הקשר לארדואן: בעת שחוסל, סינוואר נשא קליעים מתוצרת טורקית

מנהיג חמאס נשא עמו, במהלך היתקלות שבה נהרג, קליעים מתוצרת חברת אוזקורסן הטורקית, שמקום מושבה באיסטנבול • לחמאס אין קושי לשים את ידיהם על אמל"ח טורקי, משום שאיסטנבול הפכה לבסיס פעילות משמעותי שלהם, כשמשטר ארדואן מספק להם אכסניה חמה

הקליעים מתוצרת חברת אוזקורסן הטורקית שיחיא סינוואר נשא עמו בעת שחוסל
הקליעים מתוצרת חברת אוזקורסן הטורקית שיחיא סינוואר נשא עמו בעת שחוסל

מנהיג חמאס וראש הלשכה המדינית, יחיא סינוואר, נשא קליעים מתוצרת חברת אוזקורסן הטורקית, שמקום מושבה ברובע בע'ג'ילאר באיסטנבול - כך עולה מתמונת האמל"ח והאמצעים שהוא נשא בהיתקלות שבה הוא נהרג. 

טורקיה מאפשרת לחמאס לפעול משטחה. למה ישראל לא מתערבת?
WSJ | סינוואר שינה את המזרח התיכון - אבל לא כפי שדמיין

חברת אוזקורסן נוסדה בשנת 1987 בתחום המכניקה, וב־2011 התרחבה לפיתוח מחסניות לשוט־גאן ולירי ספורטיבי. בחמש השנים האחרונות מייצרת החברה קליעים בקליברים שונים לאקדחים, ומייצאת ל־65 מדינות. היא מהווה ספקית משמעותית של חברת MKE הטורקית הלאומית, שדורגה במקום ה־84 בטבלת 100 החברות הגדולות של "דיפנס ניוז" לשנת 2024. 

לחמאס אין קשיים לשים את ידיהם על אמל"ח טורקי, משום שאיסטנבול הפכה לבסיס פעילות משמעותי שלהם, על אחת כמה וכמה לאחר עסקת שליט שבה בכירים רבים בארגון הטרור שוחררו וגורשו לטורקיה. משטר ארדואן מספק להם אכסניה חמה, וכך אחד מבכירי משוחררי שליט, זאהר ג'בארין, פיתח מערך פיננסים בינלאומי בהיקף יותר מחצי מיליארד דולר בבעלות חמאס

הקליעים מתוצרת חברת אוזקורסן הטורקית שיחיא סינוואר נשא עמו בעת שחוסל
 הקליעים מתוצרת חברת אוזקורסן הטורקית שיחיא סינוואר נשא עמו בעת שחוסל

החתן של ארדואן 

דמות משמעותית בתעשיות הביטחוניות של טורקיה שמביע כל העת תמיכה בפעילות הטרור הפלסטינית ומבקר את ישראל הוא ה־CTO של יצרנית המל"טים הטורקית, סלצ'וק בייראקטר, שהוא גם חתנו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן. בתקשורת הטורקית שברובה משמשת כמכונת תעמולה של ארדואן, דואגים לפאר את שמו של  סלצ'וק.

במסגרת זאת מובלט, למשל, היקף תשלומי המסים שלו. בשנת 2023 הוא הוכרז, זו השנה השנייה ברציפות, כמשלם המסים הגבוה ביותר בטורקיה ב־2022, עם כ־564 מיליון לירה (כ־16.5 מיליון דולר) ששולמו למדינה ב־2022. זהו סכום גדול פי ארבעה מגובה המסים ששילם בשנת 2021.

לאורך שנים זוכה בייקאר, יצרנית המל"טים מסדרת בייראקטר, לנוכחות ערה בתקשורת הטורקית - ובמיוחד הממסדית. התקשורת החופשית, לכאורה, היא בעצמה כזו שעושה דבריו של הנשיא, וכמובן זו הממסדית - אבל בייראקטר זוכה לנוכחות בה בהיקף שלא משאיר מקום לדמיון. בינואר, למשל, סלצ'וק השתתף, כמיטב המסורת שלו, בהפגנה אנטי־ישראלית, אפילו בעלת מאפיינים אנטישמיים, שהתקיימה בגשר גלאטה באיסטנבול.

באופן שאינו מפתיע, מארגן אותה הפגנה היה גיסו של סלצ'וק, בילאל ארדואן. במהלך אותה הפגנה, בה בייראקטר עטה צעיף פלסטיני, בילאל דאג להביע קונספירציה אנטי־ישראלית קיצונית, לפיה "הרוצחים ברצח העם בעזה ורוצחי 12 החיילים הטורקים זהים". כלומר, לטענתו המופרכת, ישראל מפעילה בו־זמנית הן את צה"ל ברצועת עזה והן את המחתרת הכורדית (PKK) נגד צבא טורקיה בצפון עיראק ובצפון סוריה.