נא לעגל על הנייר, בתוכנית

בית המשפט המחוזי בת"א קובע, כי השלב בו ייעשה "עיגול" של יחידות הדיור כלפי מעלה כדי להיכנס לקטגוריה של דירת מגורים, על פי תקנות הבנייה, שעניינן הוספת דירות מגורים לתוכנית - צריך להיות בשלב התוכנית בלבד.

השופטת ד"ר דרורה פלפל נדרשה לסוגיה זו, במסגרת העתירה שהגישה חברת ששונים - בנייה וניהול, להורות על ביטול החלטת ועדת המשנה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כ"ס, לדחות את בקשתה למתן הקלה בבניית בית משותף במקרקעין בכ"ס. העותרת הגישה בקשה להיתר בניית בית מגורים בן 8 יח"ד, בתוספת שתי יח"ד במסגרת הקלה, ובסה"כ 10 יח"ד.

שטח הדירות המבוקשות עולה על 80 מ"ר ליחידה. הוועדה המקומית דחתה את הבקשה להקלה בנימוק, שההקלה המבוקשת יש בה סטייה של 25% ממספר הדירות לפי התוכנית, ואין לאשר סטייה שכזו.

על פי תקנות הבנייה (סטייה ניכרת מתוכנית), לא תיחשב הוספת דירות מגורים לתוכנית כל עוד אין הוספה זו בגדר סטייה ניכרת. על פי התקנות, קיימת אפשרות להוסיף על התוכנית "דירות מגורים", בתנאי שהן לא תעלנה על 20% מסך כל דירות המגורים המותרות לבנייה לפי התוכנית.

כדי להיכנס לקטגוריה של דירת מגורים, יש לעגל שברים של אחוזים מעבר ל-50% למעלה. התקנה המגדירה דירת מגורים קובעת, כי לעניין מספר הדירות - לרבות חלק מדירה שהוא 50% או יותר.

העותרת טענה, כי במידה ועל פי התוכנית יצאו יח"ד שאינן שלמות, ואשר התוספת הלא שלמה עולה על 50%, יש להוסיף להן את היחידות לפי תקנות הסטייה, ורק בשלב זה, לאחר ההוספה, לעגל את האחוזים למעלה ליחידה שלמה. אולם השופטת קבעה, כי העיגול צריך להיות בשלב התוכנית, ורק לאחריו יש להוסיף עד 20% את האחוזים שמוכרים כאחוזי סטייה אפשרית.

לדבריה, כדי להפעיל בכלל את הפרוצדורה של תוספת הקלה, יש צורך שתהיינה דירות שלמות ולא חלקי דירות, וכבר בשלב התוכנית, וכי ההקלות לא יעלו על 20% מהדירות שנקבעות בתוכנית.

העתירה נדחתה, והעותרת חויבה בתשלום הוצאות בסך 40 אלף שקל. (עת"מ 1043/01).