שנת 2025 נפתחה עם שורת גזרות, ואחת המורגשות שבהן היא העלייה בארנונה. מלבד תוספת כלל־ארצית חריגה בשיעור 5.29%, שורת רשויות הגישו בקשות העלאה חריגות. מדוע דווקא עכשיו?
● רוצים להשקיע בדירה שנמצאת בבניין לפני התחדשות עירונית? 7 הכללים שצריך להכיר
● פרשנות | הריבית עולה, המינוף מוגזם: משבר הנדל"ן המסחרי בארה"ב עלול להתפשט ב-2025 גם לשוק המגורים
אם נסתכל על הדברים "מלמעלה", נוכל לשים את האצבע על שלושה גורמים מרכזיים. הראשון הוא כמובן אותו עדכון אוטומטי של תעריף הארנונה, הקשור בין היתר לעליית מדד המחירים לצרכן בשנה החולפת. שיעור העלייה (5.29%) הוא מהגבוהים אי פעם, ותקף על כל סיווגי הארנונה ולכל המשלמים. התוספת הזו עשויה להגיע לעשרות ואף מאות שקלים בשנה.
הגורם השני הוא האפשרות שהעניק משרד הפנים לעיריות לעדכן את שיעור הארנונה של 2024 באופן רטרואקטיבי וחריג, בשל העובדה שלא יכלו לעדכן אותו בזמן בשל הבחירות והמלחמה המתמשכות. הגורם השלישי הוא שינויים בחוק הנוגעים ישירות לתקציבי הרשויות, כדוגמת קרן הארנונה ודמי ההשתתפות במימון המטרו. כל אלו יחד הביאו לעלייה משמעותית השנה בארנונה בכל הארץ, ובייחוד בערים מסוימות.
תל אביב־יפו "מככבת"
כאמור, העלייה בארנונה הורגשה באופן רוחבי בכל היישובים בישראל, אך יש רשויות שבולטות מעל כולן - הראשונה שבהן היא תל אביב־יפו, שבה שיעור ההעלאה המרבי עומד על כ־35%.
בנייה ישנה וחדשה בתל אביב / צילום: בר לביא
הסיבה לכך שדווקא בעיר הלבנה העלייה משמעותית כל כך נובעת משילוב של כל שלושת הגורמים שציינו לעיל: בנוסף לעדכון האוטומטי הכלל ארצי, ביקשה העירייה עדכון של שיעורי הארנונה במבני מגורים בשל חוסר אחידות בתעריפים בין מבנים חדשים למבנים ישנים. השינוי הזה מגוון, ומתחיל מתוספת של 0.25% ומגיע עד לתוספת של 34.99%. נציין שבמסגרת שינוי זה, ככל שהשינוי גדול יותר, כך הוא נוגע לפחות בעלי דירות. שינוי נוסף הוא העלאה גורפת של התעריף לכל בנייני המגורים בעיר, בתור דמי השתתפות במימון המטרו. תל אביב־יפו בחרה להעלות את הארנונה בשיעור הגבוה ביותר שניתן מבחינה זו, 3.5%.
אגב, עיריית תל אביב־יפו ביקשה העלאה בארנונה גם בתעריפים לשימושים שאינם למגורים (בצפון העיר בלבד), בין 11.19% ל־38.24%. יש לציין כי העירייה זוכה לתקבולים משמעותיים מגביית מסי הארנונה מדי שנה: בשנת 2022, לדוגמה, כלל הכנסותיה מארנונה הגיעו לכ־3.6 מיליארד שקל, לפי הלמ"ס.
נדגיש כי קיים שוני משמעותי בין גובה ההתייקרות בהתאם לאזורים מסוימים, ותק הבניין וגודל הדירה, אך דוגמה אחת מספרת חלק מהסיפור. דיירים בדירת 62 מ"ר בדרום ת"א שילמו עד כה חשבון דו חודשי של 467 שקל. בתלוש הגבייה לינואר-פברואר 2025 הסכום קפץ ל-631 שקל.
העלאה לבניינים חדשים
אחת הערים הבולטות הנוספות מבחינה זו היא ירושלים, וזאת בעיקר בשל מהלך חדש שנקטה: העלאת הארנונה בבניינים חדשים שנבנו מתחילת שנת 2020, העלאה שנכנסה לתוקף עם כניסת השנה החדשה.
בעירייה ציינו בבקשה למשרד הפנים לאשר את החריגה בארנונה, כי "העיר נמצאת בתנופת בנייה משמעותית, מצב המייצר מציאות שבה בבניינים חדשים ישולמו תעריפי הארנונה לפי סיווג האזור הקיים, שאינו בהלימה למצב הסוציו־אקונומי של מבקשי המגורים". לכן היא מבקשת את ההעלאה, אשר מתבטאת בפועל בעלייה שבין 10.06% ל־132.25% בתעריף הארנונה למ"ר (אם כי ישנם בניינים שבהם לא תהיה עלייה כלל).
רחוב בן יהודה בירושלים. עד שנת 2025 יתווספו 20־30 אלף מ"ר של שטחי מסחר למרכז העיר / צילום: Shutterstock
כך, בניינים המסווגים בסיווג 2, קרי "בניין שבו דירה אחת או יותר הבנוי אבן, בטון או בלוקים" ונמצאים באזור ד' (בין היתר - בעיר העתיקה, בגבעת שאול, בליפתא, בעין כרם ובנווה יעקב) הם שחווים את העלייה המשמעותית ביותר, של כ־132%. עם זאת, יש לציין כי התעריף בבניינים אלו לפני כניסת 2025 היה נמוך מאוד, ולאחר העדכון הוא יעמוד על 45.61 שקל למ"ר.
התייקרויות גם בדרום
באילו ערים נוספות נרשמה עלייה משמעותית? באשקלון עלה תעריף הארנונה למגורים ב־7.5% (כולל העדכון האוטומטי, קרי תוספת של 2.21% עליו) ב־2025, זאת בהמשך לעלייה של 7.5% בשנת 2024. כך, תעריף הארנונה למגורים עלה בעיר בשנתיים ב־15%. בעירייה מסבירים זאת בכך ש"תעריפי הארנונה לנכסים למגורים נמוכים משמעותית לעומת רשויות אחרות". העלאה דומה קרתה לגבי נכסים בעיר המשמשים לאחסון. במשרדים עד 150 מ"ר דווקא ביקשה העירייה שלא להעלות את התעריף כלל, גם לא בשיעור העדכון האוטומטי, בשנתיים האחרונות.
בבאר שבע הוחלט על העלאה גורפת לכלל הסיווגים ב־2.5%, מעבר לשיעור העדכון האוטומטי - קרי העלאה של 7.79% בסך הכול. לצד זה, העירייה קבעה כי בחמש השנים הבאות יועלו תעריפי הארנונה במרכזים המסחריים הגדולים שלאורך דרך אליהו נאוי בעיר: לעסקים בשטח של עד 100 מ"ר תועלה הארנונה ב־5.56% בכל שנה, ולעסקים בשטח של יותר מ־100 מ"ר יועלה התעריף ב־3.34% בכל שנה.
באשדוד הוחלט על העלאה גורפת של כלל הסיווגים ב־1.71%, כך שבתוספת העדכון האוטומטי מדובר על עלייה של 7%, רוחבית בכל העיר. עוד ביקשה העירייה עדכון חריג של 2.5% נוספים בכל שנה בין השנים 2026־2028, אך ששיעור העלייה לא יהיה גבוה מ־5% בתוספת העדכון האוטומטי. "אשדוד לא ביצעה העלאה גורפת יותר מ־25 שנים", הסבירה העירייה, והוסיפה כי "בעקבות החלטת הממשלה על הקמת קרן ארנונה, אמורה עיריית אשדוד להפריש מהכנסותיה בשנה זו ובשנים הקרובות סכומים ניכרים לקרן".
בהרצליה הוחלט על העלאה גורפת של תעריפי הארנונה למגורים ב־1.15% נוסף על העדכון האוטומטי, קרי עלייה של 6.44% בסך הכול. הסיבה לכך היא דמי ההשתתפות במימון המטרו. ברמת גן גם כן מסבירים כי ההשתתפות במימון המטרו מביאה לעלייה בתעריפי הארנונה למגורים, וביצעה העלאה גורפת של 1.16% בסיווג זה. העירייה גם מעלה ב־7.5% (כולל שיעור העדכון האוטומטי) את תעריף הארנונה למשרדים, לשירותים ולמסחר בבורסה, בקריית קריניצי ובתל השומר. ברמלה הוחלט על העלאה של 9.5% בתעריפי הארנונה למגורים בשנת 2025, כולל שיעור העדכון האוטומטי, והעלאה של 7.5% בתעריפי הארנונה שלא למגורים, כולל שיעור העדכון. "לרשויות אין ברירה אלא להשית את צמצום הגירעון באמצעות הגדלת ההכנסות מהציבור", נכתב בבקשת העירייה להעלאת התעריפים.
נציין גם רשויות שלא הגישו בקשות חריגות להעלאת תעריפי הארנונה, נוסף על העדכון האוטומטי: בחיפה הוחלט על העלאה חריגה רק לתחנות דלק ולמפעלי זיקוק, ייצור דשנים וכימיקלים, בשיעור של 10.55%. ערים בולטות שלא הגישו כלל בקשות חריגות: פתח תקווה, ראשון לציון, קריית אונו, נתניה ונתיבות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.