מכה לרוסיה? המדינה הקטנה שמתקרבת לאיחוד האירופי

רוב זעום מתושבי מולדובה הכריעו בעד עיגון הכוונה להצטרף לאיחוד האירופי לחוקת המדינה • זאת למרות שהתחזיות היו לניצחון גורף הרבה יותר, ולאחר שרוסיה השקיעה מיליוני דולרים רבים, לטענת הממשלה בקישיניב, בקניית קולות

נשיאת מולדובה, מאיה סנדו / צילום: ap, Vadim Ghirda
נשיאת מולדובה, מאיה סנדו / צילום: ap, Vadim Ghirda

רוב זעום של תושבי מולדובה, מדינה סובייטית לשעבר הגובלת באוקראינה ממזרח וברומניה ממערב, הכריע בעד עיגון הכוונה להצטרף לאיחוד האירופי לחוקת המדינה - כך עולה מתוצאות משאל עם שהתקיים בתחילת השבוע, אליו נשאו עיניים בחודשים האחרונים מוסקבה מצד אחד ובריסל ובירות אירופיות אחרות מנגד.

לא מחכה: אירלנד פועלת להטיל סנקציות כלכליות עצמאיות על ישראל
תא"ל דן גולדפוס חשף בחו"ל: כך אילצה ישראל את סינוואר לצאת מהמנהרה

מולדובה, שבה חיים כשלושה מיליון בני אדם, היא אחת המדינות העניות באירופה מבחינת תמ"ג, ועמדה במשך שנים בראש דירוג המדינות שאזרחיהן נוטשים אותן לטובת עבודה. לכאורה, ההצטרפות לאיחוד האירופי, מלווה במיליארדים שאמורים לזרום מבריסל, אמורה להיות הזדמנות קורצת לתושבי המדינה, אך התוצאות הצמודות מצביעות על מורכבות התמונה. כ-750 אלף מצביעים הצביעו בעד שינוי החוקה, לעומת 738 אלף שהצביעו נגד. הפער בין המחנות עמד על 0.8%, צמוד הרבה יותר מהתחזיות שהעריכו עד 20% הפרש לטובת התומכים בשינוי.

מי שיזמה את משאל העם, שבו התבקשו תושבי המדינה להכריע אם להוסיף את ההצטרפות העתידית לאיחוד האירופי לחוקה, היא הנשיאה המכהנת מאיה סנדו. בעקבות המלחמה באוקראינה והחשש מרוסיה, יזמה סנדו הפרו-אירופית את ההתקרבות לגוש המשותף, והחלה רשמית בשיחות הכנה להצטרפות, צעד שהתקבל בהתלהבות בבריסל. בניסיון לצבור תמיכה ציבורית במהלך, הכריזה סנדו על משאל עם בנושא, שהתקיים ביום ראשון במקביל לבחירות לנשיאות. כעת, אם תיבחר סנדו לכהונה נוספת, היא צפויה לקדם את ההצטרפות, אך ניסיון העבר והדרישות של האיחוד האירופי מראים כי מדובר בתהליך אטי, שעשוי להימשך שנים ארוכות.

הערכות: רוסיה הוציאה 150 מיליון דולר על קניית קולות

אולם התוצאות הקרובות מהצפוי, והעובדה כי סנדו עצמה נגררה לסיבוב שני בבחירות לנשיאות אחרי שלא השיגה 50% מהקולות, מוכיחים כי הקרב בין בריסל למוסקבה אינו קל לניצחון. רוסיה השקיעה הרבה מאוד בניסיון לנצח במשאל העם השבוע, לפי אנליסטים אירופיים, והממשלה בקישינב האשימה את רוסיה בקניית קולות, בניסיונות השפעה על דעת הקהל, וביצירת "רשת מקומית" שנועדה לזרוע דיסאינפורמציה ולהטות את התוצאות. לפי סנדו, "ישנן עדויות לקניית 300 אלף קולות" ולפי הערכות אחרות רוסיה הוציאה כ-150 מיליון דולר על קניית קולות.

שרת החוץ לשעבר של פינלנד, שעמדה בראש גוף שפיקח על הבחירות, אמרה בהודעה רשמית כי "האיום הגדול ביותר לחופש הבחירות היה קמפיין נרחב ושיטתי להשפעה זרה מצד רוסיה, ששיתפה פעולה עם שחקנים ממולדובה ויצרה מניפולציה של המידע, קניית קולות ועוד פעילות בלתי חוקית בנוגע להצבעה". הרוסים ובעלי בריתם במדינה אומרים כי על מולדובה להימנע מהצטרפות לאיחוד האירופי בשל החשש מתגובה רוסית, ולשמור על נייטרליות.

התוצאות הראשוניות שהגיעו מהמדינה עצמה הראו רוב למתנגדים לעיגון ההצטרפות לאיחוד לחוקה, אך מי שהטה בסופו של תהליך ספירת הקולות את הכף למען המצטרפים הייתה הקהילה המולדובנית הגדולה החיה מחוץ למדינה, רובה במדינות אירופה. במקביל, סנדו קיבלה 42%, מתחת לרף הדרוש לניצחון בסיבוב הראשון והיא תיאלץ להתמודד שוב בסיבוב השני שיתקיים בחודש הבא.

באיחוד האירופי נשמעה אנחת רווחה כשהתברר בתום ספירת קולות המצביעים כי רוב תמך בהצטרפות. "מול טקטיקות ההתערבות ההיברידיות של רוסיה, מולדובה הראתה כי היא מדינה עצמאית, חזקה וכי היא מעוניינת בעתיד אירופי", אמרה נשיאה הנציבות האירופית, אורסולה פון-דר-ליין. במוסקבה, מנגד, הצביעו על הדינמיקה שבה ככל שעברו הימים גדל כוחו של מחנה התומכים (בשל ספירת ההצבעות מחו"ל), ודובר הקרמלין אמר כי מדובר ב"תופעה חשודה".

אנליסטים העריכו כי התוצאה הצמודה עשויה לחזק את ניסיונותיה של מוסקבה לזרוע פילוג במדינה ולמנוע הצטרפות עתידית לאיחוד האירופי. עיקר הפעילות מתרכזת בפריפריה, ובעיקר באזורים של מיעוטים אתניים החוששים לעצמאותם. "הבחירות השבוע מראות כי החזון האופטימי של האיחוד... לגבי העובדה שאג'נדה ליברלית ודמוקרטית תטה את המצביעים לכיוון אירופה... הולך והופך לבלתי בטוח", נכתב בפרשנות באתר "פוליטיקו" האירופי. בסוף השבוע יתקיימו בגיאורגיה, שגם בה מתקיים קרב רוסי-אירופי על השפעה, בחירות שבהן עשויה לעלות לשלטון ממשלה פופוליסטית שערכיה עומדים בניגוד לאלו של האיחוד האירופי.

בבחירות במולדובה האשימה המשטרה המקומית את האוליגרך המולדובי-ישראלי אילן שור בניהול רשת של השפעה על הבחירות, כולל קנייה מסיבית של קולות. הוא ברח מהמדינה ב-2019, אחרי שהואשם במעילה, ומתגורר כעת במוסקבה. הוא הכחיש את ההאשמות נגדו. שור השקיע בין היתר באזור גגאוזיה, בדרום המדינה, שבו התמיכה בהצטרפות לאיחוד האירופי עמדה על 5% בלבד, ורוב התושבים דוברים רוסית.