משכנתה | פרשנות

הנתון שקפץ בחדות ומדאיג את בנק ישראל

המפקח על הבנקים זימן את ראשי החטיבות העסקיות בבנקים הגדולים לפגישה חריגה בנושא הסיכונים בענף הנדל"ן • אחת הסיבות לכך היא הזינוק במבצעי המימון של היזמים, במסגרתם נדרשים הלווים לשלם חלק קטן כעת ואת היתרה בהמשך

מבצעי המימון מציפים את השוק / צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מבצעי המימון מציפים את השוק / צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המפקח על הבנקים בבנק ישראל, דני חחיאשוילי, זימן את ראשי החטיבות העסקיות בבנקים הגדולים לפגישה חריגה שתיערך אחרי החג. הנושא: הסיכונים בענף הנדל"ן.

המסר שעולה מהזימון הוא דאגה לאור מספר נתונים העולים מן השוק. אחד המוקדים צפוי להיות מבצעי המימון של היזמים, במסגרתם נדרשים הלווים לשלם חלק קטן כעת (לרוב כ-20%) ואת היתרה בהמשך. 

מחולון ועד רמת גן: תתכוננו לשלם 30% יותר בארנונה 
בלעדי | סוף לעיוות במחירי הדירות: מבצעי מימון וממ"דים ישוקללו במדד מ-2025
פרשנות | תנועת מספריים: המגמה שמרסנת את מחירי הדיור. האם יש סיבה לאופטימיות?

כיצד מזהים את התקופה שבה החלו היזמים במבצעים הפיננסיים שלהם? באמצעות נתוני הלוואות הבולט והבלון, בהן הקרן נפרעת רק בסוף.

באופן רגיל הלוואות אלה היוו 5-8% מהיקפי המשכנתאות החודשיים. בסוף המחצית הראשונה של השנה שעברה חצו המשכנתאות הללו את רף ה-10%, ובחודשים האחרונים הן מהוות 17%-15%, רמה חריגה בגובהה.

גם נומינלית, היקפי המשכנתאות הללו בחודשים יולי ואוגוסט השנה עלו לרמות שיא של יותר מ-1.4 מיליארד שקל בחודש - רמות שהשוק לא הכיר קודם לכן.

בספטמבר נלקחו הלוואות כאלה בהיקף נמוך מעט של 1.36 מיליארד שקל, אך לא נראה שזה מורה על סוף הדרך של המבצעים הפיננסיים. להפך.

על כך מעידה התנהלות בנק ישראל. הרמה מוסיפה להיות גבוהה מאוד ומדאיגה, וההחלטה לזמן את נציגי הבנקים לפגישה נבעה כנראה גם בעקבות השיא של יולי (אז נלקחו כמעט 1.5 מיליארד שקל), ולא שונתה בעקבות הירידות הקלות באוגוסט (1.42 מיליארד שקל) וספטמבר (1.36 מיליארד שקל).