הקפאה טעונה הנמקה

ועדת הערר מחוז דרום הגבילה הקפאת בנייה על פי סעיף 77 לחוק התוה"ב

לאחרונה דנה ועדת הערר המחוזית מחוז הדרום בערר שהגישה חברה, בעלת קרקע באשקלון, נגד הודעת ועדת המשנה לתכנון ובנייה אשקלון על החלטה להקפיא את הבנייה בקרקע. ועדת המשנה פרסמה הודעה לפי סעיף 77 לחוק, אשר כללה את שם התוכנית שבהכנה, איתור השטח הכלול בה, ופירוט השינויים המוצעים: "הכנת תוכנית חדשה אשר תהווה שינוי לתוכניות המאושרות בשטח ההודעה בעניין הוראות בינוי". בהודעה נקבע, כי לא תותר בנייה בתחום זה עד לאישור התוכנית, וכי תוכן ההודעה יהיה בתוקף שלוש שנים מיום אישורה או עד להפקדת שינוי לתוכניות המאושרות כחוק.

מהחלטת ועדת הערר עולה, כי בכוונת עיריית אשקלון היה לייעד את הקרקע נשוא ההודעה כעתודה למכללה אזורית. ניסיונה להפקיע את הקרקע בוטל בבית המשפט המחוזי בב"ש.

ועדת הערר החליטה לבטל את החלטת הוועדה המקומית אשקלון. ועדת הערר מצאה, כי שמירת עתודות קרקע על ידי העירייה ומוסדותיה הינה מטרה טובה והכרחית, אולם יש להגיע למטרה זאת באמצעות הליכים תקינים ותוך מתן נימוקים משכנעים.

מקריאת ההחלטה עולה, כי ועדת הערר עומדת על חשיבות מתן נימוקים להחלטה על הקפאת בנייה וקובעת, כי העדר נימוקים פוגע בתקינות החלטה עד לפסילתה. על החלטת הוועדה המקומית להיות מפורטת, תוך מתן נימוקים משכנעים, ולאחר שהוועדה המקומית יודעת כיצד היא רוצה לראות את הבינוי של המגרשים נשוא ההודעה.

מול הליך לגיטימי של פרסום על פי סעיף 77, שעוזר לוועדות המקומיות לממש את זכותן וחובתן לדאוג לצרכים הציבוריים של האזרחים, עומדות הזכויות הקנייניות של בעלי הקרקע.

ועדת הערר קובעת, כי על הוועדה המקומית לפרט את השינויים המוצעים לתוכנית ותוכניות הבינוי המתאר, על מנת שבעלת הקרקע תוכל להשתלב בבנייה, כגון בבניית מעונות.

יש לקבוע איסור בנייה כולל לתקופה ממושכת בלא "הכנת הקרקע", לא רק כחזון עתידי, "אלא גם במימוש פרטני יותר של התכנון, אשר יהיה מבוסס על תוכניות בינוי והפניה לאילו שינויים מוצעים במקום".

ועדת הערר מצאה, כי במקרה הנדון תכנון מכללה בקרקע נשוא ההודעה הינו הליך מורכב, אשר מצריך, ככל הנראה, תוכנית בסמכות הוועדה המחוזית ובדיקות רבות אשר ספק אם יבואו לכלל מימוש.

הוועדה התייחסה, בהערת אגב, לטענה, כי לא ניתן לשלול לחלוטין היתרי בנייה במסגרת סעיף 78 לחוק אלא רק לקבוע תנאים למתן ההיתר, וקבעה כי היא נוטה לדעה, שניתן לשלול היתר בנייה על פי הסעיף.

התנאים שהציבה ועדת הערר להגבלת בנייה הינם, לכאורה, נוקשים וספק אם יאפשרו, במקרים רבים, שמירת עתודות קרקע לצרכים ציבוריים, גם לאור משך הזמן הרב הנדרש להכנת תוכניות ואישורן. ערר א.ק 6302/00 חבר א.כ.א מלניום - בנייה והשקעות נ' הוועדה המקומית לתו"ב אשקלון, החלטה מיום 29.3.01 על ידי יו"ר הוועדה, עו"ד אהרון ברוכין.