מענקי השיבה הביתה לתושבים שפונו במלחמה מיישובי הצפון יוגדלו מעבר לרף עליו דובר בשבועות האחרונים - כך מסתמן מהבנות בפגישה שהתקיימה בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר החדש במשרד, זאב אלקין, האמון על מינהלות השיקום בצפון ובעוטף.
● משקי בית מתקשים לעמוד בתשלומים: זה הסעיף שבו קפצו הפיגורים
● מבחן מיומנויות שוק העבודה: ישראל הידרדרה ביכולת הקריאה
עד כה דיברו במשרד האוצר על מתן מענקים לעידוד חזרת מפוני הצפון הביתה בהתאם למענקים שניתנו בשנה האחרונה לתושבי הדרום. כלומר החל בכ־20 אלף שקל לזוג ללא ילדים ועד כ־60 אלף שקל למשפחה עם ארבעה ילדים. באוצר דחו קריאות מכיוון חברי הכנסת להעלות את המענק למשפחה ל־100 אלף שקל - ואפילו נזרקו לחלל האוויר מספרים כמו 200 אלף שקל.
כעת מסתמן כי המענקים ה"רגילים" של עד 60 אלף שקל למשפחה ישולמו כבסיס, ועליהם תולבש תוספת מיוחדת לתושבי הצפון. אלקין הביא לשיחות טענה שבאוצר לא מפריכים - משך הזמן הארוך שבו הבתים בצפון עמדו שוממים הביא לנזקים של היעדר תחזוקה: עכברים ומזיקים שונים, הזנחת המבנים והחצרות ועוד. אלקין התעקש שהתושבים בצפון ישופו גם על נזקי העזובה. השאלה היא כיצד מתמחרים אותם.
במשרד האוצר לא רוצים להיכנס למנגנון מסובך של בדק כל בית ובית ופיצוי נקודתי. לכן, המדינה מתכוונת לשלוח בהקדם צוות של שמאים או חברה חיצונית שתעשה בדיקה מדגמית כדי להעריך את הנזק הממוצע בגין ההיעדרות הממושכת מהבית.
כרגע הסכומים הראשוניים עליהם מדברים בירושלים לתמחור התוספת המיוחדת הם סביב 20 אלף שקל למשפחה. אולם המספר הזה יכול עוד להשתנות בהתאם לממצאים, וכן בהתאם למגעים וללחצים עתידיים. מעבר לסוגיית נזקי הזמן, לעמדת האוצר לא יהיה הוגן להגדיל את המענקים כלפי התושבים בדרום שקיבלו פחות.
מאיפה יגיע הכסף?
במשרד האוצר עדיין לא קיבלו חוות דעת רשמית ממשרד הביטחון שקובעת מתי יהיה ניתן להחזיר את התושבים לכל אחד מהישובים. כרגע האמירה היא שאת רוב רובם של 60 אלף התושבים המפונים ניתן יהיה להחזיר החל מפברואר. אולם, רבים מהם כבר מצאו סידורים חדשים לאורך השנה האחרונה.
לפי ההבנות המתגבשות, תיתכן הארכה בפינוי לפי צורך עד סוף שנת הלימודים ביוני. מנגד, מענקי הפינוי ("100־200") יופחתו. עתה עולה השאלה מנין יגיע הכסף למימון מענקי החזרה הביתה ולהמשך הפינוי של התושבים עד שיחזרו. באוצר שריינו במסגרת התקציב החדש סכום של 15 מיליארד שקל לצפון, שאמור להתפרס לאורך חמש שנים. לפי האוצר, המענקים לחזרה הביתה צריכים לבוא מתוך המסגרת הזאת. תחילה אלקין בחן אפשרות להביא את הכסף למענקים מחוץ למסגרת התקציבית הזאת, כדי שיישאר בה יותר כסף לרשויות המקומיות. למשל, נבדק האם תשלום הנזק על העזובה יכול לבוא מתוך קרן הפיצויים של מס רכוש. אבל כרגע העמדה המשפטית היא שזה בלתי אפשרי.
ומה באשר לכסף להמשך הפינוי? עקרונית שוריין בתקציב סכום נוסף של 2.5 מיליארד שקל להמשך הפינוי ב־2025, בקופסה מיוחדת. אבל היא תיפתח רק במקרה של התמשכות לא צפויה של הלחימה ובאישור הקבינט. כרגע הצפי באוצר הוא שלא יהיה צורך בה, ובכל מקרה היא לא תהיה מוכנה לשימוש בזמן ל־1 בינואר, בגלל שהתקציב כולו יאושר באיחור בפברואר. אולם באוצר לא מזהים בעיה תזרימית בנושא. בימים אלה ועדת הכספים עוסקת בפריצת מסגרת התקציב ל־2024 והגדלתו ב־33 מיליארד שקל - סכום שכולל גם את המשך הפינוי (במסגרת "הרשאה להתחייב", שיישומה תקף לשנת התקציב הבאה).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.