עם כניסתה לתוקף של הפסקת האש, חברות התעופה הזרות החלו לשוב בהדרגה לפעילות בישראל. הראשונה להודיע על החזרה הייתה אזרבייג'ן איירליינס, שחידשה את טיסותיה במהלך השבוע שעבר לאחר חודשיים שבהם לא פעלה בישראל.
אחריה הודיעה ענקית הלואו קוסט וויזאייר כי תקדים את חזרתה לישראל ותשיב את טיסותיה במתכונת מצומצמת החל מ־20 בדצמבר - תחילה עם ארבע טיסות שבועיות ללרנקה, ובהמשך עם קווים נוספים החל מ־15 בינואר. נזכיר כי בשגרה וויזאייר מפעילה טיסות ליותר מ־10 יעדים באירופה, כך שמדובר במהלך זהיר במיוחד.
לאחר מכן הודיעה גם חברת התעופה היוונית אג'יאן כי תשוב להפעיל את הקווים ללרנקה ולאתונה בלבד, אייר סיישל הודיעה כי תשוב בתחילת ינואר, ואייר אירופה ובולגריה אייר הודיעו על חזרה באמצע ובסוף דצמבר.
● למרות הפסקת האש: חברת התעופה שלא חוזרת בקרוב
● כרטיס טיסה ב-99 דולר בבלאק פריידי: האותיות הקטנות שכדאי להכיר
● טרמינל 1 נסגר: "אם מספיק חברות לואו קוסט יתחייבו לחזור, נשוב לפעילות"
עם זאת, ביעדים המרוחקים יותר התמונה אחרת. חברת התעופה הספרדית איבריה האריכה את ביטול טיסותיה עד סוף מרץ 2025, וחברת התעופה ההודית אייר אינדיה הודיעה כי לא תשוב עד 27 בפברואר. גם לוט הפולנית האריכה את תוקף השעיית הטיסות.
חברות תעופה גדולות ומשמעותיות כגון לופטהנזה, דלתא ויונייטד איירליינס עדיין לא מראות סימני חזרה, מה שמשאיר את השוק פתוח לחברות קטנות יותר לבסס את מעמדן בקווים לישראל בתקופה הקרובה.
חזרתן של חמש חברות תעופה זרות לפעילות בקווים לישראל כבר מתחילה להשפיע על מחירי הטיסות. עם כניסתן המחודשת לנתב"ג ולתחרות על הנוסעים, הן מציעות מחירים משתלמים. לאחר חודשים של היעדרות, החברות נאלצות לשקם את האמון ולזכות מחדש בנתח שוק שאבד. הורדת המחירים מאפשרת להן למלא מטוסים במהירות, לעודד הזמנות לטווח קצר ולהתמודד עם התחרות הגוברת בשוק המקומי.
נזכיר כי לפי שיטת התמחור הנהוגה בענף התעופה, המקומות הראשונים שנמכרים במטוס הם אלה שמתומחרים במחיר הנמוך ביותר, וככל שיש יותר מקומות פנויים - כך המושבים מתומחרים נמוך יותר. לכן, עם חזרתן של חברות התעופה, הסיכוי לרכוש כרטיסים בזול עולה.
היעדים שיושפעו
יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס, מביע אופטימיות: "זו התפתחות משמעותית בשוק התעופה הישראלי. חזרתן של מספר חברות תעופה בינלאומיות לפעילות בישראל צפויה להביא להגדלת היצע המושבים ולהורדת מחירי הטיסות כרגע ביוון, בקפריסין ובבולגריה, תוך הרחבת אפשרויות הבחירה לישראלים".
ואכן, באתר החברה אג'יאן מצאנו כרטיסי טיסה (הלוך ושוב) ללרנקה החל מ־94 דולר לחודש ינואר ולאתונה החל מ־90 דולר בפברואר. באתר החברה וויזאייר, שעדיין לא הודיעה על חזרה מלאה, כבר ניתן למצוא כרטיסים לוינה, למילאנו, לרומא, לבוקרשט, לבודפשט, לקטוביץ', לוארנה ולסופיה בפחות מ־200 דולר, בעיקר בחודש ינואר אך גם בחודש מאי.
וויזאייר אומנם כבר משווקת באתרה כרטיסים במחירים אטרקטיביים ליעדי אירופה, אולם החברה עדיין לא הודיעה רשמית באיזו מתכונת היא תשוב לפעול בינואר, והאם היא תכלול את כלל היעדים שהיא משווקת.
רומא. 136 דולר / צילום: ap
ההשפעה ניכרת גם על חברות התעופה הישראליות. מצאנו טיסות מתחת ל־200 דולר באל על, ליעדים לרנקה, אתונה, בוקרשט וקישינב לחודש ינואר. בישראייר מצאנו מחירים דומים לטיסות ללרנקה בינואר, ובארקיע ללרנקה, לאתונה ולטביליסי בחודש הקרוב.
גם ריינאייר משווקת כרטיסים משתלמים במיוחד לחודש מרץ, עם חזרתה המתוכננת, לעתים גם במחירים דו־ספרתיים. נזכיר כי גם בעבר כאשר פרסמה מחירים אטרקטיביים לטיסות סמוכות למועד החזרה, החברה המשיכה בביטולים בשל המצב הביטחוני באזור.
גם באתר החברה, שלאחרונה הסירה את טיסותיה לישראל ממערכת ההזמנות עד מרץ הקרוב, מצאנו שלל כרטיסי טיסה במחירים בפחות מ־200 דולר, ליעדים בהם מלטה, טורינו, מילאנו ווילנה החל מחודש אפריל.
אולם נכון להיום ענקית הלואו קוסט האירית מתנה את חזרתה לישראל בפתיחה מחודשת של טרמינל 1 ותיקון בחוק שירותי תעופה (המכונה "חוק טיבי"), שיאפשר לה להימנע מתשלום פיצויים לנוסעים שבוטלה טיסתם, ולהסיר את חובתה לספק כרטיס טיסה חלופי בתקופת המלחמה. במכתב ששלחה החברה לוועדת הכלכלה, חשפה החברה את היקף העלויות הקשורות בביטולי הטיסות מישראל ואליה מאז אוקטובר 2023 - סך של יותר מ־3.8 מיליון אירו.
לרנקה. 94 דולר / צילום: Shutterstock
המחירים עדיין גבוהים
סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור, מסביר כי "הסכם הפסקת האש בצפון אומנם פתח חלון הזדמנויות משמעותי לשיפור בתעופה הבינלאומית מישראל ואליה. יחד עם זאת, מדובר בתהליך הדרגתי שבו חברות התעופה יצטרכו לשוב ולתכנן את לוחות הזמנים שלהן ולהיערך מחדש לוגיסטית. אנו רואים בזה גם הזדמנות עבור הנוסעים לרכוש כרטיסי טיסה במחירים מוזלים, בעיקר ביעדים מבוקשים שבהם הביקוש נמצא עדיין בשלבי התאוששות".
ועדיין, לפי נתוני קרוז תור, מחירי הטיסות של וויזאייר בדצמבר 2024 בוודאות נותרו גבוהים בכ־20%־25% בהשוואה לדצמבר 2023 - בעיקר בשל חוסר הוודאות והביקוש העולה.
לדברי עובדיה, "במצב הנוכחי, מחירי הטיסות לישראל וממנה עדיין גבוהים לעומת תקופות רגילות, וזאת בשל ההיצע המוגבל. רבות מחברות התעופה הזרות נותרו מסויגות מהפעלת קווים לאזור, בעוד שהעלויות הגבוהות של הביטוח מתגלגלות על כתפי הצרכנים.
"תחזיות המומחים מציינות כי מחירי כרטיסים נמוכים כמו אלה שהיו לפני משבר הקורונה לא יחזרו בקרוב. מומלץ לנוסעים לתכנן טיולים זמן רב מראש, לנצל פלטפורמות להשוואת מחירים ולעקוב אחר ירידות פוטנציאליות בזמן אמת".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.