על דיני מכר דירות

הסוגיות המשפטיות הכרוכות ברכישת נכס מקרקעין מתעוררות הן בשלב שקודם לרכישת הנכס, הן בשלב חתימת הסכם המכר וביצועו בפועל, ואף בשלב שלאחר מסירת הדירה לרוכש. סוגיות אלה מורכבות וסבוכות, ומכאן חשיבות ספרו של אביחי ורדי, "דיני מכר דירות", המבהיר את הנושא, מציב תמרורים ואזהרות במקומות בהם עלולים המעורבים להיכשל, ונותן תשובות ופתרונות ביער החקיקה, הפסיקה והספרות המשפטית.

המחבר, בכישרון רב, פורט לפרוטות את מכלול הנושאים הרב הסובב את סוגיית מכר הדירות. המחבר מעמת בין פסיקות שונות של בתי המשפט ואינו חושש להביע עמדתו, שלעתים נוגדת פסיקה זו או אחרת של בית המשפט. בנוסף, מכיל הספר כמות מרשימה של פסיקת בית המשפט שלא פורסמה כלל, כשבמקרים רבים מדובר בפסיקת הערכאות הנמוכות.

הספר כולל התייחסות הן לפן האקדמי-תיאורטי והן לפן המעשי. בהיות המחבר עו"ד פעיל, העוסק בתחומים אלה ביומיום, עוסק הספר בעניינים הפרקטיים, דוגמת: שימוש במומחים להוכחת נזק, הסעדים להם זכאי רוכש הדירה בשל הפרת חוזה המכר, תרופות הפיצוי הכספי והפיצוי בשל נזק שאינו ממון, סעד האכיפה, ועוד.

בנוסף מתמקד הספר בעילות התביעה העומדות לרוכש הדירה, מועד מסירה, בטחונות, ערבות על פי חוק המכר, זכויות רוכש דירה בפירוק או בפשיטת רגל של קבלן ועוד.

לאור סיכום הנושאים, ברור כי הספר מהווה כלי חיוני וחשוב בידי כל העוסקים בדבר. החל מהאזרח הפשוט המבקש לבצע את הצעד, שבדרך כלל מהווה אחד החשובים בחייו, דרך בעלי המקצוע הקרובים לסוגיה זו דוגמת: עורכי דין, שמאים ואדריכלים, וכלה בבנקים המלווים, בקבלני הבנייה ובעלי מקצוע אחרים.

אביחי נ' ורדי, דיני מכר דירות, חושן למשפט, ת"א, תשנ"ז-1997. «עו"ד רמי שר-ישראל «על דיני מכר דירות «