טבילת האש של ענת אשכנזי בגוגל: "החברה תמשיך להתייעל"

סמנכ"לית הכספים החדשה של אלפאבית, ענת אשכנזי, הוצגה הבוקר לראשונה בפני האנליסטים - פגישה שלא הותירה אותם מאוכזבים, לאחר שדוחות הרבעון השלישי, אותם הציגה, הפתיעו את השוק לטובה עם ביצועים הרחק מעל לציפיות בכל פרמטר

ענת אשכנזי, סמנכ''לית הכספים החדשה של אלפאבית (גוגל) / צילום: אתר החברה
ענת אשכנזי, סמנכ''לית הכספים החדשה של אלפאבית (גוגל) / צילום: אתר החברה

לאחר עזיבתה של סמנכ"לית הכספים המיתולוגית של אלפאבית , רות' פורת, הוצגה הבוקר (ד') לראשונה סמנכ"לית הכספים החדשה של הקבוצה, ענת אשכנזי הישראלית-אמריקאית, בפני האנליסטים - פגישה שלא הותירה אותם מאוכזבים. 

שלוש חברות ענק מתחרות על התואר היוקרתי: מי תהיה הגדולה בעולם?
בהכנסות מפרסומות וגם מהענן: הדוח של אלפאבית הכה את התחזיות
אחרי 23 שנה באלי לילי: הישראלית שמונתה לסמנכ"לית כספים באלפאבית

אשכנזי לא הייתה יכולה לבקש עיתוי טוב יותר לכניסה לתפקיד: דוחות הרבעון השלישי של אלפאבית, אותם הציגה, הפתיעו את השוק לטובה עם ביצועים הרחק מעל לטווח הציפיות בכל פרמטר: בהכנסות, ברווחים, בהכנסות מפרסום, אפילו בהכנסות משירות הוידאו יוטיוב, המאותגר מאוד על-ידי מתחרים כמו טיקטוק, אינסטגרם ו"רילס" של מטא.

מעל כולם בלטו ההכנסות משירותי הענן של גוגל, שם גם חונים שירותי ה-AI של החברה לארגונים גדולים, שעקפו בכחצי מיליארד דולר את ציפיות האנליסטים ונחתו לראשונה על 11.3 מיליארד דולר לרבעון. שיעור הצמיחה הרבעוני של שירות הענן עלה מ- 29% ברבעון השני ל-35% ברבעון השלישי, זינוק משמעותי שיש המייחסים אותו להשקעות הענן של גוגל - אם כי לא ניתן לקבוע את העניין בוודאות.

תוצאות הענן הרימו משמעותית את השורה התחתונה בגוגל - שהרי הצמיחה בשוק הפרסום הייתה קטנה יותר - והעלו את מניית החברה בקרוב ל-6% במסחר המאוחר בנאסד"ק, שסגר יום מוצלח עוד קודם לכן בשל הדיווחים על שיתוף-פעולה בין ברודקום, מיקרוסופט ו-OpenAI לפיתוח שבב חדש שיתחרה בזה של אנבידיה. 

"התייעלות בעלויות"

במצב כזה, פורת לא נדרשת להצהיר הצהרות קיצוניות או יוצאות דופן שימשכו את תשומת-ליבם של האנליסטים, והסתפקה בהערות כלליות; ובכל זאת, כמה התבטאויות מעניינות הראו בין השורות שפניה של גוגל להמשיך ולהתייעל, במקביל להאטה מסוימת בגידול בהשקעות בתחום הבינה המלאכותית.

אשכנזי הודתה כי אחד מסדרי העדיפויות הראשונים שלה עם כניסתה לתפקיד הוא "התייעלות בעלויות" של אלפאבית, מגמה שכבר החלה בתקופת קודמתה פורת, ושכללה השנה את איחודן של שתי מחלקות פיתוח הבינה המלאכותית בחברה - גוגל ריסרץ' ודיפמיינד. "עבודה מצוינת כבר נעשתה על-ידי פורת", הודתה אשכנזי, "אבל אני חושבת שכל ארגון יכול לדחוף עוד קצת בכיוון זה, ואני אבחן את ההזדמנויות לכך".

אשכנזי למדה כלכלה ומימון באוניברסיטה העברית, עבדה בבנק הפועלים ובסוכנות S&P מעלות, לפני שהגיעה לאילי לילי, שם שימשה בתפקידי כספים, עד שפרשה משם כסמנכ"לית כספים. היא הגיעה לגוגל כמחליפתה של פורת, תמורת חודשי של מיליון דולר ומענק חתימה של 9.9 מיליון דולר.

רמיזה נוספת שוודאי הסבה נחת למשקיעים היא ההיתכנות להאטת הצמיחה בהשקעות הוניות (קפקס) בהצטיידות בתשתיות, מעבדים ושטחי נדל"ן. בעוד שברוב השנה שעברה עמד סעיף ההוצאות ההוניות על נתון רבעוני ממוצע שנע בין 6-8 מיליארד דולר, השנה הוא כבר עומד על כ-13 מיליארד דולר ברבעון השני, השלישי וייתכן שגם ברבעון הרביעי. אשכנזי אמרה כי ההוצאות בתחום צפויות לגדול גם ב-2025, אך בשיעור נמוך יותר. 

תקופה מאתגרת 

למרות העלייה בנתונים, שייתכן שנגרמה בשל עונת הבחירות בארה"ב שמעלה את תקציבי הפרסום, גוגל עומדת בפני תקופה מאתגרת: מודלי השפה שלה עומדים לתחרות מול אלה של OpenAI, קלוד ומיסטרל, ובשירותי הענן אמזון ומיקרוסופט ממשיכים להיאבק על לקוחות.

בתחום הפרסום - אמזון ומטא מרימות את ראשן, כאשר אמזון משגשגת עם הפרסום על גבי אתר המסחר האלקטרוני, ומטא מאיימת להפסיק את התלות בגוגל בשל פיתוח מנוע חיפוש פנימי משלה המבוסס על מודל השפה שלה, לאמה. גם שירות פרפלקסיטי צובר תאוצה, ואף גייס לאחרונה הון לפי שווי של 8 מיליארד דולר.