקדמי של ההליך, והמתווה עשוי לעבור עוד שינויים בהמשך.