שלושה ימים טרם אישור תקציב המדינה ל-2025, הצהיר הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, כי יישום התוכנית לסגירת חמישה משרדי ממשלה מיותרים הינו הכרחי, "אחרת בפעם הבאה לא יאמינו לנו". דבריו נכונים, אך מתעוררת השאלה: מה לגבי אמינות האוצר בסוגיות אחרות שתוכננו להיכנס לתקציב ונגנזו ממנו ברגע האחרון (גם אם לטובה)?
מי יאמין בפעם הבאה שבאוצר יאיימו לפגוע בהטבות המס על קרנות ההשתלמות? הרי הכוונות לפגוע בהטבות המס על קרנות ההשתלמות נגוזו שוב ברגע האחרון, כפי שקרה כמעט בכל תקציב בעשרים השנים האחרונות. ומי יתרגש בפעם הבאה שבמשרד האוצר יצהירו שהם מסרבים לדרישות מערכת הביטחון לתוספות של עשרות מיליארדי שקלים, אחרי שעוד פעם ניצח צה"ל את כלכלני האוצר באופן מוחץ בקרבות התקציב? והאם מישהו באמת חשב שהתוכנית לבטל את הפטור ממע"מ על תיירות נכנסת באמת תעבור דווקא עכשיו, כשאין כמעט תיירות נכנסת, אחרי שהוצעה ונפלה גם בתקציבים קודמים?
התקציב שאושר התנהל לפי תסריט צפוי מראש. הסרת הגזירות על קרנות ההשתלמות, הפנסיות ומקבלי שכר המינימום לא הפתיעה איש - אף שכל אלה הופיעו בהצעת התקציב הרשמית שהוגשה לשרים. הדבר תואם את המשא ומתן שהתנהל במקביל בין המדינה להסתדרות, שהוביל להקפאת תוספות השכר במגזר הציבורי ולגביית שני ימי הבראה מכלל העובדים במשק. גם ביטול הקיצוץ בקצבאות הביטוח הלאומי (למעט קצבאות הילדים) היה צפוי, לאור התנגדות בסביבת ראש הממשלה ולחציו של יו"ר ש"ס, אריה דרעי.
החריגה המשמעותית מהתסריט המוכר התרחשה בזירת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. לראשונה בשלושת התקציבים של הקואליציה הנוכחית, לא נכלל "מס בן גביר" כפי שהוא מכונה באוצר. למרות שבתחילה נראה היה כי המהלך יחזור על עצמו - כאשר יו"ר עוצמה יהודית דרש תוספת של למעלה מעשרה מיליארד שקל למשרדו ואיים להצביע נגד התקציב. הפעם הפגין ראש הממשלה בנימין נתניהו עמידות והתקציב אושר חרף התנגדותו של בן-גביר.
במשרד האוצר מביעים שביעות רצון מסויגת מהתוצאה. המטרה המרכזית של אגף התקציבים הייתה לשמור על גירעון של 4%, יעד שלא הושג אך גם לא חרג משמעותית. ביטול הגזירה על הקצבאות תכוסה באמצעות העלאה רוחבית של דמי הביטוח הלאומי, שתכביד את נטל המס על כלל הציבור. אך לצעדי ההתאמה האחרים שבוטלו אין פתרונות חלופיים. כתוצאה מכך, הגירעון יתרחב בכ-5.5 מיליארד שקל, לרמה של 4.3 אחוזי תוצר.
כעת, החשש העיקרי בדרג המקצועי באוצר נוגע להתפזרות אפשרית של התקציב בשלבי החקיקה בכנסת, ואולי עוד קודם לכן. סימן השאלה המרכזי נותר אופן סיום המחלוקת עם בן גביר, כאשר חוסר הוודאות נמשך גם לאחר אישור התקציב ביחס לשאלה האם יקבל לבסוף את דרישותיו, דבר שיצריך לפתוח מחדש את התקציב שזה עתה אושר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.