משבר ביחסים? המתיחות בין שתי חברות השבבים החשובות בעולם

מדור חדש של גלובס יציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות של ענף ההייטק • והפעם: אחרי 30 שנים של שיתופי פעולה, אנבידיה ו-TSMC מתרחקות • מתקפת סייבר פרו-פלסטינית • ענקית הרחפנים הסינית שתובעת את ארה"ב ועוד • חדשות ההייטק, מדור חדש

צילומים: Shutterstock, AP; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: Shutterstock, AP; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החברות המסקרנות בתחום, האירועים שלא כדאי לפספס והפיתוחים שיעצבו את המחר: מדור חדש של גלובס יציג מדי שבוע את החדשות מהשבוע החולף בענף ההייטק.

והשבוע: כך הגיבה אמזון לתלונות ישראלים על חסימתם מהרשמה לפלטפורמת הידורים החיים טוויץ', אנבידיה ו-TSMC מתרחקות, תביעה נגד משרד ההגנה של ארה"ב: ענקית הרחפנים הסינית טוענת שהכנסתה לרשימה השחורה נעשתה ללא סיבה מהותית, ואיש ההון סיכון הוותיק שמוביל סבב השקעה של 15 מיליון דולר בחברת בילטאון.

לאחר שפיגרו אחר המדדים: האם מניות הטכנולוגיה מישראל יעשו קאמבק?
ניתוח | מניות השבבים הישראליות צנחו, ואז קיבלו המלצה חמה מבנק אוף אמריקה
אופן ווב על המייסד המודח: "כמה פעמים צריך להבהיר למנכ"ל כי החברה לא מעוניינת בשירותיו"

1משתמשים ישראלים נחסמו מהרשת הפופולרית של אמזון - כך היא הגיבה

אמזון היא החברה השנייה בגודלה בארה"ב ומתוקף כך היא משקפת את פני החברה האמריקאית - יש בה עובדים ומשתמשים שתומכים בישראל ויש כאלה שמתנגדים לה.

יחד עם זאת, ולמרות שהחברה מחזיקה במדיניות אדוקה נגד פגיעה בלהטב"ים, אסיאתים, שחורים, נשים ובעלי מוגבלויות - כשהדבר מגיע לישראלים, הבקרה רופפת יותר, למרות שהחברה מחזיקה בחיפה ותל אביב מרכזי פיתוח שמכניסים לה מיליארדי דולרים. כך לדוגמה, בתחילת המלחמה ההנהלה העולמית נקטה במדיניות אי הכרה רשמית בעובד החטוף סשה טרופנוב, בסובלנות כלפי התבטאויות אנטישמיות בקבוצות שיח ערביות ומוסלמיות ברשת הפנימית, וגם במספר תקריות נגד ישראל בפלטפורמת הסטרימינג טוויץ' (Twitch) שרכשה אמזון ב-2014.

טוויץ', פלטפורמת השידורים החיים שמאפשרת למשפיענים לנהל שיחות פוליטיות, לשדר משחקי מחשב או להקליט את עצמם מקודדים תוכנה - חסמה רישום של משתמשים חדשים מישראל. רק לאחר תלונות שהגיעו היא התנצלה, הסירה את החסימה, וטענה כי השביתה רישום של "משתמשים חדשים שבחרו באימות לפי כתובת דוא"ל בישראל ובפלסטין בעקבות פיגועי ה-7 באוקטובר 2023 כדי למנוע העלאות של חומר גרפי הקשור למתקפה". החברה אף הודתה כי הרישום היה סגור כך במשך שנה תמימה "בהסח הדעת", לטענתה.

בקרב קהילת המשתמשים ברשת החברתית רדיט, זכתה התגובה של טוויץ' לביקורת נוקבת: הגולשים טענו כי גם הרישום מטלפונים ניידים היה חסום במקרים רבים - והמשתמשים פשוט לא קיבלו את הודעת השגיאה; שנית, קשה להאמין כיצד חברה כה גדולה "מפספסת" נתון מרכזי כמו שיעור הרישום לשירות ממדינה אחת במשך שנה שלמה, כאשר נתונים אלה בדרך כלל נבחנים בקפידה לאורך השנה כמדד לצמיחת החברה.

2יחסים מתוחים בין אנבידיה ו-TSMC

אנבידיה וטייוואן סמיקונדקטור (TSMC) עובדות יחד כבר יותר משלושים שנה, אך הרעב העולמי למעבדים גרפיים וליכולת עיבוד בינה מלאכותית שם את הנאמנות בין שתי החברות במבחן. לפני כחצי שנה חשף אתר הטכנולוגיה דה-אינפורמיישן מתיחות בין שתי החברות לאחר שהתברר כי השקתו של מעבד הדגל של אנבידיה, ה"בלקוול", צפויה להתעכב בשל בעיות בעבודה בסביבת מתח גבוה המאפיינת חוות שרתים, ועד מהרה נוצר קרב גירסאות בין אנבידיה, שמתכננת את השבבים, ל-TSMC שמייצרת אותם - לגבי האחריות לתקלה. מהנדסי אנבידיה האשימו את טכנולוגיית אריזת השבבים החדשה של TSMC שארזה סוגים שונים של שבבים יחד, בעוד שאנשי TSMC אמרו לדה אינפורמיישן כי אנבידיה זירזה את פיתוח תהליך הייצור החדש שלה, מה שהביא להופעתן של תקלות.

כעת חושף דה אינפורמיישן מסכת של לחצים וכיפופי ידיים בין שתי החברות שעשויות לסמן משבר חדש ביחסים. אנבידיה, כך נטען, מפעילה לחצים כבדים על TSMC לפתח עבורה טכנולוגיית ייצור מעודכנת להרחיב את פסי הייצור שלה בעשרות אחוזים מדי שנה ולבנות מפעל אריזת שבבים במיוחד עבורה. זו, מצידה מתקשה לעשות זאת בקצב הרצוי: האפשרות להתרחב במהירות בתוך טייוואן מאתגרת בגלל מאפיינים טופוגרפיים של האי, מעמיסה עליה עלויות תפעול כבדות במיוחד, ומלבד זאת, עליה לשרת קודם כל את הלקוח הגדול ביותר שלה, אפל, שקודם לאנבידיה בתעדוף העסקי. מה גם שדרישות מופרזות כגון אלה של אנבידיה, לטעמה, עלולים להביא לקוחות אחרים לדרישות דומות - דבר ש-TSMC לא תעמוד בו. לטענת מנהלים שדיברו עם דה-אינפורמיישן, שיחה בין אנבידיה ל-TSMC התלהטה עד כדי כך שכמה מנהלים במפעל השבבים שנכחו במקום הטילו ספק בחשיבותה של אנבידיה כלקוחה.

לפיכך, אנבידיה בוחנת לראשונה גם את האפשרות לייצר שבבי גיימינג - שבבים בעלי מאפיינים מתוחכמים פחות מאלה של מעבדי הבינה המלאכותית - במפעלי סמסונג בקוריאה. לפי הפרסומים, אנבידיה מחפשת אגב כך להוזיל בעד 30% את ייצור המעבדים.

3מתקפת הסייבר הפרו-פלסטינית שהתחזתה לחברת סייבר אמינה

מתקפת סייבר פרו-פלסטינית הצליחה ליצור בהלה בזכות התחזות לחברת סייבר לגיטימית. ב-8 באוקטובר האחרון, בסמוך ליום השנה לטבח, קיבלו חברות בישראל הודעת דוא"ל שנשלחה לכאורה מחברת הסייבר הסלובאקית ESET, לה פעילות שיווק ומכירות בארץ. ההודעה שנשאה את הלוגו של חברת הסייבר הפצירה במשתמשים באמצעות לינקים להוריד קבצים המתארחים כביכול בשרתי חברה על מנת להתגונן מפני מתקפות עתידיות.

חוקר אבטחת הסייבר קווין בומונט, שפרסם את דבר קיומה של המתקפה, טען כי ההאקרים אירחו קבצים זדוניים בשרתי ESET, מה שמצביע על כך שהם הצליחו לפרוץ את הגנות החברה. בגיקטיים אף טענו כי המייל עשה את דרכו ביתר קלות לתיבת הדוא"ל של המשתמשים בשל העובדה כי הוא הגיע משרתים אמיתיים בדומיין eset.co.il, וכי הקבצים שאוחסנו בקובץ ה-ZIP היו חתומים על ידי ESET. אלא שלא כולם: קובץ אחד שלא היה חתום על ידי חברת הסייבר הוא לפי הטענה נוזקה מסוג ווייפר (Wiper) העוסקת במחיקת מידע ממחשבים או שרתים, שניסתה גם לייצר מתקפת משנה על אתר פיקוד העורף באמצעות קריאה חוזרת ונשנית לכתובתו. התאריך שהוטמע בקובץ, לפי חוקר האבטחה קוסטין ראיו, היה ה-7.10.2023 בשעה 6:29 - עת תחילת מתקפת חמאס על ישראל.

ככל הנראה, התוקפים לא תקפו שרתים של ESET, אלא את שרתיה של קומסקיור שמייצגת את ESET בישראל. החברה מסרה בתגובה: "במסגרת המתקפה הכוללת שעוברת ישראל, והמיקוד של קבוצות תקיפה בעסקים וארגונים ישראליים, במיוחד סביב יום השנה לאירועי ה-7 לאוקטובר, זוהתה ב-8 לאוקטובר חולשה במערכת פגיעה שאפשרה הפצת מיילים עם תוכן פרו-פלסטיני הכולל סרטוני זוועות מאירועי ה-7 לאוקטובר. נקטנו בצעדים מהירים לטיפול באירוע, ובתוך 10 דקות מתחילתו חסמנו את הקמפיין והסרנו את האיום. ביצענו בדיקות מקיפות על מנת לאשר כי לקוחותינו בטוחים, אין פגיעה במוצרי החברה ולא קיבלנו פניות על לקוחות שנפגעו. אנחנו ממשיכים לשפר ולתחזק את מערכות האבטחה של האתר שלנו באופן קבוע כדי למנוע איומים באופן פרואקטיבי ולהגן על לקוחותינו בכל פעולה".

4חברת הרחפנים שנכנסה לרשימה השחורה של ארה"ב - ותבעה

חברות התקשורת, הרחפנים והמצלמות הסיניות מוחות כבר תקופה ארוכה על הכנסתן לרשימת הספקים האסורים בארה"ב בשל העובדה שהן מנהלות לכאורה קשר עם מערכת הביטחון הסינית, שלא לומר כפופות לה. כעת הולכת ענקית הרחפנים הסינית משנזן DJI צעד אחד קדימה: החברה הגישה במהלך סוף השבוע תביעה נגד משרד ההגנה האמריקאי בטענה שהכנסתה לרשימה השחורה נעשתה ללא סיבה מהותית וכי הסיווג שקיבלה כ"חברה צבאית סינית" פוגע בה, כך לפי דיווח של AFP.

בתביעה שהגישה, טוענת DJI כי הכנסתה לרשימה השחורה של משרד ההגנה הביאה לאובדן חוזים ולפגיעה במוניטין שלה. ההתייחסות אליה כאל איום על הביטחון הלאומי האמריקאי מהווה מבחינתה סטיגמה שלילית ותו לא. DJI הוכנסה בעבר גם לרשימה השחורה של משרד האוצר האמריקאי בשל מעורבותה לכאורה במעקב של הממשל הסיני אחר בני המיעוט האויגורי בחבל שינג'יאנג.

DJI, ששולטת בשוק הרחפנים העולמי עם נתח שוק עצום של 70% ממנו, מנסה כבר מספר שנים לחזר אחרי ארה"ב - ובאפריל 2022, אחרי שספגה ביקורת על כך שרחפניה משרתים את רוסיה, חדלה ממכירת מוצריה לצבא הפולש. בישראל, נהנית DJI מחוזה עם משרד הביטחון לאספקת אלפי רחפנים, לצד חברה סינית נוספת בשם אוטל.

5השקעת הנדל"ן של רונן ניר

איש ההון סיכון הוותיק רונן ניר, השותף הבכיר של קרן PSG האמריקאית שמשקיעה בחברות צמיחה, מוביל סבב השקעה של 15 מיליון דולר בחברת בילטאון (Bilton), מפתחת אפליקציית Beti הפופולרית על קבלנים וחברות בנייה. האפליקציה מעודדת את העובדים והמנהלים באתרי בנייה לדווח על תקלות בטיחות וסכנות אפשריות על מנת להזהיר את חבריהם לעבודה, ובכך מתבלטת על פני אפליקציות אחרות לניהול עובדי בניין - כמו קונקטים או הומבייס - בתחום הבטיחות. בכך, היא מייצרת באמצעות אלגוריתם המעבד את כל נתוני הבטיחות והאיכות "דירוג בטיחות" בזמן אמת עבור כל אתר בנייה ומאפשרת לחברות לשפר את תהליכי העבודה בכל אחד מהאתרים.

החברה הוקמה תחת השם Beti והחלה את פעילותה עם פתרון שהושתת בעיקרו על תחום הבטיחות, אך שינתה את שמה ל-BiltOn בעקבות הוספה של מוצרי ניהול נוספים לאתרי בנייה כמו סריקת פני העובדים בכניסה לאתר, ניהול כח אדם, גרף התקדמות הפרויקט, ניהול ספקים וקבלנים חיצוניים, בקרת איכות, פרוטוקול מסירת הנכסים וניהול תיקי דיירים.

לפי הודעתה, היא הגיעה להיקף פעילות של 70% משוק הבניה בישראל, עם לקוחות ענק כמו שפיר הנדסה, אשטרום ו-י.ח. דמרי, ומתרחבת במהירות בשוק האמריקאי עם האנטר רוברטס, פינאקל, רודן, SD בילדרס. בילטאון, שמעסיקה כבר 90 עובדים הוקמה ב- 2018 על ידי עו״ד עומר סלבין, מנכ"ל החברה, דור רביעי למשפחת קבלנים, שיר מאוטנר, דקל שוורצמן ואסף גוטר. המייסדים שירתו ביחד כקצינים לוחמים בסיירת מטכ"ל וניהלו בהמשך פרויקטים לבניה למגורים בפולין ובישראל.

מושג השבוע: אריזת שבבים

לאחרונה נודע כי אינטל מתכוונת להרחיב את מפעליה גם לתחום אריזת שבבים, וגם באנבידיה האשימו את תהליכי האריזה של מפעל השבבים TSMC בתקלה במעבד בלאקוול העתידי. מהי, אם כן, אריזת שבבים?

הכוונה היא לתהליכי ייצור המתקינים יחד שבבים מרובים לחבילה אחת. בעוד שבעבר אריזת שבבים היתה משימה פשוטה יחסית שדרשה להתקין פרוסת סיליקון על גבי מצע בשכבה אחת, הרי שכיום, ריבוי סוגי המעבדים הוא גדול ולעיתים באריזה אחת דרים יחד בכפיפה אחת שבבים רבים - במה שמכונה "אריזה מתקדמת". זו כוללת מיקום מספר שבבים במספר שכבות באותו המקום, המחוברים לזה באמצעות מוליכים שונים ומצופים בחומרים שונים כגון פלסטיק, מתכת או זכוכית. יש בכך כדי להוריד את צריכת החשמל ולהאיץ את מהירות העיבוד. לאחר יצירתה, החבילה מחוברת למעגל מודפס (PCB) ומותקנת במכשיר אלקטרוני.