שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
 

השכונה החדשה בלב אזור הביקוש: מחירים גבוהים יחסית לשכנות

מדור של גלובס ומדלן בוחן מדי חודש שכונה חדשה: איך היא תיראה וכמה תעלה דירה? • והפעם: שכונת תל השומר דרום, שתשלב מגדלים עם בנייה מרקמית בצפיפות לא גבוהה • מספר היציאות הרב בשילוב עם קו של הרכבת הקלה ותחנות של המטרו יהפכו את רמת הנגישות שלה לטובה • צפי לאכלוס: 2027

רמת גן / צילום: Shutterstock, Noa Ratinsky
רמת גן / צילום: Shutterstock, Noa Ratinsky

אופי הבנייה: השכונה מתוכננת בחלוקה למבננים ("בלוקים") שיכללו מגדל ובנייה מרקמית בת עד כ־6 קומות. גובה המגדלים נע בין 12 קומות צמוד למתחם בית החולים תל השומר, ועד 17 קומות לאורך ציר הרכבת הקלה.

הדירות החדשות בבת ים מתייבשות על המדף. מה יקרה למחירים?
מנדל"ן מניב לבנייה למגורים: כך ישפיע חוק הרווחים הכלואים על הענף  

בדרום השכונה, לאורך כביש 461, מתוכננת שורת מבני משרדים ומסחר, ובמערב השכונה, לאורך ציר הרכבת הקלה, מתוכנן עירוב שימושים של מסחר, תעסוקה ומגורים. מסחר נוסף מתוכנן בקומת הקרקע של מבני המגורים בצפון השכונה, כך שלתושבי השכונה תהיה גישה נוחה וקרובה למגוון מוקדי מסחר מלווה רחוב. כשליש מהדירות בשכונה מיועדות להשכרה ארוכת־טווח.

תכנון השכונה כולל מגוון מוסדות ציבור, לרבות 17 כיתות מעונות יום, 17 כיתות גני ילדים, 2 בתי ספר יסודי, בית ספר על יסודי, מרכז קהילתי שכונתי, בתי כנסת, מרפאות וטיפת חלב.

גינות ציבוריות בינוניות בגודלן מתוכננות במבנים בצפון ומזרח השכונה, וכן פארק שיפריד בין השכונה הוותיקה רמת אפעל לבינוי המתוכנן לאורך ציר הרכבת הקלה. בדרום ומערב השכונה מתוכננות גינות קטנות בלבד. השכונה נמצאת במרחק נסיעה קצרה ממספר פארקים גדולים, כמו הפארק הלאומי והספארי, ופארק אריאל שרון.

נגישות: רמת הנגישות לשכונה נחשבת לטובה - רשת הרחובות בשכונה אומנם בצפיפות בינונית ולא מיטבית, אך מהשכונה יהיו כ־8 יציאות, כך שיתאפשר פיזור טוב של התנועה בשכונה ולא צפויים עומסים חריגים ביציאה והכניסה לשכונה. בנוסף, השכונה צמודה לכביש 461, שמאפשר הגעה נוחה לכבישים הבין־עירוניים הראשיים 1, 4 ו־40 ואיתם למגוון מוקדי תעסוקה ועניין. עם זאת, חשוב לציין שכבר כיום כבישים אלה חווים עומסי תנועה כבדים, והמצב צפוי להחריף עם אכלוס השכונה ושכונות חדשות נוספות.

רמת נגישות של התחבורה הציבורית לשכונה נחשבת טובה מאוד - הקו הסגול של הרכבת הקלה יפעל בהיקף השכונה, וכל בתיה יהיו במרחק הליכה נוחה לאחת משלוש תחנות שישרתו את השכונה, עם צפי לתדירות של כשמונה רכבות בשעה בשעות השיא (אחת ל־7.5 דקות). הקו הסגול צפוי לפעול ב-2028 במקביל לאכלוסים הראשונים בשכונה, ויאפשר נסיעה נוחה למגוון מוקדי עניין, לרבות אוניברסיטת בר אילן, אזורי התעסוקה כורזין בגבעתיים, מרכז תל אביב, והבורסה ברמת גן, וכן שלושה שווקים פופולריים בתל אביב (התקווה, לוינסקי והכרמל).

תחנת מטרו בקו 3 מתוכננת בלב בית החולים תל השומר, קצת רחוק מבתי השכונה ברגל, אך במרחק רכיבה קצרה. עם קו 3 ניתן יהיה להגיע למגוון יעדים בטבעת החיצונית של מטרופולין תל אביב, לרבות אזורי תעסוקה בבת ים, בחולון, בפתח תקווה, בתל אביב ובהרצליה. עם זאת, לוח הזמנים להקמת הקו לא ידוע, וככל הנראה הוא לא צפוי לפעול לפני סוף העשור הבא.

השכונה צפויה להיות משורתת בצורה סבירה על ידי קווי אוטובוס.

רמת הנגישות של שבילי אופניים המתכוננים טובה - בשכונה מתוכננת רשת שבילים סבירה, וזו תתחבר לשבילים בהקמה במסגרת הקו הסגול בציר רפאל איתן וכביש 461, ולשביל קיים בדרך לוד ממחלף מסובים מערבה שמתחבר לרשת השבילים הענפה של עיריית תל אביב, כך שעם כלי רכב דו־גלגלי ניתן יהיה להגיע בנוחות ובבטיחות למגוון יעדים.

אכלוס: רוב המגרשים בשכונה שווקו זה מכבר ליזמים, למעט מגרש מגורים בודד ומספר מגרשי תעסוקה. הבנייה בשכונה צפויה להתחיל ב־2025, עם אכלוסים ראשונים ב־2027, ואכלוס מלא ב־2035

למי השכונה מתאימה? מדובר בשכונה פרברית במיקום ביניים בין קצה המטרופולין למרכזו, עם נגישות טובה במגוון אמצעים למרכז המטרופולין וכן לכבישים בין־עירוניים שמאפשרים גישה לכלל הארץ. קהל היעד של השכונה הוא ככל הנראה משפחות ממעמד בינוני־גבוה שמוכנות לשלם מחיר גבוה יחסית עבור אורח חיים פרברי מבלי לוותר על הקרבה למרכז העניינים.

טל קופל, מנכ"ל מדלן: "השכונה מתווספת למספר שכונות חדשות שמוקמות כיום בדרום בקעת אונו, ולשכונות נוספות שמתוכננות באזור. תושביה ייהנו מקישוריות טובה ברכב, בתחבורה הציבורית ובאופניים, וממיקום מרכזי יחסית בדרום מזרח המטרופולין המתהווה, וזאת גם הסיבה למחירים הגבוהים בה יחסית לשכונות חדשות נוספות שנבנות באזור, כמו צומת סביון בקריית אונו, ובית בפארק ונווה איילון באור יהודה".